Presentaties 2024

Hieronder staan de gedeelde presentaties en soms andere documenten van de presentaties die op het Velon Congres 2024 zijn gegeven. Nieuw gedeelde presentaties worden zo snel mogelijk toegevoegd.

Je kunt de tabel rangschikken per kolom door op de kop te klikken en je kunt in de lijst zoeken door een nummer, naam of term in het zoekveld rechtsboven in te vullen.

Met veel dank aan alle sprekers die hun presentaties hebben gedeeld!

De volledige abstractteksten zijn te zien in het digitale abstractboek.

Inhoudelijke lijnen (IL)

 

1: Het veranderende beroepsbeeld van de leraar en diens professionele ontwikkeling

2: Het veranderende beroepsprofiel van de lerarenopleider en diens professionele ontwikkeling

3: De groter wordende leeromgeving van leraren (in-opleiding)

4: Samenwerking in netwerken rond opleiden en professionaliseren

#TitelSpreker(s)ILTrefwoordenWerkvormPresentatie
8Professionele leergemeenschappen in bovenschoolse netwerken als duurzame professionaliseringsvormWouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen; Els Tanghe, Universiteit Antwerpen
4
bovenschoolse netwerken,
professionele leergemeenschappen
Individuele presentatie Bekijk
9Team school: hoe leergemeenschappen bijdragen aan professionaliseringEls Tanghe, Universiteit Antwerpen; Wouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen
4
lerende netwerken,
professionele leergemeenschappen
Individuele presentatie Bekijk
57Een innovatieve aanpak voor een nieuw pedagogisch onderwijsconcept voor PABO-studenten in STEMNardie Fanchamps, Open Universiteit Nederland
3
Docent-professionalisering,
ICT-leren,
STEM-Onderwijs
Individuele presentatie Bekijk
59Hoe het landelijke netwerk SPRONG-STEM, verschillende regionale aanpakken afstemt en versterktVincent Jonker, Universiteit Utrecht; Anna Hotze, Hogeschool iPabo; Anika Embrechts, ROC van Twente; Ronald Keijzer, Hogeschool iPabo; Margien Bakker, Hogeschool iPabo
4
natuurwetenschappen,
rekenen-wiskunde
Symposium (praktijk) Bekijk
76Professionaliseren van instituutsopleiders als ‘bruggenbouwers’Gerbert Sipman, Marnix Innovatie Centrum; Miranda Timmermans, Marnix Innovatie Centrum
2
Instituutsopleiders,
Professionalisering
Workshop Bekijk
85Profileringsroute: de leraar-in-opleiding als werkplekbegeleiderFroukje Bos , Hogeschool Windesheim; Erwin Haandrikman, Hogeschool Windesheim
1
profilering,
werkplekbegeleiderstraining
Individuele presentatie Bekijk
86Grenzen van een beroepsprofiel? Opleiders met uiteenlopende competenties en identities vormen teamJohan de Wilde, Odisee; Joke Grimmonprez, Odisee; Steven Vanmol, Odisee; Ruben Vanderlinde, Universiteit Gent
2
beroepsprofiel,
teacher educators (sub)identities
Symposium (onderzoek) Bekijk
101Evidence informed onderwijs vormgeven: (hoe) doen professionals dat?Rutger van de Sande, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Marina Bouckaert, Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie
1
onderzoekend ontwerpenRondetafelgesprek Bekijk
114Begeleidingsvaardigheden van werkplekbegeleiders
Aan de slag met het door ons ontwikkelde materiaal
Inge Leunisse, OSOF; Petra van Zijtveld, OSOF
3
Begeleidingsvaardigheden,
Werkplekbegeleiding
Workshop Bekijk
130Gesprekken in de driehoekIsabel Spruijt, Hogeschool Utrecht; Maarten Zijdel, Hogeschool Utrecht
4
DriehoeksgesprekkenWorkshop Bekijk
143Ondersteunen van psychologische basisbehoeften van minoren in de universitaire lerarenopleidingTirsa Guelen-Satink, Radboud Docenten Academie; Tamara van Woezik, Radboud Docenten Academie
