14 mrt Lesson Study voor gedragsvraagstukken
Lesson Study voor gedragsvraagstukken
Inspireren: Individuele presentatie (30 min)189Sui Lin Goei, Hogeschool Windesheim, Nederland; Monique Nelen, Hogeschool Windesheim, Nederland
Theaterzaaldi 11:35 - 12:35
Leerlingen die niet luisteren, hun opdrachten niet maken, een grote mond hebben of in de door henzelf gecreëerde chaos hun spullen niet kunnen vinden. Iedere leraar kent het. Maar hoe ga je daar nu op een professionele manier mee om? In ons onderzoeksproject vormden we op zeven basisscholen professionele leergemeenschappen van leraren die gedragsinterventies met elkaar ontwierpen waarbij gebruik gemaakt werd van Lesson Study (LS). Deelnemende basisscholen werkten met Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS).
Er bestaan verschillende varianten van LS maar allemaal worden ze gekenmerkt door: 1) onderzoek naar eigen onderwijs; 2) het verbinden van praktijk met externe kennis door bijvoorbeeld inbreng van relevante literatuur; 3) een focus op het leren van de leerling; 4) samenwerking; en 5) een cyclisch proces van onderzoeken, ontwerpen, uitvoeren en opnieuw onderzoeken (Goei et al., 2021). In dit onderzoeksproject werd LS uitgeprobeerd voor gedragsvraagstukken (LS-G) waar leraren in hun klas mee geconfronteerd worden. Na afloop werden leraren en directeuren geïnterviewd en de gesprekken tijdens de LS-G bijeenkomsten geanalyseerd (Teacher Talk). Voorlopige resultaten geven aan dat leraren worstelen met overgangen tussen de lesactiviteiten. Het samen bestuderen van video-opnames van de ontworpen gedragsinterventies vergroot het bewustzijn van leraren van hun eigen handelen.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.