Dinsdag 11 maart 15:00 – 15:45 uur
Programmalijn 1: Pedagogiek, didactiek en vakdidactiek
Programmalijn 2: Kansrijke schoolloopbanen
Programmalijn 3: Digitalisering en onderwijs
Programmalijn 4: Regie, autonomie en leiderschap
Tijdens het Velon-Velov Congres 2025 zetten we kleine en grotere initiatieven uit Rotterdam en (wijde) omgeving in de spotlight. We doen dat onder de noemer van ‘Rotterdamse kanjers’. We bieden hier ruimte aan initiatieven van partnerschappen, opleidingsscholen en opleidingsinstituten. Maar ook aan initiatieven van organisaties of personen die niet direct aan scholen of lerarenopleidingen zijn verbonden. Initiatieven die hoe dan ook heel belangrijk zijn voor onze leerlingen, studenten, leraren en scholen. Deze initiatieven richten zich op de thema’s die in het congres centraal staan. De Rotterdamse lerarenopleidingen werken in een groot gebied ook (ver) buiten Rotterdam. Onze kanjers komen ook daar vandaan en tonen zich graag tijdens het congres in Rotterdam.
Noëlle Engels, Lara Sitton & Monique Romijn
Theresia, De Bergse Zonnebloem, Willibrord
Iris de Iongh & Frank Vijg
Excelsior Foundation
Melissa ’t Hart
Zangexpress
1. Pedagogiek, didactiek en vakdidactiek
Als je de workshop van de Rotterdamse leesbevorderaars bezoekt, kan het niet anders dat je geïnspireerd weggaat, en je daarna eigenlijk meteen naar de boekhandel wil!
Onze workshop is bedoeld voor iedereen die goede boeken en teksten wil gaan gebruiken in de klas, of dat al doet.
2. Kansrijke schoolloopbanen
Excelsior staat bekend als een ontwikkelplatform waarin wij iedereen de kans bieden om te ontwikkelen. Dit doen we in duurzame samenwerking met de wijken, het bedrijfsleven en de stad. We nemen je mee in welke kansen er worden geboden en waar wij als voetbalclub met elkaar het verschil maken in een stad als Rotterdam.
1. Pedagogiek, didactiek en vakdidactiek
Muziek draagt bij aan het creëern van gelijke kansen voor kinderen. In Rotterdam brengt Zangexpress muziek in de scholen, ‘teach the teacher’ via een digitaal platform. en scholenkoren bijeen. Kinderen uit verschillende wijken en leefgebieden werken toe naar een mooi optreden. Liedjes uit alle windstreken brengen verbinding in de klas, door te zingen wordt er gewerkt aan het zelfvertrouwen. Zingen bevordert de lees en spreekvaardigheid. Bovendien zit er in veel kinderen muzikaal talent, dat mag gezien worden ook door de leerkracht.
Edwin Vugts & Mieke den Hartog
Goud Onderwijs / PCBS Willem van Oranje
Samantha Nuninga
Heilige Boontjes
Elena Carmona van Loon & Kim Donkers
Young Academy of Life
1. Pedagogiek, didactiek en vakdidactiek
Met dit praktijkvoorbeeld duiken we in het concept van Goud Onderwijs a.d.h.v. de drie succesfactoren: effectieve organisatie, sterk curriculum en een positief schoolklimaat. Een ervaringsdeskundige deelt inspirerende verhalen van leerkrachten en stagiaires. Ontdek wat Goud Onderwijs vraagt van toekomstige leraren en hun opleiders, en wat ze kunnen verwachten op een Goudschool.
4. Regie, autonomie en leiderschap
Heilige Boontjes biedt kansen en Perspectief! In het Grand Cafe aan het Eendrachtsplein 3 te Rotterdam, serveren we niet alleen koffie, taart en lunch. We leiden jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt (kansarme jongeren) op tot horecamedewerker of barista en coachen hen bij persoonlijke groei en ontwikkeling.
4. Regie, autonomie en leiderschap
Het hebben van een ‘dikke identiteit’ is voor kinderen en jongeren nodig om de hedendaagse uitdagingen van het leven aan te gaan. Hoe kun je hen in dat proces regieversterkend ondersteunen?
Monique van den Heuvel & Tjitske Veenstra
Hogeschool Rotterdam, Binnenboor
Carmen Tempelaars, Jeroen Audier, Robbert Palm, Simone Admiraal & Daphne Kuiters
Inholland, Albeda & Zadkine
Raisri Roekalea
Hogeschool Rotterdam – EMI
1. Pedagogiek, didactiek en vakdidactiek
Bij Klasse-gesprek op de vloer ga je spelen met pedagogiek. Je leert je eigen handelen te koppelen aan pedagogische begrippen en je experimenteert met handelingsalternatieven door middel van spel en reflectie.
“Je moet steeds in het moment reageren, maar hoe weet je nou of je het juiste doet?”
