Buiten de lijntjes kleuren: een opleidingsoverstijgende creatieve benadering van kritisch denken

Buiten de lijntjes kleuren: een opleidingsoverstijgende creatieve benadering van kritisch denken

Buiten de lijntjes kleuren: een opleidingsoverstijgende creatieve benadering van kritisch denken

Verbeelden: Performance lecture (30 min)319Claartje van Tongeren, Hogeschool van Amsterdam, Nederland; Monique Pijls, Hogeschool van Amsterdam, Nederland

Zaal 27di 10:05 - 11:05

Aanstaande leraren doen in hun opleiding nauwelijks ervaring op in met vakoverstijgend werken en leren. Daarnaast geven studenten aan dat zij in de opleiding veel ervaring opdoen met schriftelijke opdrachten, maar dat zij met open opdrachten waarin ‘leren door te doen’ centraal staat nauwelijks ervaring hebben. Ook lerarenopleiders werken weinig samen met lerarenopleiders van andere disciplines. Bij de minor Maker Education ontwikkelden we met lerarenopleiders van verschillende disciplines opleidingen een aanpak om creativiteit en kritisch denken van studenten te bevorderen. Kernelementen in deze aanpak zijn 1) aandacht voor het associatieve denken 2) durven fouten maken 3) toeval toelaten. Onze stelling is dat deze elementen in de huidige curricula van lerarenopleidingen nauwelijks aanbod komen, terwijl zowel opleiders als studenten er veel van kunnen leren. In deze bijdrage maken ons publiek deelgenoot van de door ons ontwikkelde aanpak en gaan we in op de verrassende opbrengsten.

Betekenisvol en samen leren door opleiders: Hoe bereid jij je voor op de toekomst?
kritisch denken
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.