Change agents voor gelijke kansen: een evaluatie van een module voor PO-leraren

Change agents voor gelijke kansen: een evaluatie van een module voor PO-leraren

Change agents voor gelijke kansen: een evaluatie van een module voor PO-leraren

Inspireren: Individuele presentatie (30 min)257Marijke van Vijfeijken, Hogeschool Arnhem Nijmegen, Nederland

Zaal 24/25di 10:05 - 11:05

Leraren spelen een cruciale rol in het bieden van gelijke onderwijskansen. Onbewust kunnen leraren bijdragen aan ongelijke onderwijskansen. Wij hebben een module ontwikkeld en uitgevoerd voor vijftien PO-leraren die deelnamen aan een masteropleiding. Het doel was: gaan acteren als ‘change agents’ voor gelijke kansen. Met behulp van een model van agency voor sociale rechtvaardigheid zijn vier inhoudsdomeinen geformuleerd: (1) doel/toewijding; (2) competentie; (3) autonomie; (4) reflectievermogen. In deze sessie presenteren wij de resultaten van het evaluatieonderzoek naar deze module. Onze onderzoeksvragen waren: Zijn de beoogde doelen van de module bereikt en hoe is dat zichtbaar in de dagelijkse praktijk? Hoe hebben bepaalde inhouden en leeractiviteiten bijgedragen aan het behalen van doelen? Om de onderzoeksvragen te beantwoorden hebben leraren bij aanvang van de module een startopdracht gemaakt, en enkele maanden na afronding een eindopdracht. De leraren hebben individuele reflecties ingevuld en er zijn drie focusgroepinterviews afgenomen. De resultaten laten zien dat leraren zich meer bewust zijn geworden van hun eigen rol in het bevorderen van gelijke kansen. Ook voelen zij zich meer toegewijd om het probleem van ongelijke kansen samen met hun collega’s aan te pakken. Het hebben van meer wetenschappelijke kennis over kansengelijkheid geeft hen meer vertrouwen in deze rol.

Betekenisvol en samen leren door opleiders: Hoe bereid jij je voor op de toekomst?
Gelijke kansen, Sociale rechtvaardigheid
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.