14 mrt Een leraren opleiding als learning community voor studenten en lerarenopleiders
Een leraren opleiding als learning community voor studenten en lerarenopleiders
Ontmoeten: Rondetafelgesprek (30 min)255Marike Klomp, Hogeschool Windesheim, Nederland; Alwin Truin, Hogeschool Windesheim, Nederland; Marlies ter Beek, Hogeschool Windesheim, Nederland
Zaal 23di 11:35 - 12:35
Binnen het Teachers College hebben wij een leerlijnen opbouw van een curriculum losgelaten. Ons curriculum is wendbaar en gericht op diep leren rondom de Generieke Kennisbasis en het ontwikkelen van innovatiekracht bij studenten. (Fullan, Quinn, & Mc Eachen, 2018) (Beek ter, 2015) (Alexandrowicz & Rogers, 2022) (De Jong Weissman & Kolpa, 2019) (Quinn, McEachen, Fullan, Gardner, & Drummy, 2020) (rijksoverheid, 2022) Binnen onze Teachers College community leren wij met en van studenten, net als zij met en van ons leren. Als professionele leerpartners van onze studenten ontstaat een rijke wederkerigheid die onze ontwikkeling als lerarenopleiders voedt. Via co- en teamteaching leren wij van elkaars verschillende achtergronden, waardoor dwarsverbanden tussen vakinhouden zichtbaar worden en vanuit dubbellingen synergie ontstaat. (De Jong Weissman & Kolpa, 2019) Door de inhoud leren centraal te stellen en onszelf foutenruimte te geven en studenten te betrekken is een verschuiving in onze tijdbesteding ontstaan. Het voorbereiden van powerpoints, klaarzetten van materialen is verschoven naar zelf nieuwe kennis opdoen en deze verdiepen met studenten. (Alexandrowicz & Rogers, 2022) (Beek ter, 2015) (Bloem, 2016) (Fullen, 1993) (Quaglia & Corso, 2014) (Quinn, McEachen, Fullan, Gardner, & Drummy, 2020) (quaglia, Corso, Fox, & Dykes, 2017)
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.