8 | Professionele leergemeenschappen in bovenschoolse netwerken als duurzame professionaliseringsvorm | Wouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen; Els Tanghe, Universiteit Antwerpen | 4 | bovenschoolse netwerken,
professionele leergemeenschappen | Individuele presentatie | Bekijk | 8. Professionele leergemeenschappen in bovenschoolse netwerken als duurzame professionaliseringsvorm | |
9 | Team school: hoe leergemeenschappen bijdragen aan professionalisering | Els Tanghe, Universiteit Antwerpen; Wouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen | 4 | lerende netwerken,
professionele leergemeenschappen | Individuele presentatie | Bekijk | 9. Team school: hoe leergemeenschappen bijdragen aan professionalisering | |
13 | Samen opleiden. Een traject voor IO en SO bij Fontys Hogescholen | Barbara Roosken, Fontys Hogescholen | 4 | Inductie,
Schoolopleider | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 13. Samen opleiden. Een traject voor IO en SO bij Fontys Hogescholen | |
29 | Collega's-in-opleiding en lerarenopleiders ten tijde van het lerarentekort. | Gerrie Amperse, Opleidingsschool Utrecht-Amersfoort | 2 | Begeleiden,
Opleiden,
Spanningsveld | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 29. Collega's-in-opleiding en lerarenopleiders ten tijde van het lerarentekort. | |
37 | Over doel en middel: afstudeeronderzoek en de tweedegraads lerarenopleidingen van Windesheim | Liena van Loenen-Sarkis, Hogeschool Windesheim; Enti Arends, Hogeschool Windesheim | 1 | Praktijkonderzoek | Posterpresentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 37. Over doel en middel: afstudeeronderzoek en de tweedegraads lerarenopleidingen van Windesheim | |
40 | Samen op weg naar een taalvriendelijke wijk | Anne van Buul, Hogeschool de Kempel | 3 | interprofessioneel samenwerken,
meertaligheid,
sociaal constructionisme | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 40. Samen op weg naar een taalvriendelijke wijk | |
48 | Kairos in de klas en Klassegesprek, de innerlijke ontwikkeling van de leraar centraal. | Monique van den Heuvel, Hogeschool Rotterdam | 1 | gespreksvoering,
onderwijspedagoiek,
spelen | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 48. Kairos in de klas en Klassegesprek, de innerlijke ontwikkeling van de leraar centraal. | |
49 | Blended Ondersteuning Zaakvakken MBO-HBO-traject | Nico-Jaap Haages, Hogeschool IPABO | 4 | Blended Learning,
MBO-HBO traject,
Zaakvakken | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 49. Blended Ondersteuning Zaakvakken MBO-HBO-traject | |
53 | De kracht van internationale partnerschappen bij het opleiden van leraren: een good practice | Nicole Poulussen , Marnix Academie | 3 | internationaal,
partnerschap,
samenwerken | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 53. De kracht van internationale partnerschappen bij het opleiden van leraren: een good practice | |
57 | Een innovatieve aanpak voor een nieuw pedagogisch onderwijsconcept voor PABO-studenten in STEM | Nardie Fanchamps, Open Universiteit Nederland | 3 | Docent-professionalisering,
ICT-leren,
STEM-Onderwijs | Individuele presentatie | Bekijk | 57. Een innovatieve aanpak voor een nieuw pedagogisch onderwijsconcept | |
59 | Hoe het landelijke netwerk SPRONG-STEM, verschillende regionale aanpakken afstemt en versterkt | Vincent Jonker, Universiteit Utrecht; Anna Hotze, Hogeschool iPabo; Anika Embrechts, ROC van Twente; Ronald Keijzer, Hogeschool iPabo; Margien Bakker, Hogeschool iPabo | 4 | natuurwetenschappen,
rekenen-wiskunde | Symposium (praktijk) | Bekijk | 59. Hoe het landelijke netwerk SPRONG-STEM, verschillende regionale aanpakken afstemt en versterkt | |
64 | Bruggenbouwers en grensverleggers: Van interprofessioneel naar transdisciplinair opleiden | Ferdy Strikker, University of Applied Sciences Utrecht; Ad Goenee, Meerkring; Joke Spruit, SKA kinderopvang; Sofie Sergeant, University of Applied Sciences Utrecht | 4 | Transdisciplinair samenwerken | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 64. Bruggenbouwers en grensverleggers: Van interprofessioneel naar transdisciplinair opleiden | |
68 | Social Justice Teacher Education: hoe doen we dat? Welkom bij een Nederlands/ Vlaams netwerk i.o. | Holger de Nooij, Hogeschool IPABO; Monique Leijgraaf, Hogeschool IPABO; Nina Hosseini, Hogeschool IPABO; Zena Bani, Hogeschool IPABO; Lisanne Plutschouw, Hogeschool IPABO; Jessica Bouva, Hogeschool IPABO; Sarah van der Vlerk, Hogeschool IPABO | 4 | Kansengelijkheid,
Netwerk,
Social Justice Teacher Education | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 68. Social Justice Teacher Education: hoe doen we dat? Welkom bij een Nederlands/ Vlaams netwerk i.o. | |
76 | Professionaliseren van instituutsopleiders als ‘bruggenbouwers’ | Gerbert Sipman, Marnix Innovatie Centrum; Miranda Timmermans, Marnix Innovatie Centrum | 2 | Instituutsopleiders,
Professionalisering | Workshop | Bekijk | 76. Professionaliseren van instituutsopleiders als ‘bruggenbouwers’ | |
81 | Samen brainstormen over de lerarenopleiding van de toekomst | Annemieke Vennix, Eindhoven School of Education; Errol Ertugruloglu , ICLON Universiteit Leiden; Loes de Jong, Universiteit van Amsterdam; Martina van Uum, Radboud Docenten Academie | 4 | Netwerken | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 81. Samen brainstormen over de lerarenopleiding van de toekomst | |
85 | Profileringsroute: de leraar-in-opleiding als werkplekbegeleider | Froukje Bos , Hogeschool Windesheim; Erwin Haandrikman, Hogeschool Windesheim | 1 | profilering,
werkplekbegeleiderstraining | Individuele presentatie | Bekijk | 85. Profileringsroute: de leraar-in-opleiding als werkplekbegeleider | |
86 | Grenzen van een beroepsprofiel? Opleiders met uiteenlopende competenties en identities vormen team | Johan de Wilde, Odisee; Joke Grimmonprez, Odisee; Steven Vanmol, Odisee; Ruben Vanderlinde, Universiteit Gent | 2 | beroepsprofiel,
teacher educators (sub)identities | Symposium (onderzoek) | Bekijk | 86. Grenzen van een beroepsprofiel? | |
88 | (Loopbaan)kansen bevorderen door inclusieve werkvormen | Renske Dijkstra, Renske Dijkstra | 1 | liberating structures,
loopbaancompetenties | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 88. (Loopbaan)kansen bevorderen door inclusieve werkvormen | |
90 | Afstudeerbegeleiding. Studenten aan het denken zetten. | Mieke Steenbruggen, Hogeschool Rotterdam | 2 | denken,
didactisch coachen | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 90. Afstudeerbegeleiding. Studenten aan het denken zetten. | |
91 | Een leescurriculum op de pabo’s. De complexiteit van het opleiden. | Mirjam Snel, Hogeschool Utrecht; Inouk Boerma, Hogeschool IPABO | 4 | effectief leesonderwijs | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 91. Een leescurriculum op de pabo’s. De complexiteit van het opleiden. | |
100 | Praktijkonderzoek vanuit verbinding: samen onderwijstoekomsten maken mét leerlingen. | Loek Schoenmakers, Hogeschool de Kempel | 1 | Leerlingen,
Praktijkonderzoek | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 100. Praktijkonderzoek vanuit verbinding: samen onderwijstoekomsten maken mét leerlingen. | |
101 | Evidence informed onderwijs vormgeven: (hoe) doen professionals dat? | Rutger van de Sande, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Marina Bouckaert, Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie | 1 | onderzoekend ontwerpen | Rondetafelgesprek | Bekijk | 101. Evidence informed onderwijs vormgeven | |
102 | Kansrijke verhalen om leraren in opleiding uit te dagen hun professionele identiteit te ontwikkelen | Paula Verbeem, NHL Stenden Hogeschool; Myriam Hemsteede, NHL Stenden Hogeschool; Birgit Telkamp, NHL Stenden Hogeschool | 1 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 102. Kansrijke verhalen om leraren in opleiding uit te dagen hun professionele identiteit te ontwikkelen | |
105 | Verbinden via het delen van persoonlijke verhalen in netwerken | Liesbeth Spanjers, UC Leuven-Limburg; Katrien Mertens, UC Leuven-Limburg | 4 | persoonlijke verhalen delen,
veilige context | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 105. Verbinden via het delen van persoonlijke verhalen in netwerken | |
107 | Van Samen Opleiden & Professionaliseren richting Onderwijsregio.
