Archief

Lerarenopleidingen wordt geadviseerd om minimaal twee mannelijke studenten samen in een klas te plaatsen om uitstroom tegen te gaan. Bij drie lerarenopleidingen is aan 235 eerstejaarsstudenten gevraagd naar hun binding met het beroep. Meer dan vier mannen in de klas lijkt beschermend tegen uitstroom....

Kwaliteitsvolle samenwerkingsverbanden tussen schoolleiders duurzaam opstarten is niet vanzelfsprekend. Dit onderzoek focus op de wijze waarop professionele leergemeenschappen als vorm van formeel collectief leren zich binnen bestaande bovenschoolse netwerken ontwikkelen tijdens een tweejarig professionaliseringstraject, wat ervaren (leer)outcomes zijn en welke variabelen een duurzame ontwikkeling op...

Omdat op Social Justice gericht opleidingsonderwijs (dat beoogt studenten bewust te maken van structuren van ongelijkheid) geen eenvoudige zaak is, starten we een Nederlands/ Vlaams netwerk van lerarenopleiders die Social Justice een warm hart toedragen, en die in gezamenlijkheid vormen van SJTE willen ontwikkelen, uitvoeren...

Onderzoek (n = 91) op lerarennetwerken binnen vier pabo-opleidingen toont aan dat studenten hun sociaal-cognitieve interactievaardigheden verbeteren, vooral wanneer groepsdoelen, wederzijdse afhankelijkheid en een gevoel van gezamenlijkheid worden gestimuleerd. Actieve werkvormen, zoals het aanpakken van deelproblemen in subgroepen en het rouleren van de voorzittersrol, ondersteunen...

De huidige dynamische onderwijsomgeving, gekenmerkt door voortdurende uitdagingen, maakt het noodzakelijk om duurzame interactie en verbinding tussen onderwijs en onderzoek te realiseren. Deze studie onderzoekt en benadrukt het belang van participatieve onderzoeksbenaderingen om de kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk te overbruggen....

Presentatie van een leervraaggestuurd opleidingstraject voor lerarenopleiders gericht op (leer)opbrengsten voor de lerarenopleider en het samenwerkingsverband. Het kwaliteitskader en de kennisbasis lerarenopleider verweven met het Beroepsregister. Uitgangspunten: aanbodgericht naast leervraaggestuurd, kenmerken van succesvolle professionalisering en effectieve leeractiviteiten (van Wessum, Bakx, & Vrieling-Teunter, 2021) en lerend...