8 | Professionele leergemeenschappen in bovenschoolse netwerken als duurzame professionaliseringsvorm | Wouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen; Els Tanghe, Universiteit Antwerpen | 4 | bovenschoolse netwerken,
professionele leergemeenschappen | Individuele presentatie | Bekijk |
9 | Team school: hoe leergemeenschappen bijdragen aan professionalisering | Els Tanghe, Universiteit Antwerpen; Wouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen | 4 | lerende netwerken,
professionele leergemeenschappen | Individuele presentatie | Bekijk |
57 | Een innovatieve aanpak voor een nieuw pedagogisch onderwijsconcept voor PABO-studenten in STEM | Nardie Fanchamps, Open Universiteit Nederland | 3 | Docent-professionalisering,
ICT-leren,
STEM-Onderwijs | Individuele presentatie | Bekijk |
59 | Hoe het landelijke netwerk SPRONG-STEM, verschillende regionale aanpakken afstemt en versterkt | Vincent Jonker, Universiteit Utrecht; Anna Hotze, Hogeschool iPabo; Anika Embrechts, ROC van Twente; Ronald Keijzer, Hogeschool iPabo; Margien Bakker, Hogeschool iPabo | 4 | natuurwetenschappen,
rekenen-wiskunde | Symposium (praktijk) | Bekijk |
76 | Professionaliseren van instituutsopleiders als ‘bruggenbouwers’ | Gerbert Sipman, Marnix Innovatie Centrum; Miranda Timmermans, Marnix Innovatie Centrum | 2 | Instituutsopleiders,
Professionalisering | Workshop | Bekijk |
85 | Profileringsroute: de leraar-in-opleiding als werkplekbegeleider | Froukje Bos , Hogeschool Windesheim; Erwin Haandrikman, Hogeschool Windesheim | 1 | profilering,
werkplekbegeleiderstraining | Individuele presentatie | Bekijk |
86 | Grenzen van een beroepsprofiel? Opleiders met uiteenlopende competenties en identities vormen team | Johan de Wilde, Odisee; Joke Grimmonprez, Odisee; Steven Vanmol, Odisee; Ruben Vanderlinde, Universiteit Gent | 2 | beroepsprofiel,
teacher educators (sub)identities | Symposium (onderzoek) | Bekijk |
101 | Evidence informed onderwijs vormgeven: (hoe) doen professionals dat? | Rutger van de Sande, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Marina Bouckaert, Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie | 1 | onderzoekend ontwerpen | Rondetafelgesprek | Bekijk |
107 | Van Samen Opleiden & Professionaliseren richting Onderwijsregio.
Ervaringen, kansen en uitdagingen. | Hester Langkamp-Waanders, Kennisnetwerk Lerende Leraren; Edmée Suasso dLima dPrado, Hogeschool Saxion; Anneloes Muller, Hogeschool Saxion; Juliëtte Stuart, Hogeschool Saxion | 4 | Netwerkleren,
Onderwijsregio,
Succesfactoren | Individuele presentatie | Bekijk |
114 | Begeleidingsvaardigheden van werkplekbegeleiders
Aan de slag met het door ons ontwikkelde materiaal | Inge Leunisse, OSOF; Petra van Zijtveld, OSOF | 3 | Begeleidingsvaardigheden,
Werkplekbegeleiding | Workshop | Bekijk |
130 | Gesprekken in de driehoek | Isabel Spruijt, Hogeschool Utrecht; Maarten Zijdel, Hogeschool Utrecht | 4 | Driehoeksgesprekken | Workshop | Bekijk |
143 | Ondersteunen van psychologische basisbehoeften van minoren in de universitaire lerarenopleiding | Tirsa Guelen-Satink, Radboud Docenten Academie; Tamara van Woezik, Radboud Docenten Academie | 2 | Minor-student,
psychologische basisbehoeften | Rondetafelgesprek | Bekijk |
148 | Verbinding van theorie, praktijk en persoon voor de begeleidingspraktijk: het gesprek aankaarten | Frans Kranenburg, Hogeschool van Amsterdam; Matt Decovsky | 4 | aankomende docent,
instituutsopleider | Workshop | Bekijk |
157 | Taalvaardigheid en taaldidactische competentie van leraren-in-opleiding | Dorien Doornebos, Fontys; Mirjam de Bruijne, Hogeschool Rotterdam; Roeland Harms, Hogeschool Arnhem/Nijmegen; Anne Kerkhoff, Fontys | 2 | Basisvaardigheden,
Taalbewust lesgeven,
Taaldidactische competentie | Rondetafelgesprek | Bekijk |
159 | Een brede blik op de leeromgeving van de student | Hedwig de Krosse, Radboud Docenten Academie; Calijn de Jong, Radboud Docenten Academie | 3 | boundary objects,
opleidingsdidactiek | Workshop | Bekijk |