2. Kansrijke schoolloopbanen
Met het unieke project Fast-Track Legal bieden Inholland, Albeda en Zadkine kansrijk onderwijs aan. Gedurende dit traject worden mbo-studenten middels een zachte landing voorbereid op het hbo. Daarnaast zorgt dit traject voor een versnelling van één jaar binnen hun hbo-opleiding. We vertellen jullie graag over de totstandkoming van ons unieke traject.
2. Kansrijke schoolloopbanen
Studenten en leerlingen werken samen aan een betere toekomst door middel van één-op-één mentoring. Ons doel: de kansen van leerlingen die opgroeien in een kwetsbare omgeving vergroten.
Gabi Holtgrefe-Eising & Alette Boone-Schuurman
Haags Inductie Programma
Inge Runhaar, Michiel Dam, Marloes Plomp, Irene Koning, Sunaina Bhawan, Pim Koolwijk & Mariëlle Theunissen
Dalton Den Haag, ICLON Universiteit Leiden, Hofstad Lyceum Den Haag, Opleidingsschool ODW, Haagse Hogeschool & Hogeschool Rotterdam
Paul Pos & Evita de Roode
Hoofddocent opleiding Docent beeldende Kunst en Vormgeving (DBKV/ WdKA-HR) & Kerndocent DBKV
4. Regie, autonomie en leiderschap
De wens tot nauwere samenwerking tussen de opleidingsscholen vo, heeft geleid tot het gezamenlijk ontwikkelen van één aanvullend bestuursoverkoepelend inductieprogramma: het Haags Inductie Programma (HIP). Hoe pak je het opzetten van zo’n programma aan? Hoe kan zo’n programma eruitzien?
4. Regie, autonomie en leiderschap
In deze workshop gaan we in op hoe het ontwikkelen van onderzoekend vermogen meer betekenis kan krijgen via samenwerking tussen lerarenopleidingen en scholen in de regio. Op deze manier sluiten onderzoeksthema’s aan bij de specifieke uitdagingen en behoeften van de scholen.
2. Kansrijke schoolloopbanen
Hoe kunnen docenten zelf bijdragen aan de her- en erkenning en ontwikkeling van talent voor het het (kunst)vakonderwijs? In een interactieve presentatie van een Comenius Onderzoek naar de rol van docenten in talentontwikkeling verkennen we de uitdagingen en oplossingen om als docent van poortwachter een verbinder te worden.
Rob Kickert & Rianne Vierboom
Erasmus universiteit
Seher Kilic-Baspinar, Hakima el Hajjami & Saliha Akbulut
Islamitische basisschool Al-Ghazali
Pieter Boshuizen, Nickel vd Vorm, Aziza Mayo, Hester Ijsseling, Laura de Ridder, Jos vd Brand & Jeannette Benschop
Lectoraat Professionaliseren met Hart en Ziel
4. Regie, autonomie en leiderschap
Binnen de Educatieve Master Primair Onderwijs (Erasmus Universiteit Rotterdam) maken we gebruik van programmatisch toetsen. In dit praktijkvoorbeeld leer je over hoe wij dit aanpakken met een focus op de stagebegeleiding en het bevorderen van autonomie.
1. Pedagogiek, didactiek en vakdidactiek
In de wet is opgenomen dat ouderbetrokkenheid van groot belang is voor het succes van de leerlingen. Op Al-Ghazali hebben wij een goed functionerende regiegroep ouderbetrokkenheid 3.0 en wij nemen u graag mee in deze ontwikkeling waarbij we ingaan op de kracht alsmede de uitdagingen hiervan.
1. Pedagogiek, didactiek en vakdidactiek
Rotterdam is een bruisende stad! Het Dokhuis, het NIVOZ en het lectoraat Professionaliseren met Hart en Ziel, zetten zich in om in die dynamische context ruimte te maken voor pedagogische bezinning en verbinding. In deze workshop geven we een plek aan Rotterdamse pedagogische verhalen en gaan we daarover in dialoog.
Toon Otten
Hogeschool Inholland
Diego van Parreren, Myrna van der Hoeven, Joeri Goedegebuur & Caine Boelhouwer
Wolfert Lyceum, LMC-VO & Heisa
3. Digitalisering en onderwijs
Deze workshop laat zien hoe een traditionele ’taalfitnessapp’, gericht op het verbeteren van taalvaardigheid voor studenten met verschillende taalachtergronden, is uitgegroeid tot innovatieve AI-tools die het onderwijs vernieuwen. Naast een demonstratie gaan deelnemers in een groepsactiviteit ook educatieve toepassingen met AI ontwerpen.
4. Regie, autonomie en leiderschap
SCOUT is een innovatieve webapplicatie, ontwikkeld in samenwerking met Heisa. SCOUT maakt het voor schoolopleiders, instituutsopleiders en coördinatoren mogelijk om op een veilige en efficiënte manier de voortgang van studenten te monitoren en hen te matchen met de juiste stageplekken.