29 jan Klassenmanagement in de lerarenopleiding
In dit symposium staat de aandacht die lerarenopleidingen besteden aan klassenmanagement in het curriculum en op de leerwerkplek centraal....
In dit symposium staat de aandacht die lerarenopleidingen besteden aan klassenmanagement in het curriculum en op de leerwerkplek centraal....
Hoe geven docenten samenwerking tussen Mens en Maatschappijvakken succesvol vorm? Hoe worden MenM-curricula door docenten samen ontworpen en uitgevoerd? In deze workshop gaan we naar aanleiding van ons onderzoek naar succesfactoren in gesprek over verschillende praktijkvoorbeelden. Centrale vraag daarbij: Wat betekent dit voor het opleiden...
Is de geesteswetenschappelijke benadering van de pedagogiek verdwenen en vervangen door een empirisch-analytische benadering? Dit wordt vaak gesteld maar de empirische onderbouwing ontbreekt vaak. Aan de hand van onderzoek naar pedagogische literatuur die gebruikt wordt op tweedegraads lerarenopleidingen wordt gepoogd een antwoord te geven op...
Op de leerwerkplek wordt door (aanstaande) leraren ongepland en informeel geleerd. Dit wordt niet altijd gezien en gewaardeerd als betekenisvol leren. In deze sessie wordt een App geïntroduceerd die zicht probeert te krijgen op deze ervaringen en gaan we in gesprek over de waarde die...
We gaan actief aan de slag met de Toolbox Praktijkonderzoek met kinderen ontwikkelt door het team van de afstudeerfase van Hogeschool de Kempel. Hoe anders wordt onderzoek wanneer we de stem van leerlingen écht meenemen. Het gaat om verbinding en partnerschappen!...
Hogeschool KPZ leidt op tot veerkrachtige leraren met een stevige professionele identiteit. Het belang van professionele identiteitsontwikkeling voor leraren is doorgedrongen tot de lerarenopleidingen. Zij ondersteunen studenten veelal bij hun professionele identiteitsontwikkeling. Op hogeschool KPZ gebeurt dit in de Persoonlijke Professionele Ontwikkelingslijn (PPO-lijn)....
In een interactieve presentatie laten we zien wat onze nieuwste profileringsroute ‘De leraar-in-opleiding als werkplekbegeleider’ in de praktijk betekent en wat opbrengsten zijn. Met de deelnemers gaan we ook in gesprek over de weerstand die er soms lijkt te zijn. Kan een startende docent ook...
De opkomst van generatieve artificiële intelligentie roept fundamentele vragen op bij docenten in het voortgezet onderwijs: Wat moeten leerlingen nu eigenlijk kunnen en kennen? In deze presentatie bespreken we de opzet en inhoud van een professionaliseringsactiviteit voor docenten in het voortgezet onderwijs over de impact...
Binnen onze master pedagogiek werken studenten aan professionele identiteitsontwikkeling. De student onderzoekt wie hij/zij als professional is, wil zijn of worden. Persoonlijke professionele leerwensen krijgen de ruimte en normatieve professionalisering krijgt aandacht. Zo rusten wij student toe professionele ruimte en verantwoordelijkheid te nemen en bij...
In deze interactieve workshop nemen we je mee in de huidige opzet van het afstudeeronderzoek bij de lerarenopleidingen VO bij Windesheim. Daarna wisselen we ervaringen uit en gaan we in gesprek over de successen en uitdagingen die de overgang naar een ontwerponderzoek met zich meebrengt....