Doornroosje: het belang van ‘waking up to the future’ voor opleiders

Doornroosje: het belang van ‘waking up to the future’ voor opleiders

Doornroosje: het belang van ‘waking up to the future’ voor opleiders

Creëren: Workshop (60 min)157Amber Walraven, Radboud Universiteit, Nederland; Bregje de Vries, Vrije Universiteit Amsterdam, Nederland

Zaal 40ma 13:25 - 14:25

Onderwijs is steeds in verandering en zo ook het opleiden van leraren. Maar waar verandert het eigenlijk naartoe? Welke toekomst ligt in het verschiet? Toekomstverkennen – ook wel futurologie – is een serieuze bezigheid. Het is wat anders dan “de toekomst voorspellen”. Het gaat niet over kijken in een glazen bol en de toekomst zien, maar over betekenisgeven aan situaties en veranderingen in het heden en deze vertalen naar de toekomst. In deze workshop verkennen we de toekomst van leraren opleiden. Na een korte introductie op theorie en praktijk van het toekomstverkennen, maken we samen Doornroosje wakker… en stellen de vraag: hoe ziet het opleiden van leraren er over 100 jaar uit? Aan de hand van creatieve instrumenten halen we toekomstbeelden op en gaan daarover in gesprek. In een afsluitende discussie benoemen we samen het belang van toekomstverkennen (hoe helpt het ons in het nu) en verkennen we de plek die het zou kunnen krijgen in leraren opleiden en professionaliseren (welk belang dient het).

Betekenisvol en samen leren door opleiders: Hoe bereid jij je voor op de toekomst?
adaptief vermogen
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.