13 mrt Coachend opleiden met de NOA-Mindfolio, reflecteren op professionele identiteitsontwikkeling
Coachend opleiden met de NOA-Mindfolio, reflecteren op professionele identiteitsontwikkeling
Creëren: Workshop (60 min)3Lotte Peters, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA), Nederland; Pettra van Beveren, Hogeschool Utrecht & NOA, Nederland; Ranko Steusel, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA), Nederland
Zaal 43ma 14:30 - 15:30
De Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA) heeft twee instrumenten ontwikkeld waarmee het reflectiegesprek op diverse lagen en vanuit verschillende invalshoeken vormgegeven wordt. Deze instrumenten zijn geïntegreerd in het opleidingscurriculum en beogen de verbinding tussen theorie, praktijk en persoon te faciliteren. Een van deze reflectie-instrumenten is de NOA-Mindfolio, een digitaal portfolio in de vorm van een mindmap met vier dimensies (theorie, praktijk, persoon en de integratie van theorie-praktijk-persoon) waarin de student of lerarenopleider zijn onderwijskundige leervragen en dilemma’s uitwerkt. De biografie van de student/lerarenopleider en de overtuigingen van waaruit hij handelt, de bronnen die hem inspireren en de context van zijn school komen in de Mindfolio samen.
In deze workshop willen we de deelnemers kennis laten maken met de opleidingsdidactiek Coachend Opleiden van NOA. Aan de hand van onze twee instrumenten de NOA-Coachkaart en de NOA-Mindfolio laten we hen ervaren hoe we handen en voeten geven aan de begeleidings- en reflectiegesprekken en aan het ontwikkelen van de professionele identiteit van (aanstaande en zittende) leraren(opleiders). Aan het einde van onze workshop kunnen deelnemers de diverse dimensies van hun onderwijs verbinden met hun eigen ontwikkelvragen. Daarnaast hebben ze een mindfolio gemaakt die zij kunnen inzetten bij begeleidingsgesprekken of in schoolgroepbijeenkomsten.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.