Velon-Velov Congres 2025

Presentaties 2024

Hieronder staan de gedeelde presentaties en soms andere documenten van de presentaties die op het Velon Congres 2024 zijn gegeven. Nieuw gedeelde presentaties worden zo snel mogelijk toegevoegd.

Je kunt de tabel rangschikken per kolom door op de kop te klikken en je kunt in de lijst zoeken door een nummer, naam of term in het zoekveld rechtsboven in te vullen.

Met veel dank aan alle sprekers die hun presentaties hebben gedeeld!

 

De volledige abstractteksten zijn te zien in het digitale abstractboek.

Inhoudelijke lijnen (IL)

1: Het veranderende beroepsbeeld van de leraar en diens professionele ontwikkeling

2: Het veranderende beroepsprofiel van de lerarenopleider en diens professionele ontwikkeling

3: De groter wordende leeromgeving van leraren (in-opleiding)

4: Samenwerking in netwerken rond opleiden en professionaliseren

#TitelSpreker(s)ILTrefwoordenWerkvormPresentatieBESTANDSNAAM
8Professionele leergemeenschappen in bovenschoolse netwerken als duurzame professionaliseringsvormWouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen; Els Tanghe, Universiteit Antwerpen
4
bovenschoolse netwerken,
professionele leergemeenschappen
Individuele presentatie Bekijk 8. Professionele leergemeenschappen in bovenschoolse netwerken als duurzame professionaliseringsvorm
9Team school: hoe leergemeenschappen bijdragen aan professionaliseringEls Tanghe, Universiteit Antwerpen; Wouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen
4
lerende netwerken,
professionele leergemeenschappen
Individuele presentatie Bekijk 9. Team school: hoe leergemeenschappen bijdragen aan professionalisering
13Samen opleiden. Een traject voor IO en SO bij Fontys HogescholenBarbara Roosken, Fontys Hogescholen
4
Inductie,
Schoolopleider
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 13. Samen opleiden. Een traject voor IO en SO bij Fontys Hogescholen
29Collega's-in-opleiding en lerarenopleiders ten tijde van het lerarentekort.Gerrie Amperse, Opleidingsschool Utrecht-Amersfoort
2
Begeleiden,
Opleiden,
Spanningsveld
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 29. Collega's-in-opleiding en lerarenopleiders ten tijde van het lerarentekort.
37Over doel en middel: afstudeeronderzoek en de tweedegraads lerarenopleidingen van WindesheimLiena van Loenen-Sarkis, Hogeschool Windesheim; Enti Arends, Hogeschool Windesheim
1
PraktijkonderzoekPosterpresentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 37. Over doel en middel: afstudeeronderzoek en de tweedegraads lerarenopleidingen van Windesheim
40Samen op weg naar een taalvriendelijke wijkAnne van Buul, Hogeschool de Kempel
3
interprofessioneel samenwerken,
meertaligheid,
sociaal constructionisme
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 40. Samen op weg naar een taalvriendelijke wijk
48Kairos in de klas en Klassegesprek, de innerlijke ontwikkeling van de leraar centraal.Monique van den Heuvel, Hogeschool Rotterdam
1
gespreksvoering,
onderwijspedagoiek,
spelen
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 48. Kairos in de klas en Klassegesprek, de innerlijke ontwikkeling van de leraar centraal.
49Blended Ondersteuning Zaakvakken MBO-HBO-trajectNico-Jaap Haages, Hogeschool IPABO
4
Blended Learning,
MBO-HBO traject,
Zaakvakken
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 49. Blended Ondersteuning Zaakvakken MBO-HBO-traject
53De kracht van internationale partnerschappen bij het opleiden van leraren: een good practiceNicole Poulussen , Marnix Academie
3
internationaal,
partnerschap,
samenwerken
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 53. De kracht van internationale partnerschappen bij het opleiden van leraren: een good practice
57Een innovatieve aanpak voor een nieuw pedagogisch onderwijsconcept voor PABO-studenten in STEMNardie Fanchamps, Open Universiteit Nederland
3
Docent-professionalisering,
ICT-leren,
STEM-Onderwijs
Individuele presentatie Bekijk 57. Een innovatieve aanpak voor een nieuw pedagogisch onderwijsconcept
59Hoe het landelijke netwerk SPRONG-STEM, verschillende regionale aanpakken afstemt en versterktVincent Jonker, Universiteit Utrecht; Anna Hotze, Hogeschool iPabo; Anika Embrechts, ROC van Twente; Ronald Keijzer, Hogeschool iPabo; Margien Bakker, Hogeschool iPabo
4
natuurwetenschappen,
rekenen-wiskunde
Symposium (praktijk) Bekijk 59. Hoe het landelijke netwerk SPRONG-STEM, verschillende regionale aanpakken afstemt en versterkt
64Bruggenbouwers en grensverleggers: Van interprofessioneel naar transdisciplinair opleidenFerdy Strikker, University of Applied Sciences Utrecht; Ad Goenee, Meerkring; Joke Spruit, SKA kinderopvang; Sofie Sergeant, University of Applied Sciences Utrecht
4
Transdisciplinair samenwerkenWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 64. Bruggenbouwers en grensverleggers: Van interprofessioneel naar transdisciplinair opleiden
68Social Justice Teacher Education: hoe doen we dat? Welkom bij een Nederlands/ Vlaams netwerk i.o.Holger de Nooij, Hogeschool IPABO; Monique Leijgraaf, Hogeschool IPABO; Nina Hosseini, Hogeschool IPABO; Zena Bani, Hogeschool IPABO; Lisanne Plutschouw, Hogeschool IPABO; Jessica Bouva, Hogeschool IPABO; Sarah van der Vlerk, Hogeschool IPABO
4
Kansengelijkheid,
Netwerk,
Social Justice Teacher Education
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 68. Social Justice Teacher Education: hoe doen we dat? Welkom bij een Nederlands/ Vlaams netwerk i.o.
76Professionaliseren van instituutsopleiders als ‘bruggenbouwers’Gerbert Sipman, Marnix Innovatie Centrum; Miranda Timmermans, Marnix Innovatie Centrum
2
Instituutsopleiders,
Professionalisering
Workshop Bekijk 76. Professionaliseren van instituutsopleiders als ‘bruggenbouwers’
81Samen brainstormen over de lerarenopleiding van de toekomstAnnemieke Vennix, Eindhoven School of Education; Errol Ertugruloglu , ICLON Universiteit Leiden; Loes de Jong, Universiteit van Amsterdam; Martina van Uum, Radboud Docenten Academie
4
NetwerkenWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 81. Samen brainstormen over de lerarenopleiding van de toekomst
85Profileringsroute: de leraar-in-opleiding als werkplekbegeleiderFroukje Bos , Hogeschool Windesheim; Erwin Haandrikman, Hogeschool Windesheim
1
profilering,
werkplekbegeleiderstraining
Individuele presentatie Bekijk 85. Profileringsroute: de leraar-in-opleiding als werkplekbegeleider
86Grenzen van een beroepsprofiel? Opleiders met uiteenlopende competenties en identities vormen teamJohan de Wilde, Odisee; Joke Grimmonprez, Odisee; Steven Vanmol, Odisee; Ruben Vanderlinde, Universiteit Gent
2
beroepsprofiel,
teacher educators (sub)identities
Symposium (onderzoek) Bekijk 86. Grenzen van een beroepsprofiel?
88(Loopbaan)kansen bevorderen door inclusieve werkvormenRenske Dijkstra, Renske Dijkstra
1
liberating structures,
loopbaancompetenties
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 88. (Loopbaan)kansen bevorderen door inclusieve werkvormen