Ervaringen, kansen en uitdagingen. | Hester Langkamp-Waanders, Kennisnetwerk Lerende Leraren; Edmée Suasso dLima dPrado, Hogeschool Saxion; Anneloes Muller, Hogeschool Saxion; Juliëtte Stuart, Hogeschool Saxion | 4 | Netwerkleren,
Onderwijsregio,
Succesfactoren | Individuele presentatie | Bekijk | 107. Samen Opleiden & Professionaliseren richting Onderwijsregio. | |
110 | Statushouders duurzaam opleiden in Nederlands onderwijssysteem - Hogeschool Windesheim | Sanne Koetsier, Hogeschool Windesheim Zwolle; Ines Hukic, Hogeschool Windesheim Zwolle | 4 | Maatwerkprogramma,
Samenwerking organisaties en werkveld,
Statushouders voor de klas | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 110. Statushouders duurzaam opleiden in Nederlands onderwijssysteem | |
114 | Begeleidingsvaardigheden van werkplekbegeleiders
Aan de slag met het door ons ontwikkelde materiaal | Inge Leunisse, OSOF; Petra van Zijtveld, OSOF | 3 | Begeleidingsvaardigheden,
Werkplekbegeleiding | Workshop | Bekijk | 114. Begeleidingsvaardigheden van werkplekbegeleiders
| |
115 | Coachend opleiden met de NOA-Mindfolio, reflecteren op professionele identiteitsontwikkeling | Pettra van Beveren, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam; Ranko Steusel, Ranko Steusel; Lotte Peters, Lotte Peters | 1 | professionele identiteitsontwikkeling,
Reflectie & coachend opleiden | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 115. Coachend opleiden met de NOA-Mindfolio, reflecteren op professionele identiteitsontwikkeling | |
116 | Pedagogie in het 1e graads leergebied & professioneel zelf-verstaan van de masterstudent. | Tamara Cop, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | 1 | | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 116. Pedagogie in het 1e graads leergebied & professioneel zelf-verstaan van de masterstudent. | |
118 | Een succesvolle doorstartOntwikkeling in beroepsvaardigheden na de inductiefase | Dianne Hoefakker; Els Scheringa, Talent als docent | 4 | Direct na de inductiefase,
Ster(k) als docent | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 118. Een succesvolle doorstartOntwikkeling in beroepsvaardigheden na de inductiefase | |
123 | Professionele identiteitsontwikkeling van aanstaande leraren in een nieuw curriuclum | Marieke Pillen Pillen, Hogeschool KPZ; Shirine Bousaid, Hogeschool KPZ; Lotte Mensink, Hogeschool KPZ | 1 | aanstaande leraren,
curriculumvernieuwing | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 123. Professionele identiteitsontwikkeling van aanstaande leraren in een nieuw curriuclum | |
124 | Inclusie in de praktijk: naar een zorgzame didactiek | Jantien Gerdes, Windesheim | 1 | didactiek | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 124. Inclusie in de praktijk: naar een zorgzame didactiek | |
125 | Naar een effectief evaluatiebeleid bij Moderne Vreemde Talen in functie van het taalleerproces | Joëlle Verelst, Karel de Grote Hogeschool | 4 | evaluatiebeleid,
Moderne Vreemde Talen (MVT) | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 125. Naar een effectief evaluatiebeleid bij Moderne Vreemde Talen in functie van het taalleerproces | |
130 | Gesprekken in de driehoek | Isabel Spruijt, Hogeschool Utrecht; Maarten Zijdel, Hogeschool Utrecht | 4 | Driehoeksgesprekken | Workshop | Bekijk | 130. Gesprekken in de driehoek | |
131 | Het begeleiden van persoonsvorming als leerkracht en lerarenopleider | Peter Elshout, Pabo Inholland; Mascha Enthoven, Hogeschool Inholland | 1 | Curriculum,
Persoonlijke ontwikkeling | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 131. Het begeleiden van persoonsvorming als leerkracht en lerarenopleider | |
134 | Leraren (in opleiding) als sociale changemakers | Stellavan der Wal-Maris, Hogeschool Marnix Academie; Eva Kuijpers, Hogeschool Marnix Academie | 1 | burgerschapsvorming,
changemakers | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 134. Leraren (in opleiding) als sociale changemakers | |
139 | Doe maar normaal: kansen voor leren in het Achterhoekse primair en voortgezet onderwijs | Rosanne Hebing, Iselinge Hogeschool, Bram Oonk, Iselinge Hogeschool | 1 | Kansengelijkheid,
Primair en voortgezet onderwijs,
Verwachtingen | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 139. Doe maar normaal: kansen voor leren in het Achterhoekse primair en voortgezet onderwijs | |
140 | Vrije ruimte in het curriculum: meer vrijheid voor de leraar?
Beroepsbeeld en opleiding uitgedaagd | Laura Tamassia, UC Leuven-Limburg; Johan Ardui, UC Leuven-Limburg | 1 | vrijheid | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 140. Vrije ruimte in het curriculum: meer vrijheid voor de leraar?
Beroepsbeeld en opleiding uitgedaagd | |
143 | Ondersteunen van psychologische basisbehoeften van minoren in de universitaire lerarenopleiding | Tirsa Guelen-Satink, Radboud Docenten Academie; Tamara van Woezik, Radboud Docenten Academie | 2 | Minor-student,
psychologische basisbehoeften | Rondetafelgesprek | Bekijk | 143. Ondersteunen van psychologische basisbehoeften van minoren in de universitaire lerarenopleiding | |
148 | Verbinding van theorie, praktijk en persoon voor de begeleidingspraktijk: het gesprek aankaarten | Frans Kranenburg, Hogeschool van Amsterdam; Matt Decovsky | 4 | aankomende docent,
instituutsopleider | Workshop | Bekijk | 148. Verbinding van theorie, praktijk en persoon voor de begeleidingspraktijk | |
154 | Oriënteren om te leren
Voor een vliegende start op de nieuwe leerwerkplek! | Elles van den Anker; Joyce Hagen | 3 | Oriënteren om te leren,
Werkplekleren | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 154. Oriënteren om te leren
Voor een vliegende start op de nieuwe leerwerkplek! | |
155 | Een App als tool om informele en ongeplande betekenisvolle ervaringen op de werkplek te waarderen | Tom Adams, Fontys Lerarenopleiding Tilburg | 1 | Informeel leren,
Werkplekleren | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 155. Een App als tool om informele en ongeplande betekenisvolle ervaringen op de werkplek te waarderen | |
157 | Taalvaardigheid en taaldidactische competentie van leraren-in-opleiding | Dorien Doornebos, Fontys; Mirjam de Bruijne, Hogeschool Rotterdam; Roeland Harms, Hogeschool Arnhem/Nijmegen; Anne Kerkhoff, Fontys | 2 | Basisvaardigheden,
Taalbewust lesgeven,
Taaldidactische competentie | Rondetafelgesprek | Bekijk | 157. Taalvaardigheid en taaldidactische competentie van leraren-in-opleiding | |
159 | Een brede blik op de leeromgeving van de student | Hedwig de Krosse, Radboud Docenten Academie; Calijn de Jong, Radboud Docenten Academie | 3 | boundary objects,
opleidingsdidactiek | Workshop | Bekijk | 159. Een brede blik op de leeromgeving van de student | |
161 | Naar een model voor docent feedbackgeletterdheid | Henderijn Heldens, Zuyd Hogeschool | 2 | docentprofessionalisering,
feedbackgeletterdheid | Workshop | Bekijk | 161. Naar een model voor docent feedbackgeletterdheid | |
165 | In de schoenen van de zij-instromer: ervaringen in het mbo. | Edyvan Renselaar, Hogeschool Utrecht | 4 | | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 165. In de schoenen van de zij-instromer: ervaringen in het mbo. | |
174 | Onderzoeksinzichten: Hoe je via verbinding met studenten hun welzijn verhoogt | Maartje Kouwenberg, NRO Kennisrotonde; Simone Barneveld, NRO Kennisrotonde | 2 | Docent-studentrelatie,
Interactie,
Studentenwelzijn | Workshop | Bekijk | 174. Onderzoeksinzichten: Hoe je via verbinding met studenten hun welzijn verhoogt | |
175 | Een keuzeminor Peuters en VVE voor pabo-studenten | Annerieke Boland, Hogeschool IPABO; Marjan Koerselman, Hogeschool IPABO; Lisanne Plutschouw, Hogeschool IPABO; Marloes Vreugdenhil, Hogeschool IPABO | 3 | Kinderopvang,
VVE | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 175. Een keuzeminor Peuters en VVE voor pabo-studenten | |
176 | Organisch groeien vanuit Talent | Edithde Vries, NHL Stenden; Mirjam Buma, CSG Bogerman, FROSK | 4 | Gesprek,
Groeiend partnerschap,
Talentgericht opleiden | Individuele presentatie | Bekijk
Kaartjes | 176. Organisch groeien vanuit Talent
176. Kaartjes bij workshop_Organisch groeien vanuit Talent | |
178 | Klassenmanagement op de leerwerkplek: hoe kun je aanstaande leraren daarbij ondersteunen? | Tom Adams, Fontys Lerarenopleiding Tilburg | 1 | Werkplekleren | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 178. Klassenmanagement op de leerwerkplek: hoe kun je aanstaande leraren daarbij ondersteunen? | |
185 | Hoe bereid je docenten in opleiding voor op het lesgeven in een leergebied (Mens en Maatschappij)? | Hanneke Tuithof, Hogeschool Utrecht; Jefta Bego, Hogeschool Utrecht; Tim van der Heiden, Hogeschool Utrecht | 1 | Samenwerking in een leergebied (M en M),
Vakdidactische ontwikkeling | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 185. Hoe bereid je docenten in opleiding voor op het lesgeven in een leergebied (Mens en Maatschappij)? | |
