Van praktijkonderzoek naar onderwijspraktijk: bijdragen aan het verbeteren van het leesonderwijs
Binnen de afstudeerrichting Lezen op Hogeschool IPABO (gestart in 2023/2024) schrijven studenten een afstudeeronderzoek over een leesdomein naar keuze dat aansluit bij hun basisschoolgroep. Twee recent afgestudeerde leerkrachten presenteren ter illustratie hun afstudeeronderzoek. Hoe zorgen we ervoor dat de resultaten van hun onderzoek de weg naar de praktijk vinden?
Doe-het-zelf-bijscholing – lerarenstudiegroepen in de praktijk
Leraarstudiegroepen zijn een vorm van docentprofessionalisering, waarbij docenten voor een langere duur, met elkaar, (onderzoeks)activiteiten ondernemen gericht op een afgebakend onderwerp. Met een voorbeeld vanuit het PO en het HBO wordt duidelijk hoe een leraarstudiegroep, waarin leraren zélf regie nemen over onderwijs- en professionaliseringsvraagstukken in hun school, vorm kan krijgen.
Waarom onderzoekend vermogen inzetten als onderdeel van het eindwerk: pedagogisch of vakdidactisch?
In dit rondetafelgesprek gaan we aan de slag met verschillende casussen rondom de organisatie van het eindwerk binnen de verschillende tweedegraads lerarenopleidingen. We willen sparren over de uitdagingen, successen en spanningen rondom het eindwerk van jaar 4 op Hogeschool Windesheim (Eindproduct Onderzoekend Vermogen).