90Afstudeerbegeleiding. Studenten aan het denken zetten.Mieke Steenbruggen, Hogeschool Rotterdam
2
denken,
didactisch coachen
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 90. Afstudeerbegeleiding. Studenten aan het denken zetten.
91Een leescurriculum op de pabo’s. De complexiteit van het opleiden.Mirjam Snel, Hogeschool Utrecht; Inouk Boerma, Hogeschool IPABO
4
effectief leesonderwijsRondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 91. Een leescurriculum op de pabo’s. De complexiteit van het opleiden.
100Praktijkonderzoek vanuit verbinding: samen onderwijstoekomsten maken mét leerlingen.Loek Schoenmakers, Hogeschool de Kempel
1
Leerlingen,
Praktijkonderzoek
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 100. Praktijkonderzoek vanuit verbinding: samen onderwijstoekomsten maken mét leerlingen.
101Evidence informed onderwijs vormgeven: (hoe) doen professionals dat?Rutger van de Sande, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Marina Bouckaert, Fontys Hogeschool voor Kind en Educatie
1
onderzoekend ontwerpenRondetafelgesprek Bekijk 101. Evidence informed onderwijs vormgeven
102Kansrijke verhalen om leraren in opleiding uit te dagen hun professionele identiteit te ontwikkelenPaula Verbeem, NHL Stenden Hogeschool; Myriam Hemsteede, NHL Stenden Hogeschool; Birgit Telkamp, NHL Stenden Hogeschool
1
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 102. Kansrijke verhalen om leraren in opleiding uit te dagen hun professionele identiteit te ontwikkelen
105Verbinden via het delen van persoonlijke verhalen in netwerkenLiesbeth Spanjers, UC Leuven-Limburg; Katrien Mertens, UC Leuven-Limburg
4
persoonlijke verhalen delen,
veilige context
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 105. Verbinden via het delen van persoonlijke verhalen in netwerken
107Van Samen Opleiden & Professionaliseren richting Onderwijsregio.
Ervaringen, kansen en uitdagingen.
Hester Langkamp-Waanders, Kennisnetwerk Lerende Leraren; Edmée Suasso dLima dPrado, Hogeschool Saxion; Anneloes Muller, Hogeschool Saxion; Juliëtte Stuart, Hogeschool Saxion
4
Netwerkleren,
Onderwijsregio,
Succesfactoren
Individuele presentatie Bekijk 107. Samen Opleiden & Professionaliseren richting Onderwijsregio.
110Statushouders duurzaam opleiden in Nederlands onderwijssysteem - Hogeschool WindesheimSanne Koetsier, Hogeschool Windesheim Zwolle; Ines Hukic, Hogeschool Windesheim Zwolle
4
Maatwerkprogramma,
Samenwerking organisaties en werkveld,
Statushouders voor de klas
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 110. Statushouders duurzaam opleiden in Nederlands onderwijssysteem
114Begeleidingsvaardigheden van werkplekbegeleiders
Aan de slag met het door ons ontwikkelde materiaal
Inge Leunisse, OSOF; Petra van Zijtveld, OSOF
3
Begeleidingsvaardigheden,
Werkplekbegeleiding
Workshop Bekijk 114. Begeleidingsvaardigheden van werkplekbegeleiders
115Coachend opleiden met de NOA-Mindfolio, reflecteren op professionele identiteitsontwikkelingPettra van Beveren, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam; Ranko Steusel, Ranko Steusel; Lotte Peters, Lotte Peters
1
professionele identiteitsontwikkeling,
Reflectie & coachend opleiden
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 115. Coachend opleiden met de NOA-Mindfolio, reflecteren op professionele identiteitsontwikkeling
116Pedagogie in het 1e graads leergebied & professioneel zelf-verstaan van de masterstudent.Tamara Cop, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
1
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 116. Pedagogie in het 1e graads leergebied & professioneel zelf-verstaan van de masterstudent.
118Een succesvolle doorstartOntwikkeling in beroepsvaardigheden na de inductiefaseDianne Hoefakker; Els Scheringa, Talent als docent
4
Direct na de inductiefase,
Ster(k) als docent
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 118. Een succesvolle doorstartOntwikkeling in beroepsvaardigheden na de inductiefase
123Professionele identiteitsontwikkeling van aanstaande leraren in een nieuw curriuclumMarieke Pillen Pillen, Hogeschool KPZ; Shirine Bousaid, Hogeschool KPZ; Lotte Mensink, Hogeschool KPZ
1
aanstaande leraren,
curriculumvernieuwing
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 123. Professionele identiteitsontwikkeling van aanstaande leraren in een nieuw curriuclum
124Inclusie in de praktijk: naar een zorgzame didactiekJantien Gerdes, Windesheim
1
didactiekWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 124. Inclusie in de praktijk: naar een zorgzame didactiek
125Naar een effectief evaluatiebeleid bij Moderne Vreemde Talen in functie van het taalleerprocesJoëlle Verelst, Karel de Grote Hogeschool
4
evaluatiebeleid,
Moderne Vreemde Talen (MVT)
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 125. Naar een effectief evaluatiebeleid bij Moderne Vreemde Talen in functie van het taalleerproces
130Gesprekken in de driehoekIsabel Spruijt, Hogeschool Utrecht; Maarten Zijdel, Hogeschool Utrecht
4
DriehoeksgesprekkenWorkshop Bekijk 130. Gesprekken in de driehoek
131Het begeleiden van persoonsvorming als leerkracht en lerarenopleiderPeter Elshout, Pabo Inholland; Mascha Enthoven, Hogeschool Inholland
1
Curriculum,
Persoonlijke ontwikkeling
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 131. Het begeleiden van persoonsvorming als leerkracht en lerarenopleider
134Leraren (in opleiding) als sociale changemakersStellavan der Wal-Maris, Hogeschool Marnix Academie; Eva Kuijpers, Hogeschool Marnix Academie
1
burgerschapsvorming,
changemakers
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 134. Leraren (in opleiding) als sociale changemakers
139Doe maar normaal: kansen voor leren in het Achterhoekse primair en voortgezet onderwijsRosanne Hebing, Iselinge Hogeschool, Bram Oonk, Iselinge Hogeschool
1
Kansengelijkheid,
Primair en voortgezet onderwijs,
Verwachtingen
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 139. Doe maar normaal: kansen voor leren in het Achterhoekse primair en voortgezet onderwijs
140Vrije ruimte in het curriculum: meer vrijheid voor de leraar?
Beroepsbeeld en opleiding uitgedaagd
Laura Tamassia, UC Leuven-Limburg; Johan Ardui, UC Leuven-Limburg
1
vrijheidRondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 140. Vrije ruimte in het curriculum: meer vrijheid voor de leraar?
Beroepsbeeld en opleiding uitgedaagd
143Ondersteunen van psychologische basisbehoeften van minoren in de universitaire lerarenopleidingTirsa Guelen-Satink, Radboud Docenten Academie; Tamara van Woezik, Radboud Docenten Academie
2
Minor-student,
psychologische basisbehoeften
Rondetafelgesprek Bekijk 143. Ondersteunen van psychologische basisbehoeften van minoren in de universitaire lerarenopleiding
148Verbinding van theorie, praktijk en persoon voor de begeleidingspraktijk: het gesprek aankaartenFrans Kranenburg, Hogeschool van Amsterdam; Matt Decovsky
4
aankomende docent,
instituutsopleider
Workshop Bekijk 148. Verbinding van theorie, praktijk en persoon voor de begeleidingspraktijk
154Oriënteren om te leren

