Archief

Kinderen en jongeren helpen hun taalbewustzijn, taalvaardigheden en kritische denkvaardigheden te ontwikkelen begint op de lerarenopleiding. Graag delen we onze praktijkvoorbeelden, die één ding gemeen hebben: een gedeelde, gedragen visie op taal- en denkontwikkelend opleiden. Vanuit deze visie ontwikkelen we steeds nieuwe, praktische initiatieven. Denk...

Bij het Friese partnerschap FROSK leiden we talentgericht op. Het gaat erom de kracht en de eigenheid van de student te versterken, evenals de kracht en eigenheid van elke partner. In deze workshop laten we zien hoe we dat doen terwijl we ondertussen verdubbeld zijn....

Met ontwikkelingsgerichte peer review voor partnerschappen samen opleiden & professionaliseren (SO&P) beogen we bij te dragen aan de doorontwikkeling en kwaliteit vanpartnerschappen én aan SO&P landelijk. In deze workshop bespreken we de ontwikkelingsgerichte peer review, ervaringen van deelnemende partnerschappen en gaan we aan de slag...

Binnen het BRLO-project ‘Focus op Professie’ onderzoeken we op welke wijze registratietrajecten meer betekenis kunnen krijgen voor lerarenopleiders en werkgevers. We delen op interactieve wijze de eerste inzichten van twee pilots. In de pilots ligt de focus op samen leren van lerarenopleiders in groepsgewijze registratietrajecten en experimenteren...

“Ik voel mij gevangen tussen twee werelden”(uitspraak pabo-student). Om verbindingen tussen de wereld van de opleidingsinstelling en de wereld van de onderwijspraktijk verder te versterken, ontwikkelden we een innovatieve set verbindingskaartengebaseerd op het voeren van een waardengerichte dialoog. Welke kansen zie jij met deze verbindingskaarten...

In een 3-jarig NRO-praktijkonderzoek door Amsterdamse lerarenopleidingen en opleidingsscholen zijn tools ontwikkeld die de WPB/mentor ondersteunen met het ontwikkelen van de begeleidingspraktijk. De tools helpen de WPB/mentor met evalueren en door-ontwikkelen van de eigen begeleidingspraktijk, en zijn gericht op: reflecteren; verbinden van theorie met praktijk;...