2
Minor-student,
psychologische basisbehoeften
Rondetafelgesprek Bekijk
148Verbinding van theorie, praktijk en persoon voor de begeleidingspraktijk: het gesprek aankaartenFrans Kranenburg, Hogeschool van Amsterdam; Matt Decovsky
4
aankomende docent,
instituutsopleider
Workshop Bekijk
159Een brede blik op de leeromgeving van de studentHedwig de Krosse, Radboud Docenten Academie; Calijn de Jong, Radboud Docenten Academie
3
boundary objects,
opleidingsdidactiek
Workshop Bekijk
161Naar een model voor docent feedbackgeletterdheidHenderijn Heldens, Zuyd Hogeschool
2
docentprofessionalisering,
feedbackgeletterdheid
Workshop Bekijk
174Onderzoeksinzichten: Hoe je via verbinding met studenten hun welzijn verhoogtMaartje Kouwenberg, NRO Kennisrotonde; Simone Barneveld, NRO Kennisrotonde
2
Docent-studentrelatie,
Interactie,
Studentenwelzijn
Workshop Bekijk
176Organisch groeien vanuit TalentEdithde Vries, NHL Stenden; Mirjam Buma, CSG Bogerman, FROSK
4
Gesprek,
Groeiend partnerschap,
Talentgericht opleiden
Individuele presentatie Bekijk
Kaartjes
186Bouwen aan je school als lerende organisatieHenderijn Heldens, Zuyd Hogeschool; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Anje Ros, Fontys Hogeschool
4
Lerende organisatieWorkshop Bekijk
187Taal- en denkontwikkelend opleiden: een zaak van ons allemaalMarina Bouckaert, Fontys Hogeschool; Katinka de Croon, Fontys Hogeschool; Esther Somers, Fontys Hogeschool
4
denkvaardigheden,
praktijkvoorbeelden,
taalontwikkeling
Individuele presentatie Bekijk
195Een netwerk van Vlaamse lerarenopleiders voor veranderbekwame onderwijsprofessionalsAnne Decelle, UCLL
2
Grammar of schooling,
Professioneel zelfverstaan,
Veranderbekwame leerkrachten
Individuele presentatie Bekijk
207Pabostudenten in netwerken:Relatie sociaal-cognitieve interactievaardigheden en sociale configuratieEmmy Vireling-Teunter; Gertina Blanket
4
Interactievaardigheden,
Lerarennetwerken,
Professionele ontwikkeling pabostudenten
Individuele presentatie Bekijk
217Ervaar het kennislab van onderwijsnetwerk Sprong VoorwaartsQuinta Kools, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Henderijn Heldens, Fontys Hogeschool Kind en Educatie
4
-Workshop Bekijk
224Kenmerken en governance van onderwijsregio'sJoke Kiewiet-Kester, HAN Academie Educatie
4
ecosystemen,
governance,
organisatienetwerken
Workshop Bekijk
234www.pedagogame.com: het online pedagogisch prioriteitenspelFedorde Beer, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Carlos van Kan, Hogeschool Rotterdam
3
Dialoog,
Internationalisering,
Pedagogiek
Workshop Bekijk
244Samenstelling van studentgroepen bij samenwerkingsopdrachten: vooral veilig of juist divers?Mariëlle Theunissen, Hogeschool Rotterdam; Carlos van Kan, Hogeschool Rotterdam
3
Samenstelling,
samenwerkingsopdrachten,
studentgroepen
Individuele presentatie Bekijk
246Activist, struisvogel of journalist? Wat wil ik zelf in mijn onderwijs met duurzaamheid?Peter Duifhuis, Hogeschool Utrecht
2
VisieWorkshop Bekijk
Documenten
263Het versterken van vaardigheden van leraren (in opleiding): hoe en waarom?Jeroen Bishesar, Ithaka; Annemarie Schep, Hogeschool Utrecht
3
opleidingsdidactiek,
vaardigheden
Workshop Bekijk
271Met vertrouwen effectieve oudergesprekken leren voeren met behulp van een blended leerarrangementSuzan van Brussel, Avans Hogeschool; Renske Pals, Avans Hogeschool
3
oudergesprekken,
pabostudent,
technologie