186 | Bouwen aan je school als lerende organisatie | Henderijn Heldens, Zuyd Hogeschool; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Anje Ros, Fontys Hogeschool | 4 | Lerende organisatie | Workshop | Bekijk | 186. Bouwen aan je school als lerende organisatie | |
187 | Taal- en denkontwikkelend opleiden: een zaak van ons allemaal | Marina Bouckaert, Fontys Hogeschool; Katinka de Croon, Fontys Hogeschool; Esther Somers, Fontys Hogeschool | 4 | denkvaardigheden,
praktijkvoorbeelden,
taalontwikkeling | Individuele presentatie | Bekijk | 187. Taal- en denkontwikkelend opleiden: een zaak van ons allemaal | |
188 | Hoe bepalen ervaren (geschiedenis)docenten de inhoud van hun lessen in Nederland en Vlaanderen? | Hanneke Tuithof, Hogeschool Utrecht; Albert Logtenberg, Universiteit Leiden; Tim Huijgen, Universiteit Groningen; Wouter Smets, Karel de Grote Hogeschool | 1 | Agency,
Stofkeuze,
Vakdidactische ontwikkeling | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 188. Hoe bepalen ervaren (geschiedenis)docenten de inhoud van hun lessen in Nederland en Vlaanderen? | |
191 | Sociaal leren is key: De ontwikkeling van een opleiding over netwerkleren op de werkplek | Birgit Vanderhaeghen, UCLL | 4 | lerend netwerk,
opleidingsontwikkeling | Posterpresentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 191. Sociaal leren is key: De ontwikkeling van een opleiding over netwerkleren op de werkplek | |
195 | Een netwerk van Vlaamse lerarenopleiders voor veranderbekwame onderwijsprofessionals | Anne Decelle, UCLL | 2 | Grammar of schooling,
Professioneel zelfverstaan,
Veranderbekwame leerkrachten | Individuele presentatie | Bekijk | 195. Een netwerk van Vlaamse lerarenopleiders voor veranderbekwame onderwijsprofessionals | |
196 | Dialogisch reflecteren over de aard van klimaatwetenschap: de leraar als gespreksleider | Laura van den Broeck, Odisee Co-Hogeschool | 1 | mediawijsheid,
ontwikkelingsgerichte onderwijsopvatting,
wetenschapsonderwijs | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 196. Dialogisch reflecteren over de aard van klimaatwetenschap: de leraar als gespreksleider | |
204 | Is de pedagogiek uit de pedagogiek verdwenen? | Matthijs Wieldraaijer, Hogeschool Rotterdam | 1 | Geesteswetenschappelijke pedagogiek,
Pedagogische literatuur | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 204. Is de pedagogiek uit de pedagogiek verdwenen? | |
207 | Pabostudenten in netwerken:Relatie sociaal-cognitieve interactievaardigheden en sociale configuratie | Emmy Vireling-Teunter; Gertina Blanket | 4 | Interactievaardigheden,
Lerarennetwerken,
Professionele ontwikkeling pabostudenten | Individuele presentatie | Bekijk | 207. Pabostudenten in netwerken | |
211 | De impact van de digitale wereld op de leraar/opleider; bevorderen van kritisch digitaal burgerschap | David van Alten, Universiteit Utrecht; Saro Lozano Parra, Universiteit Utrecht | 2 | Kritisch digitaal burgerschap | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 211. De impact van de digitale wereld op de leraar/opleider; bevorderen van kritisch digitaal burgerschap | |
217 | Ervaar het kennislab van onderwijsnetwerk Sprong Voorwaarts | Quinta Kools, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Henderijn Heldens, Fontys Hogeschool Kind en Educatie | 4 | - | Workshop | Bekijk | 217. Ervaar het kennislab van onderwijsnetwerk Sprong Voorwaarts | |
222 | Maatschappelijke opdracht voor opvoeding en onderwijs: samenwerken aan ontwikkeling | Karin Diemel, Fontys Hogeschool | 4 | Ecologisch perspectief | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 222. Maatschappelijke opdracht voor opvoeding en onderwijs: samenwerken aan ontwikkeling | |
224 | Kenmerken en governance van onderwijsregio's | Joke Kiewiet-Kester, HAN Academie Educatie | 4 | ecosystemen,
governance,
organisatienetwerken | Workshop | Bekijk | 224. Kenmerken en governance van onderwijsregio's | |
225 | De kracht van een hybride professionaliseringstraject rond interactief voorlezen: behind the scenes | Iris Vansteelandt, Iedereen Leest, AP Hogeschool, Universiteit Gent; Jona Hebbrecht, Iedereen Leest, Odisee hogeschool; Silke Vanparys, Universiteit Gent | 1 | -,
hybride professionalisering,
interactief voorlezen | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 225. De kracht van een hybride professionaliseringstraject rond interactief voorlezen: behind the scenes | |
226 | Samen voor krachtig leesonderwijs: Van leesscan tot leesplan | Iris Vansteelandt, Iedereen Leest, AP Hogeschool, Universiteit Gent; Jona Hebbrecht, Odisee Hogeschool, Iedereen Leest | 1 | leesbeleid,
leesonderwijs,
leesscan | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 226. Samen voor krachtig leesonderwijs: Van leesscan tot leesplan | |
231 | De Kracht van Design Thinking in Onderwijsontwerp | Anne Potters, Hogeschool Rotterdam; Ivo Vrouwe, Hogeschool Rotterdam | 2 | Design Research | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 231. De Kracht van Design Thinking in Onderwijsontwerp | |
234 | www.pedagogame.com: het online pedagogisch prioriteitenspel | Fedorde Beer, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Carlos van Kan, Hogeschool Rotterdam | 3 | Dialoog,
Internationalisering,
Pedagogiek | Workshop | Bekijk | 234. www.pedagogame.com: het online pedagogisch prioriteitenspel | |
239 | See Through, een belevingscircuit dat bijdraagt aan inclusie en diversiteit. | Bertine de Vroedt, Fontys OSO; Ilonka van der Sommen, Fontys OSO; Antoinette Kroes, Fontys OSO | 2 | Belevingscircuit,
Professionaliseren | Workshop | Bekijk | 239. See Through, een belevingscircuit dat bijdraagt aan inclusie en diversiteit. | |
244 | Samenstelling van studentgroepen bij samenwerkingsopdrachten: vooral veilig of juist divers? | Mariëlle Theunissen, Hogeschool Rotterdam; Carlos van Kan, Hogeschool Rotterdam | 3 | Samenstelling,
samenwerkingsopdrachten,
studentgroepen | Individuele presentatie | Bekijk | 244. Samenstelling van studentgroepen bij samenwerkingsopdrachten: vooral veilig of juist divers? | |
245 | Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten | Inouk Boerma, Hogeschool IPABO | 1 | boekenclub,
leesmotivatie | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 245. Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten | |
246 | Activist, struisvogel of journalist? Wat wil ik zelf in mijn onderwijs met duurzaamheid? | Peter Duifhuis, Hogeschool Utrecht | 2 | Visie | Workshop | Bekijk
Documenten | 246. Activist, struisvogel of journalist? | |
249 | Vakdidactiek cultuurwetenschappen: museale inclusiviteit voor jongeren met migratieachtergrond | Eef Rombaut, UGent | 3 | cultureel kapitaal,
vakdidactiek cultuurwetenschappen | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 249. Vakdidactiek cultuurwetenschappen: museale inclusiviteit voor jongeren met migratieachtergrond | |
251 | Onderwijs vanuit hoge verwachtingen: Sprintje trekken? | Anneke Luijten, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Floor Nijhuis, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg | 1 | Design thinking,
Hoge verwachtingen,
Professionalisering | Workshop | Bekijk | 251. Onderwijs vanuit hoge verwachtingen | |
252 | Het creëren van verbinding door duurzame begeleiding van startende leerkrachten. | Sandra Driessens, Thomas More Hogeschool | 2 | Begeleiden,
Duurzaam,
Verbinden | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 252. Het creëren van verbinding door duurzame begeleiding van startende leerkrachten. | |
254 | Geïntegreerd taalonderwijs in het VO: curriculumuitdagingen voor vo-docenten en lerarenopleiders | Carmelde De Groot, Hogeschool Leiden; Anna van der Want, Hogeschool Leiden | 1 | geïntegreerd taalonderwijs,
Nederlands,
taal | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 254. Geïntegreerd taalonderwijs in het VO: curriculumuitdagingen voor vo-docenten en lerarenopleiders | |
255 | Een vakdidactisch observatie-instrument voor communicatief vreemdetalenonderwijs. | Irene de Kleyn; Marleen Ijzerma; Charline Rouffet | 4 | Communicatief taalonderwijs,
Moderne Vreemde Talen,
Observatie-instrument | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 255. Een vakdidactisch observatie-instrument voor communicatief vreemdetalenonderwijs. | |
256 | Ontdek je rol als lerarenopleider door de dialoog en het spel aan te gaan met elkaar. | Henk Spaan, Windesheim; Bruno Oldeboom, Windesheim; Michel Greven, Windesheim | 2 | Interactief,
Professionalisering | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 256. Ontdek je rol als lerarenopleider door de dialoog en het spel aan te gaan met elkaar. | |
258 | De Voorleesrobot: uitdagingen op het gebied van meertaligheid en programmeren | Rianne van den Berghe, Hogeschool IPABO | 1 | meertaligheid,
programmeren,
robots | Posterpresentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 258. De Voorleesrobot: uitdagingen op het gebied van meertaligheid en programmeren | |
259 | Evidence-informed ontwikkelen van onderzoekend vermogen van lerarenopleiders en pabostudenten | Suzan van Brussel, Avans Hogeschool; Sabine Krah, Avans Hogeschool | 2 | evidence-informed,
