Archief

Tijdens de workshop “Leren voor Duurzame Ontwikkeling, vraagt om de docent van de toekomst!” wordt ingegaan op de wijze waarop docenten leeractiviteiten faciliteren. Leren voor Duurzame Ontwikkeling (LvDO) kenmerkt zich door een ontwikkelingsgerichte didactiek die betekenisvol- en onderzoekend leren realiseert. Dit vraagt om specifieke docentvaardigheden....

In deze workshop ervaar je Design Thinking in onderwijsontwerp met praktische oefeningen voor het aanpakken van complexe uitdagingen. Stapsgewijs verkennen we fasen als analyse, experiment en toepassing binnen jouw onderwijscontext. We sluiten af met een dialoog over kansen voor onderwijs in een wereld met mondiale...

Wereldwijd groeit het inzicht dat wij op verantwoorde wijze actie moeten ondernemen voor het realiseren van een meer rechtvaardige, vreedzame en duurzame samenleving. Hierbij is een cruciale rol weggelegd voor het onderwijs.De workshop biedt deelnemers gelegenheid het eigen onderwijs te spiegelen aan bestaande initiatieven en...

Recente ontwikkelingen in het Vlaamse secundair onderwijs beogen het versterken van de vrijheid van de leraar en proberen deze via veranderingen in het curriculum mogelijk te maken. Welke spanningen roepen deze veranderingen op? Een opstartend praktijkgericht onderzoeksproject neemt jullie mee in deze problematiek en exploreert...