Archief

Het Vlaams Talenplatform-rapport (2021-2022) toont de bezorgdheid van taalleerkrachten over de kwaliteit van het huidig talenonderwijs. Ze willen meer focus op grammatica en woordenschat, wat botst met de huidige communicatieve leerplannen. De Commissie Beter Onderwijs (Brinckman & Versluys, 2021) benadrukt de rol van leerkrachten bij...

Om leerlingen in het basis en voortgezet onderwijs en studenten van lerarenopleidingen goed voor te bereiden op de toekomst is actualisatie van kerndoelen en examenprogramma’s van cruciaal belang. Deze vernieuwingen moeten worden geïntegreerd in de curricula van de lerarenopleidingen. De SLO en 10voordeleraar sloegen de...

Van scholen, opleidingen en andere organisaties wordt verwacht dat ze gezamenlijke verantwoordelijkheid nemen voor werven, matchen, opleiden, begeleiden en professionaliseren van (aanstaande) professionals om arbeidsmarkttekorten tegen te gaan. De functies van SO&P, RAP en regionale allianties komen hierin samen. Hoe regel je dit goed? Welke...