Het personeelstekort neemt toe, de werkdruk wordt groter. Hoe kunnen wij docenten boeien én binden?

Het personeelstekort neemt toe, de werkdruk wordt groter. Hoe kunnen wij docenten boeien én binden?

Het personeelstekort neemt toe, de werkdruk wordt groter. Hoe kunnen wij docenten boeien én binden?

Creëren: Workshop (60 min)149Marlies van Gendt, ROC Midden Nederland, Nederland

Zaal 42di 13:35 - 14:35

Hoe zorg je dat (startende) docenten zelfverzekerd en met plezier voor de klas blíjven staan? Dat de (startende) docent energie krijgt van het kritisch reflecteren op het eigen handelen en zich wil blijven professionaliseren?

Binnen het ROCMN is er voor gekozen om (startende) docenten en PDGers, in het inductieprogramma, een beeldcoachtraject aan te bieden.

Het persoonlijke gesprek voorafgaande aan een opname in de klas en vervolgens het nagesprek, maakt dat de docent zich gezien en erkent voelt. De docent wordt bewust gemaakt van het effectieve gedrag dat deze reeds inzet en is daardoor verrassend positief. Het enthousiasme en zelfvertrouwen van docent groeit en dit heeft direct effect heeft op de studenten en het samenwerken met collega's.

Beeld liegt niet, is soms confronterend, en nodigt vooral uit om te blijven doen wat goed gaat en te onderzoeken wat óók zou kunnen.

Resultaat: de docent voelt zich gezien. In de gesprekken met de beeldcoach staat de docent stil bij eigen motieven, normen, waarden en visie. De docent is bewust bekwaam en is trots.

Betekenisvol en samen leren door opleiders: Hoe bereid jij je voor op de toekomst?
Beeldcoaching, Inductie, Professionaliseren
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.