161 | Naar een model voor docent feedbackgeletterdheid | Henderijn Heldens, Zuyd Hogeschool | 2 | docentprofessionalisering,
feedbackgeletterdheid | Workshop | Bekijk |
174 | Onderzoeksinzichten: Hoe je via verbinding met studenten hun welzijn verhoogt | Maartje Kouwenberg, NRO Kennisrotonde; Simone Barneveld, NRO Kennisrotonde | 2 | Docent-studentrelatie,
Interactie,
Studentenwelzijn | Workshop | Bekijk |
176 | Organisch groeien vanuit Talent | Edithde Vries, NHL Stenden; Mirjam Buma, CSG Bogerman, FROSK | 4 | Gesprek,
Groeiend partnerschap,
Talentgericht opleiden | Individuele presentatie | Bekijk
Kaartjes |
186 | Bouwen aan je school als lerende organisatie | Henderijn Heldens, Zuyd Hogeschool; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Anje Ros, Fontys Hogeschool | 4 | Lerende organisatie | Workshop | Bekijk |
187 | Taal- en denkontwikkelend opleiden: een zaak van ons allemaal | Marina Bouckaert, Fontys Hogeschool; Katinka de Croon, Fontys Hogeschool; Esther Somers, Fontys Hogeschool | 4 | denkvaardigheden,
praktijkvoorbeelden,
taalontwikkeling | Individuele presentatie | Bekijk |
195 | Een netwerk van Vlaamse lerarenopleiders voor veranderbekwame onderwijsprofessionals | Anne Decelle, UCLL | 2 | Grammar of schooling,
Professioneel zelfverstaan,
Veranderbekwame leerkrachten | Individuele presentatie | Bekijk |
207 | Pabostudenten in netwerken:Relatie sociaal-cognitieve interactievaardigheden en sociale configuratie | Emmy Vireling-Teunter; Gertina Blanket | 4 | Interactievaardigheden,
Lerarennetwerken,
Professionele ontwikkeling pabostudenten | Individuele presentatie | Bekijk |
217 | Ervaar het kennislab van onderwijsnetwerk Sprong Voorwaarts | Quinta Kools, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Henderijn Heldens, Fontys Hogeschool Kind en Educatie | 4 | - | Workshop | Bekijk |
224 | Kenmerken en governance van onderwijsregio's | Joke Kiewiet-Kester, HAN Academie Educatie | 4 | ecosystemen,
governance,
organisatienetwerken | Workshop | Bekijk |
234 | www.pedagogame.com: het online pedagogisch prioriteitenspel | Fedorde Beer, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Carlos van Kan, Hogeschool Rotterdam | 3 | Dialoog,
Internationalisering,
Pedagogiek | Workshop | Bekijk |
239 | See Through, een belevingscircuit dat bijdraagt aan inclusie en diversiteit. | Bertine de Vroedt, Fontys OSO; Ilonka van der Sommen, Fontys OSO; Antoinette Kroes, Fontys OSO | 2 | Belevingscircuit,
Professionaliseren | Workshop | Bekijk |
244 | Samenstelling van studentgroepen bij samenwerkingsopdrachten: vooral veilig of juist divers? | Mariëlle Theunissen, Hogeschool Rotterdam; Carlos van Kan, Hogeschool Rotterdam | 3 | Samenstelling,
samenwerkingsopdrachten,
studentgroepen | Individuele presentatie | Bekijk |
246 | Activist, struisvogel of journalist? Wat wil ik zelf in mijn onderwijs met duurzaamheid? | Peter Duifhuis, Hogeschool Utrecht | 2 | Visie | Workshop | Bekijk
Documenten |
251 | Onderwijs vanuit hoge verwachtingen: Sprintje trekken? | Anneke Luijten, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Floor Nijhuis, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg | 1 | Design thinking,
Hoge verwachtingen,
Professionalisering | Workshop | Bekijk |
263 | Het versterken van vaardigheden van leraren (in opleiding): hoe en waarom? | Jeroen Bishesar, Ithaka; Annemarie Schep, Hogeschool Utrecht | 3 | opleidingsdidactiek,
vaardigheden | Workshop | Bekijk |
271 | Met vertrouwen effectieve oudergesprekken leren voeren met behulp van een blended leerarrangement | Suzan van Brussel, Avans Hogeschool; Renske Pals, Avans Hogeschool | 3 | oudergesprekken,
pabostudent,
technologie | Individuele presentatie | Bekijk |
273 | Opleiden in Verbinding: Studenten als Partners bij Curriculumontwikkeling | Julia Kroon, Projectonderzoeker; Rutger Kappe, Lector Studiesucces; Manon Joosten, Educational Designer and Lecturer | 4 | Co-creatie,
Studentparticipatie | Individuele presentatie | Bekijk |