Voor een vliegende start op de nieuwe leerwerkplek!
Elles van den Anker; Joyce Hagen
3
Oriënteren om te leren,
Werkplekleren
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 154. Oriënteren om te leren

Voor een vliegende start op de nieuwe leerwerkplek!
155Een App als tool om informele en ongeplande betekenisvolle ervaringen op de werkplek te waarderenTom Adams, Fontys Lerarenopleiding Tilburg
1
Informeel leren,
Werkplekleren
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 155. Een App als tool om informele en ongeplande betekenisvolle ervaringen op de werkplek te waarderen
157Taalvaardigheid en taaldidactische competentie van leraren-in-opleidingDorien Doornebos, Fontys; Mirjam de Bruijne, Hogeschool Rotterdam; Roeland Harms, Hogeschool Arnhem/Nijmegen; Anne Kerkhoff, Fontys
2
Basisvaardigheden,
Taalbewust lesgeven,
Taaldidactische competentie
Rondetafelgesprek Bekijk 157. Taalvaardigheid en taaldidactische competentie van leraren-in-opleiding
159Een brede blik op de leeromgeving van de studentHedwig de Krosse, Radboud Docenten Academie; Calijn de Jong, Radboud Docenten Academie
3
boundary objects,
opleidingsdidactiek
Workshop Bekijk 159. Een brede blik op de leeromgeving van de student
161Naar een model voor docent feedbackgeletterdheidHenderijn Heldens, Zuyd Hogeschool
2
docentprofessionalisering,
feedbackgeletterdheid
Workshop Bekijk 161. Naar een model voor docent feedbackgeletterdheid
165In de schoenen van de zij-instromer: ervaringen in het mbo.Edyvan Renselaar, Hogeschool Utrecht
4
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 165. In de schoenen van de zij-instromer: ervaringen in het mbo.
174Onderzoeksinzichten: Hoe je via verbinding met studenten hun welzijn verhoogtMaartje Kouwenberg, NRO Kennisrotonde; Simone Barneveld, NRO Kennisrotonde
2
Docent-studentrelatie,
Interactie,
Studentenwelzijn
Workshop Bekijk 174. Onderzoeksinzichten: Hoe je via verbinding met studenten hun welzijn verhoogt
175Een keuzeminor Peuters en VVE voor pabo-studentenAnnerieke Boland, Hogeschool IPABO; Marjan Koerselman, Hogeschool IPABO; Lisanne Plutschouw, Hogeschool IPABO; Marloes Vreugdenhil, Hogeschool IPABO
3
Kinderopvang,
VVE
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 175. Een keuzeminor Peuters en VVE voor pabo-studenten
176Organisch groeien vanuit TalentEdithde Vries, NHL Stenden; Mirjam Buma, CSG Bogerman, FROSK
4
Gesprek,
Groeiend partnerschap,
Talentgericht opleiden
Individuele presentatie Bekijk
Kaartjes
176. Organisch groeien vanuit Talent
176. Kaartjes bij workshop_Organisch groeien vanuit Talent
178Klassenmanagement op de leerwerkplek: hoe kun je aanstaande leraren daarbij ondersteunen?Tom Adams, Fontys Lerarenopleiding Tilburg
1
WerkpleklerenWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 178. Klassenmanagement op de leerwerkplek: hoe kun je aanstaande leraren daarbij ondersteunen?
185Hoe bereid je docenten in opleiding voor op het lesgeven in een leergebied (Mens en Maatschappij)?Hanneke Tuithof, Hogeschool Utrecht; Jefta Bego, Hogeschool Utrecht; Tim van der Heiden, Hogeschool Utrecht
1
Samenwerking in een leergebied (M en M),
Vakdidactische ontwikkeling
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 185. Hoe bereid je docenten in opleiding voor op het lesgeven in een leergebied (Mens en Maatschappij)?
186Bouwen aan je school als lerende organisatieHenderijn Heldens, Zuyd Hogeschool; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Anje Ros, Fontys Hogeschool
4
Lerende organisatieWorkshop Bekijk 186. Bouwen aan je school als lerende organisatie
187Taal- en denkontwikkelend opleiden: een zaak van ons allemaalMarina Bouckaert, Fontys Hogeschool; Katinka de Croon, Fontys Hogeschool; Esther Somers, Fontys Hogeschool
4
denkvaardigheden,
praktijkvoorbeelden,
taalontwikkeling
Individuele presentatie Bekijk 187. Taal- en denkontwikkelend opleiden: een zaak van ons allemaal
188Hoe bepalen ervaren (geschiedenis)docenten de inhoud van hun lessen in Nederland en Vlaanderen?Hanneke Tuithof, Hogeschool Utrecht; Albert Logtenberg, Universiteit Leiden; Tim Huijgen, Universiteit Groningen; Wouter Smets, Karel de Grote Hogeschool
1
Agency,
Stofkeuze,
Vakdidactische ontwikkeling
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 188. Hoe bepalen ervaren (geschiedenis)docenten de inhoud van hun lessen in Nederland en Vlaanderen?
191Sociaal leren is key: De ontwikkeling van een opleiding over netwerkleren op de werkplekBirgit Vanderhaeghen, UCLL
4
lerend netwerk,
opleidingsontwikkeling
PosterpresentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 191. Sociaal leren is key: De ontwikkeling van een opleiding over netwerkleren op de werkplek
195Een netwerk van Vlaamse lerarenopleiders voor veranderbekwame onderwijsprofessionalsAnne Decelle, UCLL
2
Grammar of schooling,
Professioneel zelfverstaan,
Veranderbekwame leerkrachten
Individuele presentatie Bekijk 195. Een netwerk van Vlaamse lerarenopleiders voor veranderbekwame onderwijsprofessionals
196Dialogisch reflecteren over de aard van klimaatwetenschap: de leraar als gespreksleiderLaura van den Broeck, Odisee Co-Hogeschool
1
mediawijsheid,
ontwikkelingsgerichte onderwijsopvatting,
wetenschapsonderwijs
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 196. Dialogisch reflecteren over de aard van klimaatwetenschap: de leraar als gespreksleider
204Is de pedagogiek uit de pedagogiek verdwenen?Matthijs Wieldraaijer, Hogeschool Rotterdam
1
Geesteswetenschappelijke pedagogiek,
Pedagogische literatuur
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 204. Is de pedagogiek uit de pedagogiek verdwenen?
207Pabostudenten in netwerken:Relatie sociaal-cognitieve interactievaardigheden en sociale configuratieEmmy Vireling-Teunter; Gertina Blanket
4
Interactievaardigheden,
Lerarennetwerken,
Professionele ontwikkeling pabostudenten
Individuele presentatie Bekijk 207. Pabostudenten in netwerken
211De impact van de digitale wereld op de leraar/opleider; bevorderen van kritisch digitaal burgerschapDavid van Alten, Universiteit Utrecht; Saro Lozano Parra, Universiteit Utrecht
2
Kritisch digitaal burgerschapWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 211. De impact van de digitale wereld op de leraar/opleider; bevorderen van kritisch digitaal burgerschap
217Ervaar het kennislab van onderwijsnetwerk Sprong VoorwaartsQuinta Kools, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Henderijn Heldens, Fontys Hogeschool Kind en Educatie
4
-Workshop Bekijk 217. Ervaar het kennislab van onderwijsnetwerk Sprong Voorwaarts
222Maatschappelijke opdracht voor opvoeding en onderwijs: samenwerken aan ontwikkelingKarin Diemel, Fontys Hogeschool
4
Ecologisch perspectiefRondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 222. Maatschappelijke opdracht voor opvoeding en onderwijs: samenwerken aan ontwikkeling
