14 mrt Leren stimuleren van professionele groei van leraren (in opleiding) door 2e orde leraren
Leren stimuleren van professionele groei van leraren (in opleiding) door 2e orde leraren
Ontmoeten: Rondetafelgesprek (30 min)125Elly Loman, Hyperion Lyceum, Nederland; Loes van Wessum, Hogeschool Windesheim, Nederland; Karin Kwant, Prisma, Nederland
Zaal 23di 13:35 - 14:35
Lerarenopleiders en schoolleiders zijn beiden tweede orde leraar. Ze zijn leraar van leraren en kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het stimuleren van de professionele groei van leraren (in opleiding). Schoolleiders zijn (mede-) verantwoordelijk voor de initiële en doorgaande ontwikkeling van leraren. In een lerend netwerk kunnen schoolleiders en lerarenopleiders ervaringen uitwisselen over de wijze waarop zij bijdragen aan de professionele ontwikkeling van leraren (in opleiding) en samen professionaliseringsmogelijkheden voor hen ontwikkelen. Door te reflecteren ervaren tweede orde leraren welke professionaliseringsmogelijkheden binnen het lerend netwerk bijdragen aan hun eigen ontwikkeling als tweede orde leraar. Zij kunnen deze ervaringen ook benutten voor het ontwikkelen van professionaliseringsmogelijkheden voor leraren (in opleiding) en kunnen voorbeeldgedrag laten zien.
Deelnemende schoolleiders aan twee verschillende netwerken presenteren over hun ervaringen. De procesbegeleider en onderzoeker van de netwerken geeft een korte theoretische toelichting over het stimuleren van professionele groei van leraren (in opleiding). We gaan in gesprek met de deelnemers en verkennen de belangstelling voor het starten van lerende netwerken waarin schoolleiders en lerarenopleiders samenwerken aan en samen onderzoek doen naar het stimuleren van professionele groei van leraren (in opleiding).
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.