277 | Professionaliseren in partnerschappen: praktische tools voor starters en wijze lessen voor opleiders | Christine Kemmeren, Hogeschool Saxion; Maaike Vervoort, Hogeschool Saxion | 4 | Inductie,
Netwerkleren | Workshop | Bekijk |
279 | Een wereldcafé over kansrijk onderwijs in de overgang po-vo | Elvira Folmer, HAN; Henderien Steenbeek, Hanzehogeschool; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Patrick van Schaik, HZ | 1 | doorlopende leerlijnen,
wereldcafé | Workshop | Bekijk |
282 | Docenten in opleiding voorbereiden op het omgaan met verschillen in de klas. | Lambrecht Spijkerboer, STA | 1 | diversiteit in de samenleving,
kansenongelijkheid,
omgaan met verschillen | Posterpresentatie | Bekijk |
285 | Interprofessioneel Opleiden: Bouwstenen en werkplaatsen | Carolien van Riswijk, Iselinge Hogeschool; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ | 4 | Grenscompetenties,
Interprofessioneel | Symposium (praktijk) | Bekijk |
287 | Scholen en lerarenopleidingen als inclusieve communities | Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam; André Koffeman, Hogeschool van Amsterdam; Anne Eggink, Hogeschool van Amsterdam | 3 | gedeeld leiderschap,
Inclusieve communities | Workshop | Bekijk |
297 | Hoe word je een vakdidactisch rolmodel? | Eefje Smit, Hogeschool Utrecht; Joost van Damme, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Alienke Jansen, Hogeschool Utrecht | 2 | rolmodel | Workshop | Bekijk |
300 | Samen leren in groepsgewijze registratietrajecten met focus op professie van lerarenopleiders! | Jeannette Geldens, Hogeschool de Kempel; Marijke Gommers, Velon; Bob Koster, Fontys | 4 | registratietrajecten,
samen | Workshop | Bekijk |
305 | SOS: Ontwikkeling van een Student Ontwikkel Systeem voor onderzoekend vermogen | Lidewij van Katwijk, NHL Stenden | 1 | | Rondetafelgesprek | Bekijk |
316 | Actualiseren van het onderwijs doen we samen. | Gitte Hoogland; Gerdineke van Schilfhout; Gerrit Beunk; Mark Boiten; Mirjam Brand | 4 | actualisatie kerndoelen,
herijking kennisbases,
verbinding/samenwerking | Workshop | Bekijk |
321 | Lesson Study integreren in de lerarenopleiding | Siebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool; Sui Lin Goei, Hogeschool Windesheim; Iris Willems, AP Hogeschool | 1 | Lesson Study | Workshop | Bekijk |
322 | Lesgeven in burgerschapshoudingen? De nieuwe kerndoelen en het veranderende beroepsbeeld v/d leraar | Eline Veldt, Hogeschool Inholland; Luuk Kampman, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO); Matthijs Driebergen, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO); Marietje Beemsterboer, Hogeschool Inholland; Mascha Enthoven, Hogeschool Inholland | 1 | Burgerschap,
Didactisch handelen,
Pedagogische Opdracht | Workshop | Bekijk |
323 | Klassenmanagement in de lerarenopleiding | Tom Adams, Fontys Lerarenopleiding Tilburg | 1 | Werkplekleren,
zij-instromers/PO/VO | Symposium (onderzoek) | Bekijk |
325 | Het verduurzamen van Inclusief Onderwijs in Meertalige Contexten | Kitty Leuverink, Marnix Academie; Maaike Pulles, NHL Stenden | 4 | Netwerkleren | Individuele presentatie | Bekijk |
328 | Het begeleiden van Lesson Study als afstudeerwerk: de ontwikkeling van twee instrumenten | Lidewij van Katwijk, NHL Stenden; René Streutker, NHL Stenden Hogeschool | 1 | Lesson Study | Workshop | Bekijk |
329 | Uitdagingen voor lerarenopleiders bij het integreren van onderzoekend vermogen | Marloes van Dijk, Marnix Academie; Belinda Ommering, Hogeschool Utrecht | 2 | onderzoekend vermogen,
professionele ontwikkeling | Individuele presentatie | Bekijk |
353 | Integraal beoordelen in lerarenopleidingen: wat is het en hoe doe je dat? | Harmen Schaap, Radboud Docentenacademie; Tamara van Woezik, Radboud Docenten Academie; Roald Verhoeff, Radboud Docentenacademie | 1 | Expertoordeel,
Holistisch toetsen,
Integraal beoordelen | Rondetafelgesprek | Bekijk |
355 | Geschiktheidsonderzoek en zijinstroomtraject 2.0 | Jessie de Groot | 3 | onderwijs innovatie,
zijinstroom | Individuele presentatie | Bekijk |
