Hoe vmbo-leraren en hbo-lerarenopleiders samenwerken aan bildung in professionele leergemeenschappen

Hoe vmbo-leraren en hbo-lerarenopleiders samenwerken aan bildung in professionele leergemeenschappen

Hoe vmbo-leraren en hbo-lerarenopleiders samenwerken aan bildung in professionele leergemeenschappen

Creëren: Workshop (60 min)268Hanke Drop, Hogeschool Utrecht, Nederland

Zaal 7di 13:35 - 14:35

De deelnemers in deze workshop worden uitgenodigd om, bij wijze van kortstondige gelegenheids-PLG, samen met ons (= docent-onderzoekers van de lerarenopleidingen van Fontys, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Arnhem-Nijmegen en Windesheim) te creëren en in gesprek te gaan, waarbij we iets laten ervaren en oplichten van onze wijze van aanpak van het inmiddels bijna afgeronde project “Voorbeeldige bildung in het vmbo”. In vier provincies werden namelijk professionele leergemeenschappen (PLG’s) opgezet, waarbinnen vmbo-leraren ervaringen en kennis over bildend onderwijs konden uitwisselen en hun rolmodelschap voor bildungonderwijs verder konden ontwikkelen. Dit gebeurde in zes bijeenkomsten via een onderzoeksmatig ontwerptraject. Het project leidde tot meer op bildung geïnspireerde (persoonsvormende) lessen/lesonderdelen voor vmbo-leerlingen. Ook werd via een traject voor schoolleiders van betrokken schoolleiders toegewerkt naar een schoolbrede doorwerking van Bildung. Tegelijkertijd voerde de Universiteit voor Humanistiek (projectleider van “Voorbeeldige bildung in het vmbo”) een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek uit om te achterhalen in welke mate en hoe vmbo-leraren Bildung laten zien in hun voorbeeldgedrag, en hoe dit wordt waargenomen door hun leerlingen.

Betekenisvol en samen leren door opleiders: Hoe bereid jij je voor op de toekomst?
Bildung, vmbo
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.