13 mrt Netwerkend met Computational Thinking. Vakoverstijgend opleiden van lerarenopleiders.
Netwerkend met Computational Thinking. Vakoverstijgend opleiden van lerarenopleiders.
Inspireren: Individuele presentatie (30 min)306Sharon Calor, Hogeschool van Amsterdam, Nederland; Josefien Sweep, Hogeschool van Amsterdam, Nederland; Albert Logtenberg, Hogeschool van Amsterdam, Nederland
Zaal 6ma 13:25 - 14:25
Digitale geletterdheid, waar Computational Thinking (CT) onderdeel van uitmaakt, is van belang voor de toekomst. CT bestaat uit de vaardigheden waarmee we de wereld kunnen verklaren en interpreteren in termen van informatieprocessen (Denning & Tedre, 2021). Een belangrijke stap hierin is het kunnen formuleren van (vakspecifieke) problemen waar je een computer voor nodig hebt (Barendsen & Bruggink, 2019), wat een rol speelt in alle vakken. Een lerarenopleiding moet docenten hierop voorbereiden.
Daarom hebben een lerarenopleider Nederlands, Geschiedenis en Wiskunde gezamenlijk een vakoverstijgende module ontworpen en geëvalueerd met als doel de kennis, vaardigheden en attitude met betrekking tot CT te vergroten. In deze module werkten 21 ervaren 2e graads-docenten geschiedenis, wiskunde en talen (NL, ENG, FR) die een masteropleiding volgen in interdisciplinaire leerteams aan beroepsproducten waarin ze een vakoverstijgende aanpak ontwerpen rond het thema CT. Door de studenten mee te nemen in een CT-project waarbij de lerarenopleiders zelf betrokken en lerende zijn kregen de docenten gelegenheid om kennis en ervaring op te doen. Verschillende data (vragenlijsten, learner reports, audio opnames interviews en beroepsproducten) zijn verzameld om de opbrengsten van deze aanpak te evalueren. In de presentatie zullen we ingaan op deze uitkomsten en op wat het ons als opleiders heeft opgeleverd.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.