onderzoekend vermogen | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 259. Evidence-informed ontwikkelen van onderzoekend vermogen van lerarenopleiders en pabostudenten | |
263 | Het versterken van vaardigheden van leraren (in opleiding): hoe en waarom? | Jeroen Bishesar, Ithaka; Annemarie Schep, Hogeschool Utrecht | 3 | opleidingsdidactiek,
vaardigheden | Workshop | Bekijk | 263. Het versterken van vaardigheden van leraren | |
265 | Inzicht in de uitvoering van vijf vernieuwende lerarenopleidingen in Nederland | Ingrid Paalman-Dijkenga, Hogeschool Viaa; Quinta Kools, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam | 1 | beroepsprofiel,
boundary crossing,
vernieuwende praktijken | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 265. Inzicht in de uitvoering van vijf vernieuwende lerarenopleidingen in Nederland | |
266 | Workshop Iedere lerarenopleider een taal(bewuste) opleider | Johannes Monheim, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Dorien Doornebos-Klarenbeek, Fontys Lerarenopleiding Tilburg | 2 | geschreven teksten,
referentiekader,
taalniveau | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 266. Workshop Iedere lerarenopleider een taal(bewuste) opleider | |
268 | Zelfregulerend leren voor leerlingen én leerkrachten: toerusten voor een leven lang leren | Pieternel Dijkstra, Strategie voor Leren; Petra Bunnik, Strategie voor Leren | 2 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 268. Zelfregulerend leren voor leerlingen én leerkrachten: toerusten voor een leven lang leren | |
270 | Ontdekkingsreis in samenwerking: verbinden door participatief onderzoek in het onderwijsdomein. | Elke Emmers, University of Hasselt; Lindsay Everaert, University of Hasselt; Katrien Hermans, University of Hasselt; Liesbet Saenen, University of Hasselt | 4 | | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 270. Ontdekkingsreis in samenwerking: verbinden door participatief onderzoek in het onderwijsdomein. | |
271 | Met vertrouwen effectieve oudergesprekken leren voeren met behulp van een blended leerarrangement | Suzan van Brussel, Avans Hogeschool; Renske Pals, Avans Hogeschool | 3 | oudergesprekken,
pabostudent,
technologie | Individuele presentatie | Bekijk | 271. Met vertrouwen effectieve oudergesprekken leren voeren | |
272 | Beleef het samen leren, in een leernetwerk op de opleidingsschool | Alette Ouwens, Hogeschool Utrecht; Janneke Geurts, Christelijk Gymnasium Utrecht | 4 | Leernetwerken,
Leren in de praktijk,
Praktijk en theorie verbinden | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 272. Beleef het samen leren, in een leernetwerk op de opleidingsschool | |
273 | Opleiden in Verbinding: Studenten als Partners bij Curriculumontwikkeling | Julia Kroon, Projectonderzoeker; Rutger Kappe, Lector Studiesucces; Manon Joosten, Educational Designer and Lecturer | 4 | Co-creatie,
Studentparticipatie | Individuele presentatie | Bekijk | 273. Opleiden in Verbinding: Studenten als Partners bij Curriculumontwikkeling | |
275 | Samen professionaliseren: Werken aan een gezamenlijke aanpak voor het lerarentekort Duits | Eva Knopp, Radboud Universiteit; Doris Abitzsch, Universiteit Utrecht | 4 | motivatie,
talenstudies | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 275. Samen professionaliseren: Werken aan een gezamenlijke aanpak voor het lerarentekort Duits | |
276 | Samenwerking in beweging. Hoe een consortium beweegt door hogescholen en basisscholen heen. | Ingrid Paalman, Viaa; Renske Tijhof, Julianaschool | 4 | Fricties,
Verbinden | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 276. Samenwerking in beweging. Hoe een consortium beweegt door hogescholen en basisscholen heen. | |
277 | Professionaliseren in partnerschappen: praktische tools voor starters en wijze lessen voor opleiders | Christine Kemmeren, Hogeschool Saxion; Maaike Vervoort, Hogeschool Saxion | 4 | Inductie,
Netwerkleren | Workshop | Bekijk | 277. Professionaliseren in partnerschappen | |
279 | Een wereldcafé over kansrijk onderwijs in de overgang po-vo | Elvira Folmer, HAN; Henderien Steenbeek, Hanzehogeschool; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Patrick van Schaik, HZ | 1 | doorlopende leerlijnen,
wereldcafé | Workshop | Bekijk | 279. Een wereldcafé over kansrijk onderwijs in de overgang po-vo | |
282 | Docenten in opleiding voorbereiden op het omgaan met verschillen in de klas. | Lambrecht Spijkerboer, STA | 1 | diversiteit in de samenleving,
kansenongelijkheid,
omgaan met verschillen | Posterpresentatie | Bekijk | 282. Docenten in opleiding voorbereiden op het omgaan met verschillen in de klas | |
285 | Interprofessioneel Opleiden: Bouwstenen en werkplaatsen | Carolien van Riswijk, Iselinge Hogeschool; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ | 4 | Grenscompetenties,
Interprofessioneel | Symposium (praktijk) | Bekijk | 285. Interprofessioneel Opleiden: Bouwstenen en werkplaatsen | |
286 | Contextleren als de kracht van werkplekleren | Sabine van Heesch, Mill Hill College; Judith Koppelman, Fontys Lerarenopleiding; Ellen Mes, Fontys Lerarenopleiding; Bob Koster, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Sjef Hendrikx, TRION; Annet Meinen, Fontys Lerarenopleiding; Bregje Mulders-Jennen, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Martin van der Plas, Scalda / ZAOS | 3 | Contextleren,
Handvatten,
Inzichten | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 286. Contextleren als de kracht van werkplekleren | |
287 | Scholen en lerarenopleidingen als inclusieve communities | Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam; André Koffeman, Hogeschool van Amsterdam; Anne Eggink, Hogeschool van Amsterdam | 3 | gedeeld leiderschap,
Inclusieve communities | Workshop | Bekijk | 287. Scholen en lerarenopleidingen als inclusieve communities | |
288 | Samen werken aan leeruitkomsten digitale geletterdheid binnen de pabo | Gerard Dummer, Hogeschool Utrecht; Age Wesselius, NHL Stenden | 4 | opleidingsdidactiek | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 288. Samen werken aan leeruitkomsten digitale geletterdheid binnen de pabo | |
294 | Op zoek naar opleidingspraktijken gericht op ‘diversiteit en gelijke kansen’. | Lieke Jager, Radboud Docenten Academie | 1 | Diversiteit,
Inclusiviteit | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 294. Op zoek naar opleidingspraktijken gericht op ‘diversiteit en gelijke kansen’. | |
297 | Hoe word je een vakdidactisch rolmodel? | Eefje Smit, Hogeschool Utrecht; Joost van Damme, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Alienke Jansen, Hogeschool Utrecht | 2 | rolmodel | Workshop | Bekijk | 297. Hoe word je een vakdidactisch rolmodel? | |
299 | Verbinding als speerpunt en uitdaging in de Brabantse Opleidingsschool (BOS) | Sabijn Vijlbrief, Brabantse OpleidingsSchool; Mado Remkes, Brabantse OpleidingsSchool; Sanne van Wingerden, Brabantse OpleidingsSchool | 3 | (In)formeel leren,
Brede doelgroep,
Communicatielijnen | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 299. Verbinding als speerpunt en uitdaging in de Brabantse Opleidingsschool (BOS) | |
300 | Samen leren in groepsgewijze registratietrajecten met focus op professie van lerarenopleiders! | Jeannette Geldens, Hogeschool de Kempel; Marijke Gommers, Velon; Bob Koster, Fontys | 4 | registratietrajecten,
samen | Workshop | Bekijk | 300. Samen leren in groepsgewijze registratietrajecten | |
302 | De hybride docent als win-win voor onderwijs en bedrijfsleven. | Ellen Koop-Spoor, Fontys Hogeschool; Sandra Janssen, Fontys Hogeschool | 4 | hybride docentschap | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 302. De hybride docent als win-win voor onderwijs en bedrijfsleven. | |
303 | Leerpracht: Motivatie, voorbereiding en ondersteuning van startende leraren in Overvecht | Kaoutar El Khattouti, Hogeschool Utrecht; Nina Smit Duijzentkunst, SPO Utrecht; Ada van Dalen, Marnix Academie; Mees Kok, Hogeschool Utrecht; Tamar Tas, Hogeschool Utrecht; Karin Wessel, SPO Utrecht | 1 | Cultureel responsief onderwijs,
Grootstedelijk onderwijs,
Professionalisering van leraren (in opleiding) | Posterpresentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 303. Leerpracht: Motivatie, voorbereiding en ondersteuning van startende leraren in Overvecht | |
305 | SOS: Ontwikkeling van een Student Ontwikkel Systeem voor onderzoekend vermogen | Lidewij van Katwijk, NHL Stenden | 1 | | Rondetafelgesprek | Bekijk | 305. SOS_Ontwikkeling van een Student Ontwikkel Systeem voor onderzoekend vermogen | |
307 | Leren voor Duurzame Ontwikkeling, vraagt om de docent van de toekomst! | Stan Frijters, Aeres Hogeschool Wageningen | 3 | Burgerschapsvorming en duurzame ontwikkeling,
Leerling sturing,
Onderzoekend en ontwerpend leren | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 307. Leren voor Duurzame Ontwikkeling, vraagt om de docent van de toekomst! | |
308 | Vakinhoud Verbindt!
