Nina Smit Duijzentkunst, Ada van Dalen en Tamar Tas
dinsdag 19 maart 2024- 13.50-14.50 uur, Zaal 211
De uitdaging die het grote en structurele lerarentekort met zich meebrengt, vraagt om een verstevigde samenwerking van lerarenopleidingen en scholen. Zeker bij het opleiden in de grootstedelijke context, waarbij rekening gehouden moet worden met de kenmerken van een superdiverse omgeving, omdat daar de tekorten het grootst zijn. Schoolleiders zijn creatief in het vinden van oplossingen, en lerarenopleidingen proberen onderwijsaanbod flexibel en in samenwerking met het werkveld aan te bieden. Toch kan het niet anders dan dat dit tekort van invloed is op het leren en welbevinden van kinderen.
In het project Leerpracht hebben de lerarenopleidingen in Utrecht (Marnix Academie en Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht en de Brede School Overvecht zich verenigd. Doel is om (aanstaande) leraren te boeien, te binden en te behouden voor scholen in wijken als Overvecht.
Tijdens deze presentatie gaan we in gesprek met alle betrokkenen van Leerpracht (van leerling, student, schoolopleider, schoolleider, lerarenopleider en opleidingsmanager) én de zaal. Aan de orde komen thema’s als: uitdagingen in het opleiden voor de grootstedelijke context; keuzes die in het project gemaakt zijn; de opbrengsten; mogelijke vervolgstappen; én hoe de opgedane kennis in Overvecht vertaald kan worden naar een grotere context.
Kom meepraten over de verstevigde samenwerking binnen Leerpracht!
Ada van Dalen heeft jarenlange ervaring in het regulier onderwijs en bij taalklassen voor nieuwkomers. Na haar studie (UvA) is zij werkzaam het Marnix Onderwijscentrum (Marnix Academie). In post-hbo opleidingen begeleidt zij leraren bijvoorbeeld in de opleidingen Specialist nieuwkomersonderwijs en coördinator Taal/Lezen.
Ze zet haar kennis en ervaring graag in om bij te dragen aan krachtig onderwijs zowel op de pabo als in de nascholing alsmede in de praktijk van scholen. Daarvoor ontwerpt zij trainingen op maat en heeft zij (samen met anderen) verschillende opleidingen ontworpen om de kwaliteit van het onderwijs op scholen te versterken. Voldoening krijgt ze wanneer ze ontwikkeling ziet en mensen (gaan) doen waar ze sterk in zijn.
Nina Smit Duijzentkunst is schoolleider van de Lukasschool en projectleider van Leerpracht Overvecht. Na het afronden van de PABO heeft Nina eerst als leerkracht en later als locatiedirecteur gewerkt in Overvecht. In die jaren heeft zij o.a. een master ecologische pedagogiek en de schoolleidersopleiding afgerond. Het thema kansengelijkheid heeft altijd haar interesse gehad. Nina wil zich inzetten voor goed onderwijs aan alle kinderen, waardoor aan het einde van de basisschool ieder kind evenveel kans maakt op een vervolgopleiding die past bij wat het kind aan kan en wat past. Leraren goed voorbereiden op divers samengestelde klassen is haar uitgangspunt.
Tamar Tas heeft jarenlange ervaring als leraar, docent, lerarenopleider, trainer en supervisor in vo, po en hbo. Ze is gepromoveerd op leren lesgeven met ontwikkelingsgerichte coaching (2020).
Als senior onderzoeker is ze verbonden aan lectoraat Werken in Onderwijs en legt als hogeschoolhoofddocent verbindingen met de lerarenopleidingen Instituut voor Onderwijs en Orthopedagogiek en Instituut Archimedes van Hogeschool Utrecht. Haar interesse gaat uit naar verstevigde en interprofessionele samenwerking bij het opleiden en professionaliseren van (aanstaande) leraren, starters en zijinstromers-in-beroep. Met praktijkgericht onderzoek wil ze graag bijdragen aan mogelijke oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken zoals het lerarentekort en kwaliteit van onderwijs.