Archief

Als lerarenopleider ben je een vakdidactisch rolmodel. Studenten leren vakdidactiek van dat wat jij voordoet (modelt) in je lessen. Dat gebeurt vaak impliciet, maar het leereffect is groter wanneer je dit expliciteert. In deze workshop oefenen we hoe je deze rol bewust in kan zetten...

Dit praktijkwetenschappelijk onderzoek verkent hoe lerarenopleidingen studenten kunnen opleiden tot veranderbekwame onderwijsprofessionals. Het projectteam nam een survey af bij 336 pas afgestudeerden en interviews van 32 schoolleiders. Acht Vlaamse lerarenopleidingen richtten een designteam op om het professioneel zelfverstaan en het inzicht in de grammar of...

Lerarenopleiders worden binnen onze Opleidingsschool opgeleid tijdens: 1. Scholing voor schoolopleiders 2. Scholing voor instituutsopleiders 3. Training praktijkopleiders 4. Interne scholing binnen besturen 5. Webinars op de website 6. Platform Lerarenopleiders 7. Ontwikkelmiddagen We hebben afspraken over de begeleiding van collega's-in-opleiding. Hoe ziet die begeleiding eruit ten tijde van lerarentekorten?...

Instituutsopleiders versterken als 'bruggenbouwer' de verbinding tussen instituut en praktijk. In deze workshop gaan we via het spelen van het IO-PRIO spel in gesprek over deze rol en bespreken we hoe het spel binnen een partnerschap ingezet kan worden om met belanghebbenden tot een vernieuwde...