Afstemmen via het inzetten van waardengerichte verbindingskaarten | Marjolijn Peltenburg, Marnix Academie; Christa Dekker, Marnix Academie; Carolien Duijzer, Marnix Academie | 4 | Vakinhoudelijke verbinding,
Waardengerichte dialoog | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 308. Vakinhoud Verbindt!
Afstemmen via het inzetten van waardengerichte verbindingskaarten | |
311 | Waardengedreven onderwijs en reken-wiskundeonderwijs: op zoek naar verbinding | Janneke Buikema-Visscher, NVORWO; Willemien Eikelboom, Hogeschool KPZ; Jeroen van Rumpt, Driestar educatief; Ronald Keijzer, Hogeschool IPABO | 3 | rekenen-wiskunde,
waardengedreven | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 311. Waardengedreven onderwijs en reken-wiskundeonderwijs: op zoek naar verbinding | |
313 | Een (gedeeltelijk) gezamenlijke inductie opleidingsschool breed, mogelijkheden en knelpunten | Brenda Bier; Pim Voerman | 4 | inductiebeleid,
ontwikkelen,
opleidingsschoolbreed | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 313. Een (gedeeltelijk) gezamenlijke inductie opleidingsschool breed, mogelijkheden en knelpunten | |
316 | Actualiseren van het onderwijs doen we samen. | Gitte Hoogland; Gerdineke van Schilfhout; Gerrit Beunk; Mark Boiten; Mirjam Brand | 4 | actualisatie kerndoelen,
herijking kennisbases,
verbinding/samenwerking | Workshop | Bekijk | 316. Actualiseren van het onderwijs doen we samen. | |
318 | Pilot valideringsassessment voor studenten met werkervaring door middel van holistisch valideren | Jannie Lensen-Botter, Windesheim | 2 | holistisch,
valideren | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 318. Pilot valideringsassessment voor studenten met werkervaring door middel van holistisch valideren | |
320 | Support voor het begeleiden van reflectie, verbinden en afstemmen in de schoolstage | Iris Pauw, Lerarenacademie Vrije Universiteit; Hanna Westbroek Westbroek, Lerarenacademie Vrije Universiteit; Esther Stronkhorst Stronkhorst, Kohnstamm Instituut | 4 | begeleiden op de werkplek,
praktische ondersteuning,
VO en PO | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 320. Support voor het begeleiden van reflectie, verbinden en afstemmen in de schoolstage | |
321 | Lesson Study integreren in de lerarenopleiding | Siebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool; Sui Lin Goei, Hogeschool Windesheim; Iris Willems, AP Hogeschool | 1 | Lesson Study | Workshop | Bekijk | 321. Lesson Study integreren in de lerarenopleiding | |
322 | Lesgeven in burgerschapshoudingen? De nieuwe kerndoelen en het veranderende beroepsbeeld v/d leraar | Eline Veldt, Hogeschool Inholland; Luuk Kampman, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO); Matthijs Driebergen, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO); Marietje Beemsterboer, Hogeschool Inholland; Mascha Enthoven, Hogeschool Inholland | 1 | Burgerschap,
Didactisch handelen,
Pedagogische Opdracht | Workshop | Bekijk | 322. Lesgeven in burgerschapshoudingen | |
323 | Klassenmanagement in de lerarenopleiding | Tom Adams, Fontys Lerarenopleiding Tilburg | 1 | Werkplekleren,
zij-instromers/PO/VO | Symposium (onderzoek) | Bekijk | 323. Klassenmanagement in de lerarenopleiding | |
325 | Het verduurzamen van Inclusief Onderwijs in Meertalige Contexten | Kitty Leuverink, Marnix Academie; Maaike Pulles, NHL Stenden | 4 | Netwerkleren | Individuele presentatie | Bekijk | 325. Het verduurzamen van Inclusief Onderwijs in Meertalige Contexten | |
327 | Circulair Opleiden: Een ontdekkingsreis tijdens werkplekleren | Pettra van Beveren, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam; Bob Koster, Bob Koster | 3 | opleiden in brede conceptscholen,
professionele identiteitsontwikkeling | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 327. Circulair Opleiden: Een ontdekkingsreis tijdens werkplekleren | |
328 | Het begeleiden van Lesson Study als afstudeerwerk: de ontwikkeling van twee instrumenten | Lidewij van Katwijk, NHL Stenden; René Streutker, NHL Stenden Hogeschool | 1 | Lesson Study | Workshop | Bekijk | 328. Het begeleiden van Lesson Study als afstudeerwerk: de ontwikkeling van twee instrumenten | |
329 | Uitdagingen voor lerarenopleiders bij het integreren van onderzoekend vermogen | Marloes van Dijk, Marnix Academie; Belinda Ommering, Hogeschool Utrecht | 2 | onderzoekend vermogen,
professionele ontwikkeling | Individuele presentatie | Bekijk | 329. Uitdagingen voor lerarenopleiders bij het integreren van onderzoekend vermoge | |
330 | Aan de slag met beroepsgerichte didactiek | Anne Khaled, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen; Haske van Vlokhoven, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | 3 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 330. Aan de slag met beroepsgerichte didactiek | |
332 | Best of Both Worlds – The Game: de optimale combinatie van mens en techniek in het onderwijs | Hans van der Heijden, Avans Hogeschool; Suzan van Brussel, Avans Hogeschool; Esther Van der Stappen, Avans Hogeschool | 2 | game,
onderwijsontwerp,
technologie | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 332. Best of Both Worlds – The Game: de optimale combinatie van mens en techniek in het onderwijs | |
333 | Samen bouwen aan de leerbrug tussen school en lerarenopleiding. | Vicky Willegems, Vrije Universiteit Brussel; Eva Lauwers, Vrije Universiteit Brussel; Karolien Silverans, Vrije Universiteit Brussel | 4 | Collaboratief praktijkonderzoek,
Samen opleiden,
School-universiteitspartnerschap | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 333. Samen bouwen aan de leerbrug tussen school en lerarenopleiding. | |
334 | De Kunst(matige intelligentie) van Onderwijs | Janneke van der Loo, Tilburg Center of the Learning Sciences; Tjeerd van de Laar, Tilburg Center of the Learning Sciences; Rian Aarts, Tilburg Center of the Learning Sciences | 1 | Generatieve AI,
Professionalisering | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 334. De Kunst(matige intelligentie) van Onderwijs | |
335 | Boundary Crossen doe je samen! | Zita Albon, Universiteit Utrecht; Astrid de Regt, Hogeschool Utrecht; Karin Wessel, Stichting Primair Onderwijs Utrecht | 4 | academische leraren,
gemeenschapsvorming,
professionele leergemeenschappen | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 335. Boundary Crossen doe je samen! | |
339 | Kansen voor de academische leerkracht: diversiteit in teams met de komst van academische leraren. | Alma Roos, Vrije Universiteit; Yolinde van Paridon, Universiteit Leiden; Channah Nieuwenhuis, Vrije Universiteit | 1 | Academische leerkracht,
EMPO,
Teamdiversiteit | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 339. Kansen voor de academische leerkracht: diversiteit in teams met de komst van academische leraren. | |
340 | DE IMPACT VAN PRAKTIJKONDERZOEK OP LERAREN IN OPLEIDING EN HUN TOEKOMSTIGE BEROEP | Michiel Dam, Universiteit Leiden, ICLON; Micha Ummels, Universiteit Utrecht, FI | 1 | Praktijkonderzoek | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 340. DE IMPACT VAN PRAKTIJKONDERZOEK OP LERAREN IN OPLEIDING EN HUN TOEKOMSTIGE BEROEP | |
342 | Normatieve reflectieve professional | Violet Best, HAN University of Applied Sciences | 1 | | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 342. Normatieve reflectieve professional | |