224Kenmerken en governance van onderwijsregio'sJoke Kiewiet-Kester, HAN Academie Educatie
4
ecosystemen,
governance,
organisatienetwerken
Workshop Bekijk 224. Kenmerken en governance van onderwijsregio's
225De kracht van een hybride professionaliseringstraject rond interactief voorlezen: behind the scenesIris Vansteelandt, Iedereen Leest, AP Hogeschool, Universiteit Gent; Jona Hebbrecht, Iedereen Leest, Odisee hogeschool; Silke Vanparys, Universiteit Gent
1
-,
hybride professionalisering,
interactief voorlezen
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 225. De kracht van een hybride professionaliseringstraject rond interactief voorlezen: behind the scenes
226Samen voor krachtig leesonderwijs: Van leesscan tot leesplanIris Vansteelandt, Iedereen Leest, AP Hogeschool, Universiteit Gent; Jona Hebbrecht, Odisee Hogeschool, Iedereen Leest
1
leesbeleid,
leesonderwijs,
leesscan
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 226. Samen voor krachtig leesonderwijs: Van leesscan tot leesplan
231De Kracht van Design Thinking in OnderwijsontwerpAnne Potters, Hogeschool Rotterdam; Ivo Vrouwe, Hogeschool Rotterdam
2
Design ResearchWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 231. De Kracht van Design Thinking in Onderwijsontwerp
234www.pedagogame.com: het online pedagogisch prioriteitenspelFedorde Beer, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Carlos van Kan, Hogeschool Rotterdam
3
Dialoog,
Internationalisering,
Pedagogiek
Workshop Bekijk 234. www.pedagogame.com: het online pedagogisch prioriteitenspel
239See Through, een belevingscircuit dat bijdraagt aan inclusie en diversiteit.Bertine de Vroedt, Fontys OSO; Ilonka van der Sommen, Fontys OSO; Antoinette Kroes, Fontys OSO
2
Belevingscircuit,
Professionaliseren
Workshop Bekijk 239. See Through, een belevingscircuit dat bijdraagt aan inclusie en diversiteit.
244Samenstelling van studentgroepen bij samenwerkingsopdrachten: vooral veilig of juist divers?Mariëlle Theunissen, Hogeschool Rotterdam; Carlos van Kan, Hogeschool Rotterdam
3
Samenstelling,
samenwerkingsopdrachten,
studentgroepen
Individuele presentatie Bekijk 244. Samenstelling van studentgroepen bij samenwerkingsopdrachten: vooral veilig of juist divers?
245Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudentenInouk Boerma, Hogeschool IPABO
1
boekenclub,
leesmotivatie
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 245. Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten
246Activist, struisvogel of journalist? Wat wil ik zelf in mijn onderwijs met duurzaamheid?Peter Duifhuis, Hogeschool Utrecht
2
VisieWorkshop Bekijk
Documenten
246. Activist, struisvogel of journalist?
249Vakdidactiek cultuurwetenschappen: museale inclusiviteit voor jongeren met migratieachtergrondEef Rombaut, UGent
3
cultureel kapitaal,
vakdidactiek cultuurwetenschappen
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 249. Vakdidactiek cultuurwetenschappen: museale inclusiviteit voor jongeren met migratieachtergrond
251Onderwijs vanuit hoge verwachtingen: Sprintje trekken?Anneke Luijten, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Floor Nijhuis, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg
1
Design thinking,
Hoge verwachtingen,
Professionalisering
Workshop Bekijk 251. Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
252Het creëren van verbinding door duurzame begeleiding van startende leerkrachten.Sandra Driessens, Thomas More Hogeschool
2
Begeleiden,
Duurzaam,
Verbinden
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 252. Het creëren van verbinding door duurzame begeleiding van startende leerkrachten.
254Geïntegreerd taalonderwijs in het VO: curriculumuitdagingen voor vo-docenten en lerarenopleidersCarmelde De Groot, Hogeschool Leiden; Anna van der Want, Hogeschool Leiden
1
geïntegreerd taalonderwijs,
Nederlands,
taal
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 254. Geïntegreerd taalonderwijs in het VO: curriculumuitdagingen voor vo-docenten en lerarenopleiders
255Een vakdidactisch observatie-instrument voor communicatief vreemdetalenonderwijs.Irene de Kleyn; Marleen Ijzerma; Charline Rouffet
4
Communicatief taalonderwijs,
Moderne Vreemde Talen,
Observatie-instrument
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 255. Een vakdidactisch observatie-instrument voor communicatief vreemdetalenonderwijs.
256Ontdek je rol als lerarenopleider door de dialoog en het spel aan te gaan met elkaar.Henk Spaan, Windesheim; Bruno Oldeboom, Windesheim; Michel Greven, Windesheim
2
Interactief,
Professionalisering
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 256. Ontdek je rol als lerarenopleider door de dialoog en het spel aan te gaan met elkaar.
258De Voorleesrobot: uitdagingen op het gebied van meertaligheid en programmerenRianne van den Berghe, Hogeschool IPABO
1
meertaligheid,
programmeren,
robots
PosterpresentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 258. De Voorleesrobot: uitdagingen op het gebied van meertaligheid en programmeren
259Evidence-informed ontwikkelen van onderzoekend vermogen van lerarenopleiders en pabostudentenSuzan van Brussel, Avans Hogeschool; Sabine Krah, Avans Hogeschool
2
evidence-informed,
onderzoekend vermogen
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 259. Evidence-informed ontwikkelen van onderzoekend vermogen van lerarenopleiders en pabostudenten
263Het versterken van vaardigheden van leraren (in opleiding): hoe en waarom?Jeroen Bishesar, Ithaka; Annemarie Schep, Hogeschool Utrecht
3
opleidingsdidactiek,
vaardigheden
Workshop Bekijk 263. Het versterken van vaardigheden van leraren
265Inzicht in de uitvoering van vijf vernieuwende lerarenopleidingen in NederlandIngrid Paalman-Dijkenga, Hogeschool Viaa; Quinta Kools, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam
1
beroepsprofiel,
boundary crossing,
vernieuwende praktijken
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 265. Inzicht in de uitvoering van vijf vernieuwende lerarenopleidingen in Nederland
266Workshop Iedere lerarenopleider een taal(bewuste) opleiderJohannes Monheim, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Dorien Doornebos-Klarenbeek, Fontys Lerarenopleiding Tilburg
2
geschreven teksten,
referentiekader,
taalniveau
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 266. Workshop Iedere lerarenopleider een taal(bewuste) opleider
268Zelfregulerend leren voor leerlingen én leerkrachten: toerusten voor een leven lang lerenPieternel Dijkstra, Strategie voor Leren; Petra Bunnik, Strategie voor Leren
2
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 268. Zelfregulerend leren voor leerlingen én leerkrachten: toerusten voor een leven lang leren
270Ontdekkingsreis in samenwerking: verbinden door participatief onderzoek in het onderwijsdomein.Elke Emmers, University of Hasselt; Lindsay Everaert, University of Hasselt; Katrien Hermans, University of Hasselt; Liesbet Saenen, University of Hasselt
