14 mrt Betekenisvol praktijkgericht onderzoek in onderwijs door vormgeving en afstemming met de praktijk
Betekenisvol praktijkgericht onderzoek in onderwijs door vormgeving en afstemming met de praktijk
Verbeelden: Film (30 min)211Henriëtte Pauwels, Hanzehogeschool, Nederland; Theresa Kleefsman, Hanzehogeschool, Nederland; Elsje Effting, Hanzehogeschool, Nederland
Zaal 13/14di 11:35 - 12:35
Het ontwikkelen van onderzoekend vermogen door studenten is zeer relevant voor het onderwijs dat continue in ontwikkeling is.
In de film wordt getoond hoe pabo studenten van de Hanzehogeschool in Groningen hun onderzoekbekwaamheid aantonen in de Lio-fase. Ze worden gestimuleerd om een onderzoek te doen binnen de groep waar zij lesgeven, en kiezen in overleg met de school een onderwerp dat betekenisvol is. In de film legt een student het proces uit en wat voor haar de waarde is van dit onderzoek. Tot voor kort werd op de deze pabo het onderzoek afgesloten met het schrijven van een verslag. Sinds twee jaar hebben we ervaring opgedaan met een andere vorm: studenten schrijven een onderzoeksplan, en kiezen vervolgens een eigen vorm van rapportage voor de resultaten, conclusies en aanbevelingen. De winst is dat de resultaten makkelijker deelbaar zijn binnen en buiten de school en dat studenten meer gemotiveerd zijn om hieraan te werken door de ervaren autonomie. In de film komt ook de school aan het woord waar de student het onderzoek heeft gedaan.
De film van 10-12 minuten is startpunt voor het gesprek dat we willen voeren met deelnemers over betekenisvol onderzoek voor zowel de student als de opdrachtgevende school.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.