Archief

In de Rotterdamse context merken we dat als de studenten zelf groepjes voor samenwerkingsopdrachten samenstellen, ze vaak zijn samengesteld op basis van etniciteit. We presenteren ons onderzoek waarmee we in kaart brengen hoe samenwerkingsgroepen worden samengesteld bij het Instituut voor Lerarenopleiding (IvL), vanuit student- en...

Een opdracht voor inclusief onderwijs is het realiseren van passende samenwerking tussen professionals (onderwijs, jeugdhulpverlening, buurtteams en andere maatschappelijke voorzieningen), opvoeders en kinderen/jongeren bij het creëren van optimale ontwikkelingskansen, omdat geïsoleerde ondersteuning dit doel onvoldoende kan bereiken. Wat kunnen we leren van succesvolle praktijken in...

Dit praktijkwetenschappelijk onderzoek verkent hoe lerarenopleidingen studenten kunnen opleiden tot veranderbekwame onderwijsprofessionals. Het projectteam nam een survey af bij 336 pas afgestudeerden en interviews van 32 schoolleiders. Acht Vlaamse lerarenopleidingen richtten een designteam op om het professioneel zelfverstaan en het inzicht in de grammar of...

Is de geesteswetenschappelijke benadering van de pedagogiek verdwenen en vervangen door een empirisch-analytische benadering? Dit wordt vaak gesteld maar de empirische onderbouwing ontbreekt vaak. Aan de hand van onderzoek naar pedagogische literatuur die gebruikt wordt op tweedegraads lerarenopleidingen wordt gepoogd een antwoord te geven op...

Hogeschool KPZ leidt op tot veerkrachtige leraren met een stevige professionele identiteit. Het belang van professionele identiteitsontwikkeling voor leraren is doorgedrongen tot de lerarenopleidingen. Zij ondersteunen studenten veelal bij hun professionele identiteitsontwikkeling. Op hogeschool KPZ gebeurt dit in de Persoonlijke Professionele Ontwikkelingslijn (PPO-lijn)....