4
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 270. Ontdekkingsreis in samenwerking: verbinden door participatief onderzoek in het onderwijsdomein.
271Met vertrouwen effectieve oudergesprekken leren voeren met behulp van een blended leerarrangementSuzan van Brussel, Avans Hogeschool; Renske Pals, Avans Hogeschool
3
oudergesprekken,
pabostudent,
technologie
Individuele presentatie Bekijk 271. Met vertrouwen effectieve oudergesprekken leren voeren
272Beleef het samen leren, in een leernetwerk op de opleidingsschoolAlette Ouwens, Hogeschool Utrecht; Janneke Geurts, Christelijk Gymnasium Utrecht
4
Leernetwerken,
Leren in de praktijk,
Praktijk en theorie verbinden
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 272. Beleef het samen leren, in een leernetwerk op de opleidingsschool
273Opleiden in Verbinding: Studenten als Partners bij CurriculumontwikkelingJulia Kroon, Projectonderzoeker; Rutger Kappe, Lector Studiesucces; Manon Joosten, Educational Designer and Lecturer
4
Co-creatie,
Studentparticipatie
Individuele presentatie Bekijk 273. Opleiden in Verbinding: Studenten als Partners bij Curriculumontwikkeling
275Samen professionaliseren: Werken aan een gezamenlijke aanpak voor het lerarentekort DuitsEva Knopp, Radboud Universiteit; Doris Abitzsch, Universiteit Utrecht
4
motivatie,
talenstudies
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 275. Samen professionaliseren: Werken aan een gezamenlijke aanpak voor het lerarentekort Duits
276Samenwerking in beweging. Hoe een consortium beweegt door hogescholen en basisscholen heen.Ingrid Paalman, Viaa; Renske Tijhof, Julianaschool
4
Fricties,
Verbinden
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 276. Samenwerking in beweging. Hoe een consortium beweegt door hogescholen en basisscholen heen.
277Professionaliseren in partnerschappen: praktische tools voor starters en wijze lessen voor opleidersChristine Kemmeren, Hogeschool Saxion; Maaike Vervoort, Hogeschool Saxion
4
Inductie,
Netwerkleren
Workshop Bekijk 277. Professionaliseren in partnerschappen
279Een wereldcafé over kansrijk onderwijs in de overgang po-voElvira Folmer, HAN; Henderien Steenbeek, Hanzehogeschool; Linda van den Bergh, Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg; Patrick van Schaik, HZ
1
doorlopende leerlijnen,
wereldcafé
Workshop Bekijk 279. Een wereldcafé over kansrijk onderwijs in de overgang po-vo
282Docenten in opleiding voorbereiden op het omgaan met verschillen in de klas.Lambrecht Spijkerboer, STA
1
diversiteit in de samenleving,
kansenongelijkheid,
omgaan met verschillen
Posterpresentatie Bekijk 282. Docenten in opleiding voorbereiden op het omgaan met verschillen in de klas
285Interprofessioneel Opleiden: Bouwstenen en werkplaatsenCarolien van Riswijk, Iselinge Hogeschool; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ
4
Grenscompetenties,
Interprofessioneel
Symposium (praktijk) Bekijk 285. Interprofessioneel Opleiden: Bouwstenen en werkplaatsen
286Contextleren als de kracht van werkpleklerenSabine van Heesch, Mill Hill College; Judith Koppelman, Fontys Lerarenopleiding; Ellen Mes, Fontys Lerarenopleiding; Bob Koster, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Sjef Hendrikx, TRION; Annet Meinen, Fontys Lerarenopleiding; Bregje Mulders-Jennen, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Martin van der Plas, Scalda / ZAOS
3
Contextleren,
Handvatten,
Inzichten
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 286. Contextleren als de kracht van werkplekleren
287Scholen en lerarenopleidingen als inclusieve communitiesMarco Snoek, Hogeschool van Amsterdam; André Koffeman, Hogeschool van Amsterdam; Anne Eggink, Hogeschool van Amsterdam
3
gedeeld leiderschap,
Inclusieve communities
Workshop Bekijk 287. Scholen en lerarenopleidingen als inclusieve communities
288Samen werken aan leeruitkomsten digitale geletterdheid binnen de paboGerard Dummer, Hogeschool Utrecht; Age Wesselius, NHL Stenden
4
opleidingsdidactiekRondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 288. Samen werken aan leeruitkomsten digitale geletterdheid binnen de pabo
294Op zoek naar opleidingspraktijken gericht op ‘diversiteit en gelijke kansen’.Lieke Jager, Radboud Docenten Academie
1
Diversiteit,
Inclusiviteit
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 294. Op zoek naar opleidingspraktijken gericht op ‘diversiteit en gelijke kansen’.
297Hoe word je een vakdidactisch rolmodel?Eefje Smit, Hogeschool Utrecht; Joost van Damme, Fontys Lerarenopleiding Tilburg; Alienke Jansen, Hogeschool Utrecht
2
rolmodelWorkshop Bekijk 297. Hoe word je een vakdidactisch rolmodel?
299Verbinding als speerpunt en uitdaging in de Brabantse Opleidingsschool (BOS)Sabijn Vijlbrief, Brabantse OpleidingsSchool; Mado Remkes, Brabantse OpleidingsSchool; Sanne van Wingerden, Brabantse OpleidingsSchool
3
(In)formeel leren,
Brede doelgroep,
Communicatielijnen
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 299. Verbinding als speerpunt en uitdaging in de Brabantse Opleidingsschool (BOS)
300Samen leren in groepsgewijze registratietrajecten met focus op professie van lerarenopleiders!Jeannette Geldens, Hogeschool de Kempel; Marijke Gommers, Velon; Bob Koster, Fontys
4
registratietrajecten,
samen
Workshop Bekijk 300. Samen leren in groepsgewijze registratietrajecten
302De hybride docent als win-win voor onderwijs en bedrijfsleven.Ellen Koop-Spoor, Fontys Hogeschool; Sandra Janssen, Fontys Hogeschool
4
hybride docentschapIndividuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 302. De hybride docent als win-win voor onderwijs en bedrijfsleven.
303Leerpracht: Motivatie, voorbereiding en ondersteuning van startende leraren in OvervechtKaoutar El Khattouti, Hogeschool Utrecht; Nina Smit Duijzentkunst, SPO Utrecht; Ada van Dalen, Marnix Academie; Mees Kok, Hogeschool Utrecht; Tamar Tas, Hogeschool Utrecht; Karin Wessel, SPO Utrecht
1
Cultureel responsief onderwijs,
Grootstedelijk onderwijs,
Professionalisering van leraren (in opleiding)
PosterpresentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 303. Leerpracht: Motivatie, voorbereiding en ondersteuning van startende leraren in Overvecht
305SOS: Ontwikkeling van een Student Ontwikkel Systeem voor onderzoekend vermogenLidewij van Katwijk, NHL Stenden
1
Rondetafelgesprek Bekijk 305. SOS_Ontwikkeling van een Student Ontwikkel Systeem voor onderzoekend vermogen
307Leren voor Duurzame Ontwikkeling, vraagt om de docent van de toekomst!Stan Frijters, Aeres Hogeschool Wageningen
3
Burgerschapsvorming en duurzame ontwikkeling,
Leerling sturing,
Onderzoekend en ontwerpend leren
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 307. Leren voor Duurzame Ontwikkeling, vraagt om de docent van de toekomst!
308Vakinhoud Verbindt!