374 | Waardegedreven handelen van leerkrachten in een digitale context. | Haitske de Visser; Jos van den Brand; Ronald Keijzer; Michiel Veldhuis; Anouk Wezendonk-Brouwer; Pieter Boshuizen | 2 | Normatieve professionalisering,
rekenen-wiskundedidactiek | Symposium (onderzoek) | Bekijk |
383 | Opleidingstraject voor lerarenopleiders met experts uit netwerken en gekoppeld aan registratie | Wilma Weekenstroo, WFWijz; Tessa Ferweda, Het Stedelijk Lyceum; Karel Schoenmaker, Windesheim; Manon Leliefeld, OSG Hengelo | 4 | Leervraaggestuurd,
Professionaliseren,
Registratie | Individuele presentatie | Bekijk |
400 | Een open gesprek over taboegevoelige onderwerpen, zoals relaties & seksualiteit | Daan van Engelen, Rutgers, expertisecentrum seksualiteit; Bente van Gameren, Stichting School en Veiligheid | 1 | Diversiteit,
Relaties,
Seksualiteit | Workshop | Bekijk |
406 | Samen ontwikkelen, Samen Opleiden: In de driehoek aan het werk! | Miranda Timmermans, Marnix Academie; Marieke Schuurmans, Lowys Porquin Stichting | 2 | Werkplekcurriculum | Workshop | Bekijk |
416 | Een brede pedagogische basis voor elke leraar in het voortgezet onderwijs | Anne van Wingerden, Hogeschool van Amsterdam | 1 | 2e bevoegdheid,
brede pedagogische basis,
van visie naar praktijk | Rondetafelgesprek | Bekijk |
421 | Wat is nu eigenlijk het probleem? Methodiekontwikkeling voor een probleemanalyse. | Ellen Klatter, Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam); Cora Veenman-Verhoeff, Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam) | 1 | ontwerpcyclus,
probleemanalyse,
Studiesucces | Individuele presentatie | Bekijk |
423 | Ontwikkelingsgerichte Peer Review – kansen om te verbinden binnen en tussen partnerschappen SO&P | Edmee Suasso dLima dPrado , Saxion Hogeschool; Miranda Timmermans, Marnix Academie; Gea Spaans, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren; Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren | 4 | kwaliteitscultuur,
partnerschappen so&p | Workshop | Bekijk |
425 | Hoe Lesson Study werkt en wordt begrepen in de Nederlandse context. Lessen uit de praktijk. | Siebrich de Vries, Rijksuniversiteit Groningen | 1 | Begeleiding,
Lesson Study | Individuele presentatie | Bekijk |
430 | Beroepsonderwijs: complexe begeleiding in een hybride leeromgeving met complexe situaties | Anne-Margreet Pol, Christelijke Hogeschool Windesheim; Michel Greven, Christelijke Hogeschool Windesheim | 2 | beroepsonderwijs,
hybride leeromgeving,
lerarenopleiding | Workshop | Bekijk |
433 | Interactieve tool voor het begeleiden van netwerkleren op de pabo | Thomas Nieuwenhuize, Open Universiteit; Anna Hotze, Hogeschool IPABO; Emmy Vrieling-Teunter, Open Universiteit | 4 | interactieve tool | Rondetafelgesprek | Bekijk |
434 | Kwaliteitscultuur: samen leren, ontwikkelen en creëren | Miranda Timmermans, Marnix Academie; Gonnie Niemeijer , Winkler Prins; Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren | 4 | kwaliteitscultuur | Workshop | Bekijk |
437 | Een soepele overgang van de basisschool naar de middelbare school | Margot Bochane, Hanzehogeschool | 1 | 10-14,
transitie PO-VO | Workshop | Bekijk |
452 | Begeleiden van startende leraren in het basisonderwijs. | Karin Wessel, SPO Utrecht | 2 | Professionele identiteit | Workshop | Bekijk |
455 | Het Change Laboratory als interventie om een leercultuur te ontwikkelen op opleidingsscholen | Siebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool; René Streutker, NHL Stenden Hogeschool | 4 | Change laboratory,
cultuur-historische activiteitstheorie | Symposium (onderzoek) | Bekijk |
460 | Samen opleiden op inhoud in de Ommelanden; daar mogen we best trots op zijn! | Saskia Tuenter, Rijksuniversiteit Groningen; Judith Magnus, Winkler Prins | 4 | professionele identiteitsontwikkeling,
Werkplekcurriculum | Workshop | Bekijk |
462 | Lever als lerarenopleider een bijdrage aan het geven van het vak Loopbaanbegeleiding door de student | Minette van den Bemd, BiOND; Martine Buijsen, BiOND | 4 | LOB (Loopbaanontwikkeling en -begeleiding),
Loopbaanbegeleiding | Posterpresentatie | Bekijk |