343 | Ervaringen in het opleiden van zij-instromers vanuit het perspectief van actoren in de scholen | Ilona van Heijst, Universiteit van Amsterdam | 2 | | Workshop | href="https://veloncongres.nl/wp-content/uploads/434.-Kwaliteitscultuur-samen-leren-ontwikkelen-en-creeren.pdf"target="_blank"> Bekijk | 343. Ervaringen in het opleiden van zij-instromers vanuit het perspectief van actoren in de scholen | |
345 | Leren(d) impact maken: Tool voor het in beeld brengen en vergroten van impact | Anne Khaled, HAN University of Applied Sciences; Haske van Vlokhoven, HAN University of Applied Sciences | 3 | Interprofessioneel leren,
Werkplekleren | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 345. Leren(d) impact maken: Tool voor het in beeld brengen en vergroten van impact | |
347 | Beroepsbeelden van leraren | Majanne Hagedoorn, Landstede; Loes van Wessum, Windesheim; Fix Linda, Viaa; Karin Messelink, Landstede; Martijn Willemse, Windesheim; Shirine Bousaid, KPZ; Lara Engelsman, Windesheim; Ingrid Paalman, Viaa | 4 | beroepsbeeld,
doorgaande professionele ontwikkeling,
lerarenopleiding | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 347. Beroepsbeelden van leraren | |
350 | Schoolopleider in het VO, van taak naar functie?! | Gosien Schouten, Partnerschap Op Reis; Janneke Geurts, Partnerschap Op Reis | 2 | Schoolopleider | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 350. Schoolopleider in het VO, van taak naar functie?! | |
351 | VR als toepassing voor het leren van leraren in opleiding | Kyle van den Langenberg, HAN; Andrea Oudkerk Pool, Fontys; Marjoleine Dobbelaer, HAN | 3 | Feedback,
Virtual Reality | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 351. VR als toepassing voor het leren van leraren in opleiding | |
353 | Integraal beoordelen in lerarenopleidingen: wat is het en hoe doe je dat? | Harmen Schaap, Radboud Docentenacademie; Tamara van Woezik, Radboud Docenten Academie; Roald Verhoeff, Radboud Docentenacademie | 1 | Expertoordeel,
Holistisch toetsen,
Integraal beoordelen | Rondetafelgesprek | Bekijk | 353. Integraal beoordelen in lerarenopleidingen | |
354 | Anders Afronden: een betekenisvolle ervaring van de student als vertrekpunt voor onderzoek | Klaas-Jan Lammers, Inholland; Colleen Clinton, Inholland; Diana Wester, Inholland; Wytzke van der Leij, Inholland | 1 | (praktijk)onderzoek,
betekenis | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 354. Anders Afronden: een betekenisvolle ervaring van de student als vertrekpunt voor onderzoek | |
355 | Geschiktheidsonderzoek en zijinstroomtraject 2.0 | Jessie de Groot | 3 | onderwijs innovatie,
zijinstroom | Individuele presentatie | Bekijk | 355. Geschiktheidsonderzoek en zijinstroomtraject 2.0 | |
356 | Inzet van bachelorstudenten in het VO | Ralph Meulenbroeks, Universiteit Utrecht | 4 | Differentiatie in de klas,
Instroom lerarenopleidingen,
Onderwijs anders organiseren | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 356. Inzet van bachelorstudenten in het VO | |
357 | Kwesties in het vormgeven van inductie van startende leraren: aanzet tot een professionele dialoog | Harmen Schaap, Radboud Docentenacademie; Helma Oolbekkink-Marchand, Hogeschool Arnhem & Nijmegen | 4 | Inductie,
Kwesties,
Startende leraren | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 357. Kwesties in het vormgeven van inductie van startende leraren: aanzet tot een professionele dialoog | |
364 | Stedelijk expertiseteam Nieuwkomers PO
in de stad Utrecht | Mary Aben; Jenny Olsthoorn | 4 | doorgaande lijn nieuwkomers,
expertise deling,
Stedelijk netwerk | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 364. Stedelijk expertiseteam Nieuwkomers PO
in de stad Utrecht | |
366 | De Oriëntatiestage, een brede oriëntatie in het eerste jaar | Randy Heilbron, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Christina Melsert, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Mieke van Berkel, Hogeschool Utrecht / ATOS | 3 | Leerwerkplek,
Stage | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 366. De Oriëntatiestage, een brede oriëntatie in het eerste jaar | |
367 | Ready to teach: met vertrouwen het nieuwe schooljaar in. | Harriët Kok, Alberdingk Thijm Scholen; Maike van der Linden, Alberdingk Thijm Scholen; Randy Heilbron, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Martine Veenendaal, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS | 1 | Begeleiding,
Inductie,
Onboarding | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 367. Ready to teach: met vertrouwen het nieuwe schooljaar in. | |
368 | De Onderwijsproef “Van proeven naar begeleid werken in het onderwijs” | Harriët Kok, Alberdingk Thijm Scholen; Maike van der Linden, Alberdingk Thijm Scholen; Randy Heilbron, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Martine Veenendaal, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Bovan Altena, Alberdingk Thijm Scholen | 1 | Geschiktheid,
Lerarentekort | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 368. De Onderwijsproef “Van proeven naar begeleid werken in het onderwijs” | |
369 | Samen nieuwe verhalen maken over goed onderwijs, met een goed teamklimaat als basis. | Ellen Nillezen, Marnix Academie; Willemijn Schless, Marnix Academie; Janneke Waelen, Vrije Universiteit Amsterdam | 1 | Samenwerking,
Teamklimaat | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 369. Samen nieuwe verhalen maken over goed onderwijs, met een goed teamklimaat als basis. | |
370 | Succesvol Samen Opleiden van Zij-Instromers: Werken vanuit de Gouden Driehoek op bestuursniveau | Sonja Mathijssen, Avans Breda; Daan Buijsen, Lowys Porquin Stichting; Marlies Bax, INOS | 4 | gouden driehoek,
zij-instroom | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 370. Succesvol Samen Opleiden van Zij-Instromers: Werken vanuit de Gouden Driehoek op bestuursniveau | |
371 | Samen verschillen in verbinding. Navigerend tussen polariteiten het groepspotentieel benutten | Nanda Deen, Hogeschool Inholland; Guido Stompff, Hogeschool Inholland; Manon Joosten, Hogeschool Inholland | 4 | Deep Democracy,
Onderwijsinnovatie,
Polariteiten | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 371. Samen verschillen in verbinding. Navigerend tussen polariteiten het groepspotentieel benutten | |
372 | Focus op Professie: Herziening registratieprocedures met oog voor diversiteit en ontwikkelpaden. | Chris Kroeze, HAN; Burno Oldeboom, Windesheim | 2 | Diversiteit,
Ontwikkelpaden,
Professie | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 372. Focus op Professie: Herziening registratieprocedures met oog voor diversiteit en ontwikkelpaden. | |
374 | Waardegedreven handelen van leerkrachten in een digitale context. | Haitske de Visser; Jos van den Brand; Ronald Keijzer; Michiel Veldhuis; Anouk Wezendonk-Brouwer; Pieter Boshuizen | 2 | Normatieve professionalisering,
rekenen-wiskundedidactiek | Symposium (onderzoek) | Bekijk | 374. Waardegedreven handelen van leerkrachten in een digitale context. | |
378 | Generieke kennisbasis Pabo-proof?
Generieke kennisbasis Pabo in een veranderend leraren-landschap | Jarla Geerts, Hogeschool Leiden | 1 | Generieke kennisbasis,
Handboek,
Pabo | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 378. Generieke kennisbasis Pabo-proof?