Afstemmen via het inzetten van waardengerichte verbindingskaarten
Marjolijn Peltenburg, Marnix Academie; Christa Dekker, Marnix Academie; Carolien Duijzer, Marnix Academie
4
Vakinhoudelijke verbinding,
Waardengerichte dialoog
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 308. Vakinhoud Verbindt!

Afstemmen via het inzetten van waardengerichte verbindingskaarten
311Waardengedreven onderwijs en reken-wiskundeonderwijs: op zoek naar verbindingJanneke Buikema-Visscher, NVORWO; Willemien Eikelboom, Hogeschool KPZ; Jeroen van Rumpt, Driestar educatief; Ronald Keijzer, Hogeschool IPABO
3
rekenen-wiskunde,
waardengedreven
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 311. Waardengedreven onderwijs en reken-wiskundeonderwijs: op zoek naar verbinding
313Een (gedeeltelijk) gezamenlijke inductie opleidingsschool breed, mogelijkheden en knelpuntenBrenda Bier; Pim Voerman
4
inductiebeleid,
ontwikkelen,
opleidingsschoolbreed
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 313. Een (gedeeltelijk) gezamenlijke inductie opleidingsschool breed, mogelijkheden en knelpunten
316Actualiseren van het onderwijs doen we samen.Gitte Hoogland; Gerdineke van Schilfhout; Gerrit Beunk; Mark Boiten; Mirjam Brand
4
actualisatie kerndoelen,
herijking kennisbases,
verbinding/samenwerking
Workshop Bekijk 316. Actualiseren van het onderwijs doen we samen.
318Pilot valideringsassessment voor studenten met werkervaring door middel van holistisch validerenJannie Lensen-Botter, Windesheim
2
holistisch,
valideren
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 318. Pilot valideringsassessment voor studenten met werkervaring door middel van holistisch valideren
320Support voor het begeleiden van reflectie, verbinden en afstemmen in de schoolstageIris Pauw, Lerarenacademie Vrije Universiteit; Hanna Westbroek Westbroek, Lerarenacademie Vrije Universiteit; Esther Stronkhorst Stronkhorst, Kohnstamm Instituut
4
begeleiden op de werkplek,
praktische ondersteuning,
VO en PO
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 320. Support voor het begeleiden van reflectie, verbinden en afstemmen in de schoolstage
321Lesson Study integreren in de lerarenopleidingSiebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool; Sui Lin Goei, Hogeschool Windesheim; Iris Willems, AP Hogeschool
1
Lesson StudyWorkshop Bekijk 321. Lesson Study integreren in de lerarenopleiding
322Lesgeven in burgerschapshoudingen? De nieuwe kerndoelen en het veranderende beroepsbeeld v/d leraarEline Veldt, Hogeschool Inholland; Luuk Kampman, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO); Matthijs Driebergen, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO); Marietje Beemsterboer, Hogeschool Inholland; Mascha Enthoven, Hogeschool Inholland
1
Burgerschap,
Didactisch handelen,
Pedagogische Opdracht
Workshop Bekijk 322. Lesgeven in burgerschapshoudingen
323Klassenmanagement in de lerarenopleidingTom Adams, Fontys Lerarenopleiding Tilburg
1
Werkplekleren,
zij-instromers/PO/VO
Symposium (onderzoek) Bekijk 323. Klassenmanagement in de lerarenopleiding
325Het verduurzamen van Inclusief Onderwijs in Meertalige ContextenKitty Leuverink, Marnix Academie; Maaike Pulles, NHL Stenden
4
NetwerklerenIndividuele presentatie Bekijk 325. Het verduurzamen van Inclusief Onderwijs in Meertalige Contexten
327Circulair Opleiden: Een ontdekkingsreis tijdens werkpleklerenPettra van Beveren, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam; Bob Koster, Bob Koster
3
opleiden in brede conceptscholen,
professionele identiteitsontwikkeling
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 327. Circulair Opleiden: Een ontdekkingsreis tijdens werkplekleren
328Het begeleiden van Lesson Study als afstudeerwerk: de ontwikkeling van twee instrumentenLidewij van Katwijk, NHL Stenden; René Streutker, NHL Stenden Hogeschool
1
Lesson StudyWorkshop Bekijk 328. Het begeleiden van Lesson Study als afstudeerwerk: de ontwikkeling van twee instrumenten
329Uitdagingen voor lerarenopleiders bij het integreren van onderzoekend vermogenMarloes van Dijk, Marnix Academie; Belinda Ommering, Hogeschool Utrecht
2
onderzoekend vermogen,
professionele ontwikkeling
Individuele presentatie Bekijk 329. Uitdagingen voor lerarenopleiders bij het integreren van onderzoekend vermoge
330Aan de slag met beroepsgerichte didactiekAnne Khaled, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen; Haske van Vlokhoven, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
3
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 330. Aan de slag met beroepsgerichte didactiek
332Best of Both Worlds – The Game: de optimale combinatie van mens en techniek in het onderwijsHans van der Heijden, Avans Hogeschool; Suzan van Brussel, Avans Hogeschool; Esther Van der Stappen, Avans Hogeschool
2
game,
onderwijsontwerp,
technologie
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 332. Best of Both Worlds – The Game: de optimale combinatie van mens en techniek in het onderwijs
333Samen bouwen aan de leerbrug tussen school en lerarenopleiding.Vicky Willegems, Vrije Universiteit Brussel; Eva Lauwers, Vrije Universiteit Brussel; Karolien Silverans, Vrije Universiteit Brussel
4
Collaboratief praktijkonderzoek,
Samen opleiden,
School-universiteitspartnerschap
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 333. Samen bouwen aan de leerbrug tussen school en lerarenopleiding.
334De Kunst(matige intelligentie) van OnderwijsJanneke van der Loo, Tilburg Center of the Learning Sciences; Tjeerd van de Laar, Tilburg Center of the Learning Sciences; Rian Aarts, Tilburg Center of the Learning Sciences
1
Generatieve AI,
Professionalisering
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 334. De Kunst(matige intelligentie) van Onderwijs
335Boundary Crossen doe je samen!Zita Albon, Universiteit Utrecht; Astrid de Regt, Hogeschool Utrecht; Karin Wessel, Stichting Primair Onderwijs Utrecht
4
academische leraren,
gemeenschapsvorming,
professionele leergemeenschappen
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 335. Boundary Crossen doe je samen!
339Kansen voor de academische leerkracht: diversiteit in teams met de komst van academische leraren.Alma Roos, Vrije Universiteit; Yolinde van Paridon, Universiteit Leiden; Channah Nieuwenhuis, Vrije Universiteit
1
Academische leerkracht,
EMPO,
Teamdiversiteit
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 339. Kansen voor de academische leerkracht: diversiteit in teams met de komst van academische leraren.
340DE IMPACT VAN PRAKTIJKONDERZOEK OP LERAREN IN OPLEIDING EN HUN TOEKOMSTIGE BEROEPMichiel Dam, Universiteit Leiden, ICLON; Micha Ummels, Universiteit Utrecht, FI
1
PraktijkonderzoekIndividuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 340. DE IMPACT VAN PRAKTIJKONDERZOEK OP LERAREN IN OPLEIDING EN HUN TOEKOMSTIGE BEROEP
342Normatieve reflectieve professionalViolet Best, HAN University of Applied Sciences
1
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 342. Normatieve reflectieve professional
343Ervaringen in het opleiden van zij-instromers vanuit het perspectief van actoren in de scholenIlona van Heijst, Universiteit van Amsterdam
2
Workshop href="https://veloncongres.nl/wp-content/uploads/434.-Kwaliteitscultuur-samen-leren-ontwikkelen-en-creeren.pdf"target="_blank"> Bekijk 343. Ervaringen in het opleiden van zij-instromers vanuit het perspectief van actoren in de scholen
345Leren(d) impact maken: Tool voor het in beeld brengen en vergroten van impactAnne Khaled, HAN University of Applied Sciences; Haske van Vlokhoven, HAN University of Applied Sciences
3
Interprofessioneel leren,
Werkplekleren
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 345. Leren(d) impact maken: Tool voor het in beeld brengen en vergroten van impact
347Beroepsbeelden van lerarenMajanne Hagedoorn, Landstede; Loes van Wessum, Windesheim; Fix Linda, Viaa; Karin Messelink, Landstede; Martijn Willemse, Windesheim; Shirine Bousaid, KPZ; Lara Engelsman, Windesheim; Ingrid Paalman, Viaa
4
beroepsbeeld,
doorgaande professionele ontwikkeling,
lerarenopleiding
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 347. Beroepsbeelden van leraren
350Schoolopleider in het VO, van taak naar functie?!Gosien Schouten, Partnerschap Op Reis; Janneke Geurts, Partnerschap Op Reis
2
SchoolopleiderRondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 350. Schoolopleider in het VO, van taak naar functie?!
351VR als toepassing voor het leren van leraren in opleidingKyle van den Langenberg, HAN; Andrea Oudkerk Pool, Fontys; Marjoleine Dobbelaer, HAN
3
Feedback,
Virtual Reality
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 351. VR als toepassing voor het leren van leraren in opleiding
353Integraal beoordelen in lerarenopleidingen: wat is het en hoe doe je dat?Harmen Schaap, Radboud Docentenacademie; Tamara van Woezik, Radboud Docenten Academie; Roald Verhoeff, Radboud Docentenacademie
1
Expertoordeel,
Holistisch toetsen,
Integraal beoordelen
Rondetafelgesprek Bekijk 353. Integraal beoordelen in lerarenopleidingen
354Anders Afronden: een betekenisvolle ervaring van de student als vertrekpunt voor onderzoekKlaas-Jan Lammers, Inholland; Colleen Clinton, Inholland; Diana Wester, Inholland; Wytzke van der Leij, Inholland
1
(praktijk)onderzoek,
betekenis