Individuele presentatie Bekijk
273Opleiden in Verbinding: Studenten als Partners bij CurriculumontwikkelingJulia Kroon, Projectonderzoeker; Rutger Kappe, Lector Studiesucces; Manon Joosten, Educational Designer and Lecturer
4
Co-creatie,
Studentparticipatie
Individuele presentatie Bekijk
277Professionaliseren in partnerschappen: praktische tools voor starters en wijze lessen voor opleidersChristine Kemmeren, Hogeschool Saxion; Maaike Vervoort, Hogeschool Saxion
4
Inductie,
Netwerkleren
Workshop Bekijk
282Docenten in opleiding voorbereiden op het omgaan met verschillen in de klas.Lambrecht Spijkerboer, STA
1
diversiteit in de samenleving,
kansenongelijkheid,
omgaan met verschillen
Posterpresentatie Bekijk
285Interprofessioneel Opleiden: Bouwstenen en werkplaatsenCarolien van Riswijk, Iselinge Hogeschool; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ
4
Grenscompetenties,
Interprofessioneel
Symposium (praktijk) Bekijk
287Scholen en lerarenopleidingen als inclusieve communitiesMarco Snoek, Hogeschool van Amsterdam; André Koffeman, Hogeschool van Amsterdam; Anne Eggink, Hogeschool van Amsterdam
3
gedeeld leiderschap,
Inclusieve communities
Workshop Bekijk
297Hoe word je een vakdidactisch rolmodel?Eefje Smit, Hogeschool Utrecht; Joost van Damme, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Alienke Jansen, Hogeschool Utrecht
2
rolmodelWorkshop Bekijk
300Samen leren in groepsgewijze registratietrajecten met focus op professie van lerarenopleiders!Jeannette Geldens, Hogeschool de Kempel; Marijke Gommers, Velon; Bob Koster, Fontys
4
registratietrajecten,
samen
Workshop Bekijk
305SOS: Ontwikkeling van een Student Ontwikkel Systeem voor onderzoekend vermogenLidewij van Katwijk, NHL Stenden
1
Rondetafelgesprek Bekijk
321Lesson Study integreren in de lerarenopleidingSiebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool; Sui Lin Goei, Hogeschool Windesheim; Iris Willems, AP Hogeschool
1
Lesson StudyWorkshop Bekijk
322Lesgeven in burgerschapshoudingen? De nieuwe kerndoelen en het veranderende beroepsbeeld v/d leraarEline Veldt, Hogeschool Inholland; Luuk Kampman, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO); Matthijs Driebergen, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO); Marietje Beemsterboer, Hogeschool Inholland; Mascha Enthoven, Hogeschool Inholland
1
Burgerschap,
Didactisch handelen,
Pedagogische Opdracht
Workshop Bekijk
323Klassenmanagement in de lerarenopleidingTom Adams, Fontys Lerarenopleiding Tilburg
1
Werkplekleren,
zij-instromers/PO/VO
Symposium (onderzoek) Bekijk
325Het verduurzamen van Inclusief Onderwijs in Meertalige ContextenKitty Leuverink, Marnix Academie; Maaike Pulles, NHL Stenden
4
NetwerklerenIndividuele presentatie Bekijk
328Het begeleiden van Lesson Study als afstudeerwerk: de ontwikkeling van twee instrumentenLidewij van Katwijk, NHL Stenden; René Streutker, NHL Stenden Hogeschool
1
Lesson StudyWorkshop Bekijk
353Integraal beoordelen in lerarenopleidingen: wat is het en hoe doe je dat?Harmen Schaap, Radboud Docentenacademie; Tamara van Woezik, Radboud Docenten Academie; Roald Verhoeff, Radboud Docentenacademie
1
Expertoordeel,
Holistisch toetsen,
Integraal beoordelen
Rondetafelgesprek Bekijk
355Geschiktheidsonderzoek en zijinstroomtraject 2.0Jessie de Groot
3
onderwijs innovatie,
zijinstroom
Individuele presentatie Bekijk
374Waardegedreven handelen van leerkrachten in een digitale context.Haitske de Visser; Jos van den Brand; Ronald Keijzer; Michiel Veldhuis; Anouk Wezendonk-Brouwer; Pieter Boshuizen