Generieke kennisbasis Pabo in een veranderend leraren-landschap | |
381 | Student als partner - studentcoaching | Anouk van der Wal; Leonie Janssen | 4 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 381. Student als partner - studentcoaching | |
382 | Didactische overlap. Minder studielast door meer samenwerking. | Nanke Dokter, Fontys HKE | 4 | didactische overlap,
Pabo,
samenwerking domeinen | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 382. Didactische overlap. Minder studielast door meer samenwerking. | |
383 | Opleidingstraject voor lerarenopleiders met experts uit netwerken en gekoppeld aan registratie | Wilma Weekenstroo, WFWijz; Tessa Ferweda, Het Stedelijk Lyceum; Karel Schoenmaker, Windesheim; Manon Leliefeld, OSG Hengelo | 4 | Leervraaggestuurd,
Professionaliseren,
Registratie | Individuele presentatie | Bekijk | 383. Opleidingstraject voor lerarenopleiders met experts | |
384 | Professional doctorates: leraren opleiden tot interventie-experts binnen onderwijs en HR | Ariënnevan Staveren, Hogeschool Marnix; Helma Oolbekkink, Hogeschool Arnhem-Nijmegen; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam | 1 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 384. Professional doctorates: leraren opleiden tot interventie-experts binnen onderwijs en HR | |
385 | Verbreding kennis beroepsonderwijs onder lerarenopleiders | Judith Kivits, ADEF; Dieuwertje Scheringa, Vereniging Hogescholen; Eefje Boef, MBO Raad | 2 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 385. Verbreding kennis beroepsonderwijs onder lerarenopleiders | |
386 | Welbevinden en veerkracht van aanstaande leraren: een gezamenlijke oplossing? | Esmee Kamp-Bolks, Rijksuniversiteit Groningen; Marjon Fokkens-Bruinsma, Rijksuniversiteit Groningen; Marieke Pillen, Hogeschool KPZ | 4 | aanstaande leraren | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 386. Welbevinden en veerkracht van aanstaande leraren: een gezamenlijke oplossing? | |
388 | Leraar zijn in een veranderende wereld: verbonden met jezelf, de ander en de wereld | Willemijn Van Woerkum, Stichting NIVOZ | 1 | Breedvormend (opleidings)onderwijs,
Professionalisering,
Reflectie- en ontwikkelkader | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 388. Leraar zijn in een veranderende wereld: verbonden met jezelf, de ander en de wereld | |
395 | Wendbaarheid ontwikkelen in de master lerarenopleiding | Susanne Dirks, Fontys | 1 | adeptive expertise,
master lerarenopleiding,
wendbaarheid | Posterpresentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 395. Wendbaarheid ontwikkelen in de master lerarenopleiding | |
396 | Ontschotting in het voortgezet onderwijs begint bij de lerarenopleiding | Monique Maas, Linda Gijsen | 1 | lerarenopleiding,
ontschotting,
talenonderwijs | Posterpresentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 396. Ontschotting in het voortgezet onderwijs begint bij de lerarenopleiding | |
397 | Boek en burgerschap. De inzet van rijke, schurende en naburige teksten in het burgerschapsonderwijs | Monique Leygraaf, Hogeschool IPABO; Bertjaap van der Ploeg, Hogeschool KPZ; Boukje Bruins, Hogeschool KPZ; Inouk Boerma , Hogeschool IPABO; Lynn Hartjes, Iselinge Hogeschool; Bram Oonk, Iselinge Hogeschool | 1 | Burgerschap,
Interactie,
Jeugdliteratuur | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 397. Boek en burgerschap. De inzet van rijke, schurende en naburige teksten in het burgerschapsonderwijs | |
400 | Een open gesprek over taboegevoelige onderwerpen, zoals relaties & seksualiteit | Daan van Engelen, Rutgers, expertisecentrum seksualiteit; Bente van Gameren, Stichting School en Veiligheid | 1 | Diversiteit,
Relaties,
Seksualiteit | Workshop | Bekijk | 400. Een open gesprek over taboegevoelige onderwerpen | |
402 | De kansen van open leermateriaal in samen opleiden | Maarten Hennekes Hogeschool Hoofddocent HAN | 3 | open leermateriaal | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 402. De kansen van open leermateriaal in samen opleiden | |
403 | Challenge Based Learning. Uitdagend onderwijs voor een duurzame toekomst. | Annemieke Vennix, ESoE | 4 | Challenge-Based-Learning,
duurzaamheid | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 403. Challenge Based Learning. Uitdagend onderwijs voor een duurzame toekomst. | |
404 | Onderzoekend vermogen als motor voor samen opleiden | Lisette Munneke, Hogeschool Utrecht, lectoraat onderzoekend vermogen; Lidewij van Katwijk, NHL Stenden | 1 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 404. Onderzoekend vermogen als motor voor samen opleiden | |
405 | De rol van pedagogisch educatief professionals in het domein Kind en Educatie | Emma Nitert, Hogeschool KPZ | 3 | Pedagogisch Educatief Professional,
T-shaped professional | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 405. De rol van pedagogisch educatief professionals in het domein Kind en Educatie | |
406 | Samen ontwikkelen, Samen Opleiden: In de driehoek aan het werk! | Miranda Timmermans, Marnix Academie; Marieke Schuurmans, Lowys Porquin Stichting | 2 | Werkplekcurriculum | Workshop | Bekijk | 406. Samen ontwikkelen, Samen Opleiden: In de driehoek aan het werk! | |
407 | Explore! Het gebruik van verhalen om te verbinden, te leren en te innoveren. | Tjitske Dijkstra, NHL Stenden; Marianne Punter, NHL Stenden | 1 | exploreren | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 407. Explore! Het gebruik van verhalen om te verbinden, te leren en te innoveren. | |
411 | Programmatisch toetsen bij de Educatieve Master Primair Onderwijs | Rob Kickert, Educatieve Master Primair Onderwijs, Erasmus Universiteit Rotterdam | 1 | | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 411. Programmatisch toetsen bij de Educatieve Master Primair Onderwijs | |
412 | Optimaliseren van differentiatievaardigheden met ADAPT | Marieke Van Geel, Universiteit Twente; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ; Marjoleine Dobbelaer, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen | 1 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 412. Optimaliseren van differentiatievaardigheden met ADAPT | |
416 | Een brede pedagogische basis voor elke leraar in het voortgezet onderwijs | Anne van Wingerden, Hogeschool van Amsterdam | 1 | 2e bevoegdheid,
brede pedagogische basis,
van visie naar praktijk | Rondetafelgesprek | Bekijk | 416. Een brede pedagogische basis voor elke leraar in het voortgezet onderwijs | |
420 | Differentiëren in het speciaal onderwijs (cluster 2): een interprofessioneel perspectief | Marieke Van Geel, Universiteit Twente; Laura Te Molder, Hogeschool KPZ; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ; Kyra Meutstege, Hogeschool KPZ | 4 | interprofessioneel samenwerken,
speciaal onderwijs | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 420. Differentiëren in het speciaal onderwijs (cluster 2): een interprofessioneel perspectief | |
421 | Wat is nu eigenlijk het probleem? Methodiekontwikkeling voor een probleemanalyse. | Ellen Klatter, Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam); Cora Veenman-Verhoeff, Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam) | 1 | ontwerpcyclus,
probleemanalyse,
Studiesucces | Individuele presentatie | Bekijk | 421. Methodiekontwikkeling voor een probleemanalyse. | |
423 | Ontwikkelingsgerichte Peer Review – kansen om te verbinden binnen en tussen partnerschappen SO&P | Edmee Suasso dLima dPrado , Saxion Hogeschool; Miranda Timmermans, Marnix Academie; Gea Spaans, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren; Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren | 4 | kwaliteitscultuur,
partnerschappen so&p | Workshop | Bekijk | 423. Ontwikkelingsgerichte Peer Review – kansen om te verbinden binnen en tussen partnerschappen SO&P | |
424 | Langstudeerders op de lerarenopleiding - het dilemma van werk en studie | Evert Helfferich, Evert Helfferich | 4 | persona's,
systeemdriehoek | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 424. Langstudeerders op de lerarenopleiding - het dilemma van werk en studie | |
425 | Hoe Lesson Study werkt en wordt begrepen in de Nederlandse context. Lessen uit de praktijk. | Siebrich de Vries, Rijksuniversiteit Groningen | 1 | Begeleiding,
Lesson Study | Individuele presentatie | Bekijk | 425. Hoe Lesson Study werkt en wordt begrepen in de Nederlandse context. | |
426 | De complexe rol van de procesbegeleider van een lerend netwerk | Loes van Wessum, Windesheim; Chiel van der Veen, Windesheim; Sui Lin Goei, Windesheim; Karin van Look, Universiteit Utrecht; Martine Broekhuizen, Universiteit Utrecht; Lara Engelsman, Windesheim | 4 | onderzoekend werken,
professionele ontwikkeling,
psychologische veiligheid | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 426. De complexe rol van de procesbegeleider van een lerend netwerk | |
427 | Van individuele Leervraag naar gezamenlijke Professional Challenge in een Open Space | Alwin Truin, Hogeschool Windesheim; Ilse Speelman, Hogeschool Windesheim | 3 | Leervraag,
Open Space,
Professional Challenge | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 427. Van individuele Leervraag naar gezamenlijke Professional Challenge in een Open Space | |
428 | Leraren leren lesgeven met ict: de lerarenopleider als rolmodel | Dana Uerz, IXperium Centre of Expertise Leren met ict, HAN University of Applied Sciences; Manon van Zanten, IXperium Centre of Expertise Leren met ict, HAN University of Applied Sciences | 2 | leren en lesgeven met ict,
rolmodel | Posterpresentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 428. Leraren leren lesgeven met ict: de lerarenopleider als rolmodel | |
430 | Beroepsonderwijs: complexe begeleiding in een hybride leeromgeving met complexe situaties | Anne-Margreet Pol, Christelijke Hogeschool Windesheim; Michel Greven, Christelijke Hogeschool Windesheim | 2 | beroepsonderwijs,
hybride leeromgeving,
lerarenopleiding | Workshop | Bekijk | 430. Beroepsonderwijs: complexe begeleiding in een hybride leeromgeving | |