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 354. Anders Afronden: een betekenisvolle ervaring van de student als vertrekpunt voor onderzoek
355Geschiktheidsonderzoek en zijinstroomtraject 2.0Jessie de Groot
3
onderwijs innovatie,
zijinstroom
Individuele presentatie Bekijk 355. Geschiktheidsonderzoek en zijinstroomtraject 2.0
356Inzet van bachelorstudenten in het VORalph Meulenbroeks, Universiteit Utrecht
4
Differentiatie in de klas,
Instroom lerarenopleidingen,
Onderwijs anders organiseren
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 356. Inzet van bachelorstudenten in het VO
357Kwesties in het vormgeven van inductie van startende leraren: aanzet tot een professionele dialoogHarmen Schaap, Radboud Docentenacademie; Helma Oolbekkink-Marchand, Hogeschool Arnhem & Nijmegen
4
Inductie,
Kwesties,
Startende leraren
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 357. Kwesties in het vormgeven van inductie van startende leraren: aanzet tot een professionele dialoog
364Stedelijk expertiseteam Nieuwkomers PO
in de stad Utrecht
Mary Aben; Jenny Olsthoorn
4
doorgaande lijn nieuwkomers,
expertise deling,
Stedelijk netwerk
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 364. Stedelijk expertiseteam Nieuwkomers PO
in de stad Utrecht
366De Oriëntatiestage, een brede oriëntatie in het eerste jaarRandy Heilbron, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Christina Melsert, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Mieke van Berkel, Hogeschool Utrecht / ATOS
3
Leerwerkplek,
Stage
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 366. De Oriëntatiestage, een brede oriëntatie in het eerste jaar
367Ready to teach: met vertrouwen het nieuwe schooljaar in.Harriët Kok, Alberdingk Thijm Scholen; Maike van der Linden, Alberdingk Thijm Scholen; Randy Heilbron, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Martine Veenendaal, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS
1
Begeleiding,
Inductie,
Onboarding
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 367. Ready to teach: met vertrouwen het nieuwe schooljaar in.
368De Onderwijsproef “Van proeven naar begeleid werken in het onderwijs”Harriët Kok, Alberdingk Thijm Scholen; Maike van der Linden, Alberdingk Thijm Scholen; Randy Heilbron, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Martine Veenendaal, Alberdingk Thijm Scholen / ATOS; Bovan Altena, Alberdingk Thijm Scholen
1
Geschiktheid,
Lerarentekort
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 368. De Onderwijsproef “Van proeven naar begeleid werken in het onderwijs”
369Samen nieuwe verhalen maken over goed onderwijs, met een goed teamklimaat als basis.Ellen Nillezen, Marnix Academie; Willemijn Schless, Marnix Academie; Janneke Waelen, Vrije Universiteit Amsterdam
1
Samenwerking,
Teamklimaat
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 369. Samen nieuwe verhalen maken over goed onderwijs, met een goed teamklimaat als basis.
370Succesvol Samen Opleiden van Zij-Instromers: Werken vanuit de Gouden Driehoek op bestuursniveauSonja Mathijssen, Avans Breda; Daan Buijsen, Lowys Porquin Stichting; Marlies Bax, INOS
4
gouden driehoek,
zij-instroom
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 370. Succesvol Samen Opleiden van Zij-Instromers: Werken vanuit de Gouden Driehoek op bestuursniveau
371Samen verschillen in verbinding. Navigerend tussen polariteiten het groepspotentieel benuttenNanda Deen, Hogeschool Inholland; Guido Stompff, Hogeschool Inholland; Manon Joosten, Hogeschool Inholland
4
Deep Democracy,
Onderwijsinnovatie,
Polariteiten
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 371. Samen verschillen in verbinding. Navigerend tussen polariteiten het groepspotentieel benutten
372Focus op Professie: Herziening registratieprocedures met oog voor diversiteit en ontwikkelpaden.Chris Kroeze, HAN; Burno Oldeboom, Windesheim
2
Diversiteit,
Ontwikkelpaden,
Professie
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 372. Focus op Professie: Herziening registratieprocedures met oog voor diversiteit en ontwikkelpaden.
374Waardegedreven handelen van leerkrachten in een digitale context.Haitske de Visser; Jos van den Brand; Ronald Keijzer; Michiel Veldhuis; Anouk Wezendonk-Brouwer; Pieter Boshuizen
2
Normatieve professionalisering,
rekenen-wiskundedidactiek
Symposium (onderzoek) Bekijk 374. Waardegedreven handelen van leerkrachten in een digitale context.
378Generieke kennisbasis Pabo-proof?
Generieke kennisbasis Pabo in een veranderend leraren-landschap
Jarla Geerts, Hogeschool Leiden
1
Generieke kennisbasis,
Handboek,
Pabo
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 378. Generieke kennisbasis Pabo-proof?
Generieke kennisbasis Pabo in een veranderend leraren-landschap
381Student als partner - studentcoachingAnouk van der Wal; Leonie Janssen
4
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 381. Student als partner - studentcoaching
382Didactische overlap. Minder studielast door meer samenwerking.Nanke Dokter, Fontys HKE
4
didactische overlap,
Pabo,
samenwerking domeinen
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 382. Didactische overlap. Minder studielast door meer samenwerking.
383Opleidingstraject voor lerarenopleiders met experts uit netwerken en gekoppeld aan registratieWilma Weekenstroo, WFWijz; Tessa Ferweda, Het Stedelijk Lyceum; Karel Schoenmaker, Windesheim; Manon Leliefeld, OSG Hengelo
4
Leervraaggestuurd,
Professionaliseren,
Registratie
Individuele presentatie Bekijk 383. Opleidingstraject voor lerarenopleiders met experts
384Professional doctorates: leraren opleiden tot interventie-experts binnen onderwijs en HRAriënnevan Staveren, Hogeschool Marnix; Helma Oolbekkink, Hogeschool Arnhem-Nijmegen; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam
1
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 384. Professional doctorates: leraren opleiden tot interventie-experts binnen onderwijs en HR
385Verbreding kennis beroepsonderwijs onder lerarenopleidersJudith Kivits, ADEF; Dieuwertje Scheringa, Vereniging Hogescholen; Eefje Boef, MBO Raad
2
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 385. Verbreding kennis beroepsonderwijs onder lerarenopleiders
386Welbevinden en veerkracht van aanstaande leraren: een gezamenlijke oplossing?Esmee Kamp-Bolks, Rijksuniversiteit Groningen; Marjon Fokkens-Bruinsma, Rijksuniversiteit Groningen; Marieke Pillen, Hogeschool KPZ
4
aanstaande lerarenWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 386. Welbevinden en veerkracht van aanstaande leraren: een gezamenlijke oplossing?
388Leraar zijn in een veranderende wereld: verbonden met jezelf, de ander en de wereldWillemijn Van Woerkum, Stichting NIVOZ
1
Breedvormend (opleidings)onderwijs,
Professionalisering,
Reflectie- en ontwikkelkader
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 388. Leraar zijn in een veranderende wereld: verbonden met jezelf, de ander en de wereld
395Wendbaarheid ontwikkelen in de master lerarenopleidingSusanne Dirks, Fontys
1
adeptive expertise,
master lerarenopleiding,
wendbaarheid
PosterpresentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 395. Wendbaarheid ontwikkelen in de master lerarenopleiding
396Ontschotting in het voortgezet onderwijs begint bij de lerarenopleidingMonique Maas, Linda Gijsen
1
lerarenopleiding,
ontschotting,
talenonderwijs
PosterpresentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 396. Ontschotting in het voortgezet onderwijs begint bij de lerarenopleiding
397Boek en burgerschap. De inzet van rijke, schurende en naburige teksten in het burgerschapsonderwijsMonique Leygraaf, Hogeschool IPABO; Bertjaap van der Ploeg, Hogeschool KPZ; Boukje Bruins, Hogeschool KPZ; Inouk Boerma , Hogeschool IPABO; Lynn Hartjes, Iselinge Hogeschool; Bram Oonk, Iselinge Hogeschool
1
Burgerschap,
Interactie,
Jeugdliteratuur
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 397. Boek en burgerschap. De inzet van rijke, schurende en naburige teksten in het burgerschapsonderwijs
400Een open gesprek over taboegevoelige onderwerpen, zoals relaties & seksualiteitDaan van Engelen, Rutgers, expertisecentrum seksualiteit; Bente van Gameren, Stichting School en Veiligheid
1
Diversiteit,
Relaties,
Seksualiteit
Workshop Bekijk 400. Een open gesprek over taboegevoelige onderwerpen
402De kansen van open leermateriaal in samen opleidenMaarten Hennekes Hogeschool Hoofddocent HAN
3
open leermateriaalWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 402. De kansen van open leermateriaal in samen opleiden
403Challenge Based Learning. Uitdagend onderwijs voor een duurzame toekomst.Annemieke Vennix, ESoE
4
Challenge-Based-Learning,
duurzaamheid
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 403. Challenge Based Learning. Uitdagend onderwijs voor een duurzame toekomst.
404Onderzoekend vermogen als motor voor samen opleidenLisette Munneke, Hogeschool Utrecht, lectoraat onderzoekend vermogen; Lidewij van Katwijk, NHL Stenden
1
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 404. Onderzoekend vermogen als motor voor samen opleiden
405De rol van pedagogisch educatief professionals in het domein Kind en EducatieEmma Nitert, Hogeschool KPZ
3
Pedagogisch Educatief Professional,
T-shaped professional