2
Normatieve professionalisering,
rekenen-wiskundedidactiek
Symposium (onderzoek) Bekijk
383Opleidingstraject voor lerarenopleiders met experts uit netwerken en gekoppeld aan registratieWilma Weekenstroo, WFWijz; Tessa Ferweda, Het Stedelijk Lyceum; Karel Schoenmaker, Windesheim; Manon Leliefeld, OSG Hengelo
4
Leervraaggestuurd,
Professionaliseren,
Registratie
Individuele presentatie Bekijk
400Een open gesprek over taboegevoelige onderwerpen, zoals relaties & seksualiteitDaan van Engelen, Rutgers, expertisecentrum seksualiteit; Bente van Gameren, Stichting School en Veiligheid
1
Diversiteit,
Relaties,
Seksualiteit
Workshop Bekijk
406Samen ontwikkelen, Samen Opleiden: In de driehoek aan het werk!Miranda Timmermans, Marnix Academie; Marieke Schuurmans, Lowys Porquin Stichting
2
WerkplekcurriculumWorkshop Bekijk
416Een brede pedagogische basis voor elke leraar in het voortgezet onderwijsAnne van Wingerden, Hogeschool van Amsterdam
1
2e bevoegdheid,
brede pedagogische basis,
van visie naar praktijk
Rondetafelgesprek Bekijk
421Wat is nu eigenlijk het probleem? Methodiekontwikkeling voor een probleemanalyse.Ellen Klatter, Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam); Cora Veenman-Verhoeff, Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam)
1
ontwerpcyclus,
probleemanalyse,
Studiesucces
Individuele presentatie Bekijk
423Ontwikkelingsgerichte Peer Review – kansen om te verbinden binnen en tussen partnerschappen SO&PEdmee Suasso dLima dPrado , Saxion Hogeschool; Miranda Timmermans, Marnix Academie; Gea Spaans, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren; Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
4
kwaliteitscultuur,
partnerschappen so&p
Workshop Bekijk
425Hoe Lesson Study werkt en wordt begrepen in de Nederlandse context. Lessen uit de praktijk.Siebrich de Vries, Rijksuniversiteit Groningen
1
Begeleiding,
Lesson Study
Individuele presentatie Bekijk
430Beroepsonderwijs: complexe begeleiding in een hybride leeromgeving met complexe situatiesAnne-Margreet Pol, Christelijke Hogeschool Windesheim; Michel Greven, Christelijke Hogeschool Windesheim
2
beroepsonderwijs,
hybride leeromgeving,
lerarenopleiding
Workshop Bekijk
434Kwaliteitscultuur: samen leren, ontwikkelen en creërenMiranda Timmermans, Marnix Academie; Gonnie Niemeijer , Winkler Prins; Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
4
kwaliteitscultuurWorkshop Bekijk
437Een soepele overgang van de basisschool naar de middelbare schoolMargot Bochane, Hanzehogeschool
1
10-14,
transitie PO-VO
Workshop Bekijk
452Begeleiden van startende leraren in het basisonderwijs.Karin Wessel, SPO Utrecht
2
Professionele identiteitWorkshop Bekijk
455Het Change Laboratory als interventie om een leercultuur te ontwikkelen op opleidingsscholenSiebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool; René Streutker, NHL Stenden Hogeschool
4
Change laboratory,
cultuur-historische activiteitstheorie
Symposium (onderzoek) Bekijk
460Samen opleiden op inhoud in de Ommelanden; daar mogen we best trots op zijn!Saskia Tuenter, Rijksuniversiteit Groningen; Judith Magnus, Winkler Prins
4
professionele identiteitsontwikkeling,
Werkplekcurriculum
Workshop Bekijk
462Lever als lerarenopleider een bijdrage aan het geven van het vak Loopbaanbegeleiding door de studentMinette van den Bemd, BiOND; Martine Buijsen, BiOND
4
LOB (Loopbaanontwikkeling en -begeleiding),
Loopbaanbegeleiding
Posterpresentatie Bekijk