De oriëntatiekaart als basis voor leernetwerk van studenten op de school in beide contexten

De oriëntatiekaart als basis voor leernetwerk van studenten op de school in beide contexten

De oriëntatiekaart als basis voor leernetwerk van studenten op de school in beide contexten

Creëren: Workshop (60 min)248Elles van den Anker, Marnix Academie, Nederland; Joyce Hagen, Marnix Academie, Nederland

Zaal 7di 10:05 - 11:05

In het partnerschap van de Marnix Academie vinden we het belangrijk dat studenten een beeld krijgen van hun toekomstig beroep én dat ze samen leren met en van andere studenten. Daarvoor zijn oriëntatiekaarten ontwikkeld.

Het gericht inzetten van de oriëntatiekaarten vraagt iets van de rol van de schoolopleider en van de instituutsopleider. De oriëntatiekaarten zijn daarmee een ‘boundary object’. Echter, uit een verkennend onderzoek bleek dat de oriëntatiekaarten nog lang niet overal (effectief) gebruikt worden.

Vanuit het lectoraat Samen Opleiden & Professionaliseren hebben we met schoolopleiders gekeken waarom ze de kaarten wel of niet gebruiken en waar ze wel gebruikt worden, hebben we bekeken hoe dan. Op basis van deze input hebben we alle schoolopleiders middels een flyer geïnformeerd en geënthousiasmeerd over het gebruik van de oriëntatiekaarten.

In deze workshop presenteren we de oriëntatiekaarten en delen we hoe en op welke wijze deze na onze interventie kunnen worden ingezet. Daarna brainstormen we met jullie in groepen over hoe je met studenten die de oriëntatiekaarten gebruiken het leren met en van elkaar kunt stimuleren: wat vraagt dit van de verschillende opleiders binnen het samen opleiden? Zo werken we aan het leernetwerk van de student.

Leven lang ontwikkelen in netwerken: Wat leer je in netwerken?
Oriëntatiefase
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.