Keynotes

Paul Iske

Briljante mislukkingen: Samen innoveren, samen falen, samen leren

 

maandag 8 maart 2021- 13.10-13.40 uur

 

In zijn presentatie bespreekt Paul Iske de voorwaarden waaronder mensen en organisaties met verschillende achtergronden nieuwe combinaties kunnen vormen en daarmee nieuwe kansen scheppen voor innovatie. Juist de verschillen zijn nodig om tot echte vernieuwing te kunnen komen. Dat wil niet zeggen dat alles altijd zal lukken. Sterker nog: innovatie is een proces van vallen en opstaan. Experimenteren en leren. Soms zijn mensen bang om te falen, of zijn terughoudend in het vertellen hoe het écht is gegaan. Maar in complexe omgevingen lopen dingen nu eenmaal niet altijd als gepland. Het Instituut voor Briljante Mislukkingen probeert een bijdrage te leveren aan een klimaat waarin mensen dingen durven te proberen, trots zijn op hun poging en de geleerde lessen zelf in praktijk brengen en willen delen met anderen. Om die lessen beter te kunnen vangen en te delen, heeft Paul Iske een ‘taal’ ontwikkeld, gebaseerd op metaforen en storytelling. In zijn presentatie bespreekt hij een aantal voorbeelden van briljante mislukkingen en de bijbehorende onderliggende patronen. Dit maakt ‘Learning Before’, ‘Learning While’ en ‘Learning After’ en worden faalopbrengsten gerealiseerd, naast de faalkosten die er natuurlijk ook altijd zijn.

 

Biografie

Paul Iske is hoogleraar Open Innovation & Business Venturing aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht. Daarnaast is hij CFO (Chief Failure Officer) van het Instituut voor Briljante Mislukkingen, met als doel begrip te kweken voor het belang van experimenteren en leren in een veranderende en complexe wereld. Paul is auteur van het boek ‘Instituut voor Briljante Mislukkingen’. Paul is van oorsprong theoretisch fysicus en heeft naast zijn consultancy-praktijk voor Shell en ABN AMRO (Chief Dialogues Officer & Senior Vice President Innovation) gewerkt.

Mark Mieras

Hoe flexibiliseer je jezelf

 

Dinsdag 9 maart 2021 – 10.30-11.00 uur

 

Hoe zet je je als lerarenopleider in de juiste stand om flexibel om te gaan met verandering? Zó dat je het voor jezelf doet en niet voor anderen? Neem met wetenschapsjournalist Mark Mieras een duik in de neurobiologie van leren en veranderen. Hoe flexibiliseer je jezelf? Waarom gaat veranderen zoveel beter met plezier dan met tegenzin? En waarom geeft het daarbij niets als de verandering ongemakkelijk is? In zijn keynote legt Mieras ook een relatie met het pedagogisch klimaat. Hoe draagt durven veranderen bij aan de kwaliteit van de lerarenopleidingen? En zo aan de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs?

 

Biografie

Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist maar vooral bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ’Liefde’. Deze veelgelezen boeken geven een onthullend en tegelijk herkenbaar beeld van ons bewegelijke brein. Van zijn hand verscheen ook ‘Voor de leeuwen’, over onderwijs aan tieners. In zijn werk draait het om de zachte factoren als eigenwaarde, speelruimte, plezier en ongemak, die we gemakkelijk over het hoofd zien. Ten onrechte. Mieras studeerde cum laude af in de theoretische natuurkunde en is een veelgevraagd spreker. Al jaren is hij een warm pleitbezorger van op hersenonderzoek geïnspireerd onderwijs.