Onderwijs en Technologie als een netwerk van docent-onderzoekers

Onderwijs en Technologie als een netwerk van docent-onderzoekers

Onderwijs en Technologie als een netwerk van docent-onderzoekers

Ontmoeten: Rondetafelgesprek (30 min)339Daphne Rijborz, IPABO, Nederland; Anouk Wezendonk-Brouwer, Marnix Academie, Nederland; Frank Coenders, Hogeschool de Kempel, Nederland; Michiel Veldhuis, IPABO, Nederland

Zaal 5ma 13:25 - 14:25

De inzet van - vaak digitale - technologie in het onderwijs is niet meer weg te denken. Onderzoek naar deze thematiek vindt op veel verschillende plekken in het land plaats, in verschillende contexten en op verschillende wijzen. Het netwerk wat we hier presenteren raakt aan drie hogescholen (de Kempel in Helmond, de Marnix Academie in Utrecht en Hogeschool IPABO in Amsterdam/Alkmaar) en tekent daarmee een mooie diagonaal door Nederland. Binnen dit netwerk worden onderzoeken gedaan waarin de vraag steeds centraal staat hoe de inzet van technologie meerwaarde kan hebben voor het leren en onderwijzen. Drie onderzoekers zijn al ruim twee jaar bezig met om dit in hun eigen praktijk van de lerarenopleiding en in het basisonderwijs binnen specifieke vakgebieden uit te zoeken. Van het gebruik van adaptieve leertsystemen voor het maken van didactische beslissingen bij rekenen-wiskunde, via kenmerken van digitale verhalen vertellen op de basisschool en de lerarenopleiding, tot het inzetten van Storymaps als aanjager van de ontwikkeling van omgevingsbewustzijn en een onderzoekende houding. In dit rondetafelgesprek delen we graag bevindingen over hoe de inzet van technologie meerwaarde kan hebben voor het leren en onderwijzen en gaan graag in gesprek met lerarenopleiders en onderzoekers die met deze thematiek bezig zijn.

Kwaliteit en kenmerken van netwerken: Hoe werkt leren in netwerken? Hoe werken netwerken?
onderwijs, onderzoek, technologie
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.