431 | Goede begeleiding voor en na de lerarenopleiding is cruciaal | Sui Lin Goei, Hogeschool Windesheim; Linda Fix, Hogeschool Viaa; Jeanine Drost, Hogeschool KPZ; Ingrid Paalman-Dijkenga, Hogeschool Viaa; Marjanne Hagendoorn, Landstede ; Paola Schot, Landstede; Lara Engelsman, Hogeschool Windesheim; Arend-Jan Zwarteveen, Hogeschool Windesheim; Martijn Willemse, Hogeschool Windesheim; Shirine Bousaid, Hogeschool KPZ; Marieke Pillen, Hogeschool KPZ | 4 | Lerarentekort,
Tweede carrière leraren | Symposium (onderzoek) | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 431. Goede begeleiding voor en na de lerarenopleiding is cruciaal | |
432 | Professionaliseren met hart en ziel:
onderwijsverhalen | Hester IJsseling, Thomas More Hogeschool; Jeannette Benschop, Thomas More Hogeschool | 1 | Ervaringsgericht,
Fenomenologie,
Professionalisering | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 432. Professionaliseren met hart en ziel:
onderwijsverhalen | |
433 | Interactieve tool voor het begeleiden van netwerkleren op de pabo | Thomas Nieuwenhuize, Open Universiteit; Anna Hotze, Hogeschool IPABO; Emmy Vrieling-Teunter, Open Universiteit | 4 | interactieve tool | Rondetafelgesprek | Bekijk | 433. Interactieve tool voor het begeleiden van netwerkleren op de pabo | |
434 | Kwaliteitscultuur: samen leren, ontwikkelen en creëren | Miranda Timmermans, Marnix Academie; Gonnie Niemeijer , Winkler Prins; Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren | 4 | kwaliteitscultuur | Workshop | Bekijk | 434. Kwaliteitscultuur: samen leren, ontwikkelen en creëren | |
436 | Reflecteren in de Pabo door middel van de werkvorm 'spiegelbrief' draagt bij aan inclusief onderwijs | Roos Spijkerman, NHLStenden; José Middendorp, NHLStenden | 1 | fenomenologische houding,
systemische blik | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 436. Reflecteren in de Pabo door middel van de werkvorm 'spiegelbrief' draagt bij aan inclusief onderwijs | |
437 | Een soepele overgang van de basisschool naar de middelbare school | Margot Bochane, Hanzehogeschool | 1 | 10-14,
transitie PO-VO | Workshop | Bekijk | 437. Een soepele overgang van de basisschool naar de middelbare school | |
438 | Ondersteun je startende docent met differentiëren in de les | Marieke Berends, Formatief Onderwijs Nederland; Alex Karlas, Formatief Onderwijs Nederland | 1 | Coaching,
Eindtermen,
Leerdoelen | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 438. Ondersteun je startende docent met differentiëren in de les | |
440 | Hoe integreer je digitale geletterdheid in het curriculum? | Rianne van den Berghe, Hogeschool IPABO; Inouk Bourma, Hogeschool IPABO | 1 | begrijpend lezen | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 440. Hoe integreer je digitale geletterdheid in het curriculum? | |
441 | Leraren-in-opleiding en ervaren leraren ontwikkelen samen praktische onderzoeksvaardigheden | Monika Louws, Universiteit Utrecht | 1 | | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 441. Leraren-in-opleiding en ervaren leraren ontwikkelen samen praktische onderzoeksvaardigheden | |
442 | De instituutsopleider als bruggenbouwer | Sanneke Hogendorp, Marnix Academie; Gerbert Sipman, Marnix Academie | 2 | | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 442. De instituutsopleider als bruggenbouwer | |
443 | Mannelijke peers op de pabo | Gert-Jan Veerman, Christelijke Hogeschool Ede | 4 | meesters | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 443. Mannelijke peers op de pabo | |
444 | Verrijking Pedagogische Professionaliteit | RajaeEl Himer, Hogeschool Rotterdam; Francien Schraal, Hogeschool Rotterdam | 1 | Pedagogische,
Professionaliteit,
Spel | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 444. Verrijking Pedagogische Professionaliteit | |
447 | Vieze handen: digitale en technologische geletterdheid voor iedereen?! | Claartje Van Tongeren, Hogeschool van Amsterdam; Sam Edens, Hogeschool van Amsterdam; Monique Pijls, Hogeschool van Amsterdam | 2 | vakoverstijgend werken | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 447. Vieze handen: digitale en technologische geletterdheid voor iedereen?! | |
451 | Met plezier blijven werken in het onderwijs voor 55+ | William Buys, Fontys Lerarenopleiding | 1 | drive en passie,
in balans | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 451. Met plezier blijven werken in het onderwijs voor 55+ | |
452 | Begeleiden van startende leraren in het basisonderwijs. | Karin Wessel, SPO Utrecht | 2 | Professionele identiteit | Workshop | Bekijk | 452. Begeleiden van startende leraren in het basisonderwijs. | |
453 | De Muziekwerkplaats | Charlotte Dupuis, Thomas More Hogeschool | 1 | Muziekonderwijs,
Muziekwerkplaats,
Samen opleiden | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 453. De Muziekwerkplaats | |
454 | Diverse perspectieven op het lerarentekort in Almere: Resultaten van een verkennende studie | Edith Roefs, Edith Roefs | 1 | | Individuele presentatie | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 454. Diverse perspectieven op het lerarentekort in Almere: Resultaten van een verkennende studie | |
455 | Het Change Laboratory als interventie om een leercultuur te ontwikkelen op opleidingsscholen | Siebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool; René Streutker, NHL Stenden Hogeschool | 4 | Change laboratory,
cultuur-historische activiteitstheorie | Symposium (onderzoek) | Bekijk | 455. Het Change Laboratory als interventie om een leercultuur te ontwikkelen | |
456 | De professionele identiteit van de ‘Wijktijdwerker’ | Suzanne Jansen, R-Newt; Naomi Mertens, Fontys Hogeschool | 1 | combinatiefuncties,
visitekaartje | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 456. De professionele identiteit van de ‘Wijktijdwerker’ | |
457 | Partnerschap als leerlandschap | een brede blik op de rollen van opleiders bij Samen Opleiden | Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren; Janet Bootsma, Hogeschool InHolland; Maarten Haalboom, OmZin training | 2 | Rollen van lerarenopleiders,
Samenwerking,
Spel | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 457. Partnerschap als leerlandschap | een brede blik op de rollen van opleiders bij Samen Opleiden | |
460 | Samen opleiden op inhoud in de Ommelanden; daar mogen we best trots op zijn! | Saskia Tuenter, Rijksuniversiteit Groningen; Judith Magnus, Winkler Prins | 4 | professionele identiteitsontwikkeling,
Werkplekcurriculum | Workshop | Bekijk | 460. Samen opleiden op inhoud in de Ommelanden | |
462 | Lever als lerarenopleider een bijdrage aan het geven van het vak Loopbaanbegeleiding door de student | Minette van den Bemd, BiOND; Martine Buijsen, BiOND | 4 | LOB (Loopbaanontwikkeling en -begeleiding),
Loopbaanbegeleiding | Posterpresentatie | Bekijk | 462. Lever als lerarenopleider een bijdrage aan het geven van het vak Loopbaanbegeleiding | |
463 | Didactiek van ontwikkeling onderzoekend vermogen; twee praktijkvoorbeelden | Lidewij van Katwijk, NHL Stenden; Lisette Munneke, Hogeschool Utrecht | 1 | didactiek,
onderzoekend vermogen | Symposium (praktijk) | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 463. Didactiek van ontwikkeling onderzoekend vermogen; twee praktijkvoorbeelden | |
464 | Internationale competenties voor de toekomstige leraren – inbedding in het curriculum en praktijk | Simone Groeneveld, Windesheim/CILO netwerk; Koen de jonge, Nuffic & Erasmus+ | 3 | internationale competenties | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 464. Internationale competenties voor de toekomstige leraren – inbedding in het curriculum en praktijk | |
465 | Vanuit samenhang sturen op professionale ontwikkeling van lerarenopleiders | Bregje de Vries, Vrije Universiteit; Wilke van der Molen, Hogeschool VIAA; Marco Schaap, Hogeschool VIAA | 4 | Personeelsbeleid,
Professionalisering | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 465. Vanuit samenhang sturen op professionale ontwikkeling van lerarenopleiders | |
467 | Frisse blik: ontwikkelen van professionele beroepsidentiteit van zij instromers. | Gerjon Elings, Marnix Academie / Penta Nova; Henriette Hoogenkamp, Marnix Academie / Penta Nova | 4 | zij instromers | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 467. Frisse blik: ontwikkelen van professionele beroepsidentiteit van zij instromers. | |
468 | Hoe realiseren we een inclusiever lerarenopleiding waarin we diversiteitssensitief opleiden? | Kennedy Tielman, Fontys Lerarenopleiding Tilburg | 2 | Diversiteitsensitief,
Inclusie | Rondetafelgesprek | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 468. Hoe realiseren we een inclusiever lerarenopleiding waarin we diversiteitssensitief opleiden? | |
469 | Workshop Dialoogkaarten Inclusief Onderwijs | Sofie Sergeant, University of Applied Sciences Utrecht; Ariane van Dijk, Hogeschool Utrecht; Hanne Touw, Hogeschool Utrecht | 1 | Dialoogkaarten,
Inclusief Onderwijs,
Vertraagde Gesprek | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 469. Workshop Dialoogkaarten Inclusief Onderwijs | |
470 | Bestuursakkoord flexibilisering: van samen ontwerpen naar samen uitvoeren | Pettra van Beveren, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam; Marieke Van Geel, Universiteit Twente; Mark Boiten, 10voordeleraar; Mariska Krijgsman, Thomas More Hogeschool; Liesbeth Zijlstra, HvA; Gerrit Beunk, 10voordeleraar; Ilona van Heijst, Universiteit van Amsterdam; Bernadette Laudy, NHL Stenden; Marcel Lemmen, Hogeschool de Kempel; Dirkje van der Aa, Radboud Universiteit; Margreet van der Beek, Universiteiten van Nederland | 2 | intake,
leeruitkomsten | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 470. Bestuursakkoord flexibilisering: van samen ontwerpen naar samen uitvoeren | |
471 | Bestuursakkoord flexibilisering: van samen ontwerpen naar samen uitvoeren | Pettra van Beveren, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam; Marieke Van Geel, Universiteit Twente; Mark Boiten, 10voordeleraar; Mariska Krijgsman, Thomas More Hogeschool; Liesbeth Zijlstra, HvA; Gerrit Beunk, 10voordeleraar; Ilona van Heijst, Universiteit van Amsterdam; Bernadette Laudy, NHL Stenden; Marcel Lemmen, Hogeschool de Kempel; Dirkje van der Aa, Radboud Universiteit; Margreet van der Beek, Universiteiten van Nederland | 2 | intake,
leeruitkomsten | Workshop | INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk | 471. Bestuursakkoord flexibilisering: van samen ontwerpen naar samen uitvoeren | |