14 mrt Methodologisch netwerken: het dominante verhaal doorbreken via storytelling
Methodologisch netwerken: het dominante verhaal doorbreken via storytelling
Verbeelden: Performance lecture (30 min)284Zena Bani, IPABO, Nederland; Lisanne Plutschouw, IPABO, Nederland; Nina Hosseini, IPABO, Nederland; Monique Leijgraaf, IPABO, Nederland
Zaal 15/16di 11:35 - 12:35
“Gedurende de studie had ik meerdere slechte periodes. De combinatie van studie en stage werd me dan te veel en het lukte me dan niet altijd om de deadlines te halen. Het hing dan sterk van de docent af hoe daarmee werd omgegaan. (…) Ook heb ik meerdere keren ‘straf’-opdrachten moeten maken vanwege mijn afwezigheid, want ja, ik koos er blijkbaar voor om ziek te zijn.”
Aan het woord is een bevoegde leraar basisonderwijs die sinds haar 11e ernstig ziek is, op haar 18e volledig is afgekeurd en door het onderwijs en de samenleving volledig buiten spel gezet wordt. Haar verhaal is een illustratie van het dominante verhaal van de samenleving dat groepen mensen marginaliseert (en andere groepen bevoordeelt) op basis van bijvoorbeeld lichamelijke beperking of ziekte, sociaaleconomische positie, ras, kleur, cultureel kapitaal, religie, nationaliteit, seksualiteit, en/of gender. Met ons lectoraatsonderzoek willen we als kenniskring Kansengelijkheid dit dominante verhaal doorbreken zodat ook mensen uit gemarginaliseerde groepen in ons (opleidings)onderwijs tot hun recht komen. We ontdekken daarbij dat we ook methodologisch een dominant verhaal te doorbreken hebben, en dat geven we vorm door te leren van kritisch auto-etnografisch onderzoek. In de vorm van storytelling delen we graag onze eerste ervaringen.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.