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 405. De rol van pedagogisch educatief professionals in het domein Kind en Educatie
406Samen ontwikkelen, Samen Opleiden: In de driehoek aan het werk!Miranda Timmermans, Marnix Academie; Marieke Schuurmans, Lowys Porquin Stichting
2
WerkplekcurriculumWorkshop Bekijk 406. Samen ontwikkelen, Samen Opleiden: In de driehoek aan het werk!
407Explore! Het gebruik van verhalen om te verbinden, te leren en te innoveren.Tjitske Dijkstra, NHL Stenden; Marianne Punter, NHL Stenden
1
explorerenWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 407. Explore! Het gebruik van verhalen om te verbinden, te leren en te innoveren.
411Programmatisch toetsen bij de Educatieve Master Primair OnderwijsRob Kickert, Educatieve Master Primair Onderwijs, Erasmus Universiteit Rotterdam
1
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 411. Programmatisch toetsen bij de Educatieve Master Primair Onderwijs
412Optimaliseren van differentiatievaardigheden met ADAPTMarieke Van Geel, Universiteit Twente; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ; Marjoleine Dobbelaer, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
1
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 412. Optimaliseren van differentiatievaardigheden met ADAPT
416Een brede pedagogische basis voor elke leraar in het voortgezet onderwijsAnne van Wingerden, Hogeschool van Amsterdam
1
2e bevoegdheid,
brede pedagogische basis,
van visie naar praktijk
Rondetafelgesprek Bekijk 416. Een brede pedagogische basis voor elke leraar in het voortgezet onderwijs
420Differentiëren in het speciaal onderwijs (cluster 2): een interprofessioneel perspectiefMarieke Van Geel, Universiteit Twente; Laura Te Molder, Hogeschool KPZ; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ; Kyra Meutstege, Hogeschool KPZ
4
interprofessioneel samenwerken,
speciaal onderwijs
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 420. Differentiëren in het speciaal onderwijs (cluster 2): een interprofessioneel perspectief
421Wat is nu eigenlijk het probleem? Methodiekontwikkeling voor een probleemanalyse.Ellen Klatter, Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam); Cora Veenman-Verhoeff, Rotterdam University of Applied Sciences (Hogeschool Rotterdam)
1
ontwerpcyclus,
probleemanalyse,
Studiesucces
Individuele presentatie Bekijk 421. Methodiekontwikkeling voor een probleemanalyse.
423Ontwikkelingsgerichte Peer Review – kansen om te verbinden binnen en tussen partnerschappen SO&PEdmee Suasso dLima dPrado , Saxion Hogeschool; Miranda Timmermans, Marnix Academie; Gea Spaans, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren; Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
4
kwaliteitscultuur,
partnerschappen so&p
Workshop Bekijk 423. Ontwikkelingsgerichte Peer Review – kansen om te verbinden binnen en tussen partnerschappen SO&P
424Langstudeerders op de lerarenopleiding - het dilemma van werk en studieEvert Helfferich, Evert Helfferich
4
persona's,
systeemdriehoek
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 424. Langstudeerders op de lerarenopleiding - het dilemma van werk en studie
425Hoe Lesson Study werkt en wordt begrepen in de Nederlandse context. Lessen uit de praktijk.Siebrich de Vries, Rijksuniversiteit Groningen
1
Begeleiding,
Lesson Study
Individuele presentatie Bekijk 425. Hoe Lesson Study werkt en wordt begrepen in de Nederlandse context.
426De complexe rol van de procesbegeleider van een lerend netwerkLoes van Wessum, Windesheim; Chiel van der Veen, Windesheim; Sui Lin Goei, Windesheim; Karin van Look, Universiteit Utrecht; Martine Broekhuizen, Universiteit Utrecht; Lara Engelsman, Windesheim
4
onderzoekend werken,
professionele ontwikkeling,
psychologische veiligheid
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 426. De complexe rol van de procesbegeleider van een lerend netwerk
427Van individuele Leervraag naar gezamenlijke Professional Challenge in een Open SpaceAlwin Truin, Hogeschool Windesheim; Ilse Speelman, Hogeschool Windesheim
3
Leervraag,
Open Space,
Professional Challenge
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 427. Van individuele Leervraag naar gezamenlijke Professional Challenge in een Open Space
428Leraren leren lesgeven met ict: de lerarenopleider als rolmodelDana Uerz, IXperium Centre of Expertise Leren met ict, HAN University of Applied Sciences; Manon van Zanten, IXperium Centre of Expertise Leren met ict, HAN University of Applied Sciences
2
leren en lesgeven met ict,
rolmodel
PosterpresentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 428. Leraren leren lesgeven met ict: de lerarenopleider als rolmodel
430Beroepsonderwijs: complexe begeleiding in een hybride leeromgeving met complexe situatiesAnne-Margreet Pol, Christelijke Hogeschool Windesheim; Michel Greven, Christelijke Hogeschool Windesheim
2
beroepsonderwijs,
hybride leeromgeving,
lerarenopleiding
Workshop Bekijk 430. Beroepsonderwijs: complexe begeleiding in een hybride leeromgeving
431Goede begeleiding voor en na de lerarenopleiding is cruciaalSui Lin Goei, Hogeschool Windesheim; Linda Fix, Hogeschool Viaa; Jeanine Drost, Hogeschool KPZ; Ingrid Paalman-Dijkenga, Hogeschool Viaa; Marjanne Hagendoorn, Landstede ; Paola Schot, Landstede; Lara Engelsman, Hogeschool Windesheim; Arend-Jan Zwarteveen, Hogeschool Windesheim; Martijn Willemse, Hogeschool Windesheim; Shirine Bousaid, Hogeschool KPZ; Marieke Pillen, Hogeschool KPZ
4
Lerarentekort,
Tweede carrière leraren
Symposium (onderzoek)INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 431. Goede begeleiding voor en na de lerarenopleiding is cruciaal
432Professionaliseren met hart en ziel:
onderwijsverhalen
Hester IJsseling, Thomas More Hogeschool; Jeannette Benschop, Thomas More Hogeschool
1
Ervaringsgericht,
Fenomenologie,
Professionalisering
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 432. Professionaliseren met hart en ziel:
onderwijsverhalen
433Interactieve tool voor het begeleiden van netwerkleren op de paboThomas Nieuwenhuize, Open Universiteit; Anna Hotze, Hogeschool IPABO; Emmy Vrieling-Teunter, Open Universiteit
4
interactieve toolRondetafelgesprek Bekijk 433. Interactieve tool voor het begeleiden van netwerkleren op de pabo
434Kwaliteitscultuur: samen leren, ontwikkelen en creërenMiranda Timmermans, Marnix Academie; Gonnie Niemeijer , Winkler Prins; Mirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
4
kwaliteitscultuurWorkshop Bekijk 434. Kwaliteitscultuur: samen leren, ontwikkelen en creëren
436Reflecteren in de Pabo door middel van de werkvorm 'spiegelbrief' draagt bij aan inclusief onderwijsRoos Spijkerman, NHLStenden; José Middendorp, NHLStenden
1
fenomenologische houding,
systemische blik
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 436. Reflecteren in de Pabo door middel van de werkvorm 'spiegelbrief' draagt bij aan inclusief onderwijs
437Een soepele overgang van de basisschool naar de middelbare schoolMargot Bochane, Hanzehogeschool
1
10-14,
transitie PO-VO
Workshop Bekijk 437. Een soepele overgang van de basisschool naar de middelbare school
438Ondersteun je startende docent met differentiëren in de lesMarieke Berends, Formatief Onderwijs Nederland; Alex Karlas, Formatief Onderwijs Nederland
1
Coaching,
Eindtermen,
Leerdoelen
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 438. Ondersteun je startende docent met differentiëren in de les
440Hoe integreer je digitale geletterdheid in het curriculum?Rianne van den Berghe, Hogeschool IPABO; Inouk Bourma, Hogeschool IPABO
1
begrijpend lezenRondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 440. Hoe integreer je digitale geletterdheid in het curriculum?
441Leraren-in-opleiding en ervaren leraren ontwikkelen samen praktische onderzoeksvaardighedenMonika Louws, Universiteit Utrecht
1
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 441. Leraren-in-opleiding en ervaren leraren ontwikkelen samen praktische onderzoeksvaardigheden
442De instituutsopleider als bruggenbouwerSanneke Hogendorp, Marnix Academie; Gerbert Sipman, Marnix Academie
2
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 442. De instituutsopleider als bruggenbouwer
443Mannelijke peers op de paboGert-Jan Veerman, Christelijke Hogeschool Ede
4
meestersIndividuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 443. Mannelijke peers op de pabo
444Verrijking Pedagogische ProfessionaliteitRajaeEl Himer, Hogeschool Rotterdam; Francien Schraal, Hogeschool Rotterdam
1
Pedagogische,
Professionaliteit,
Spel
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 444. Verrijking Pedagogische Professionaliteit
447Vieze handen: digitale en technologische geletterdheid voor iedereen?!Claartje Van Tongeren, Hogeschool van Amsterdam; Sam Edens, Hogeschool van Amsterdam; Monique Pijls, Hogeschool van Amsterdam
2
vakoverstijgend werkenRondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 447. Vieze handen: digitale en technologische geletterdheid voor iedereen?!
451Met plezier blijven werken in het onderwijs voor 55+William Buys, Fontys Lerarenopleiding
1
drive en passie,
in balans
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 451. Met plezier blijven werken in het onderwijs voor 55+
452Begeleiden van startende leraren in het basisonderwijs.Karin Wessel, SPO Utrecht
2
Professionele identiteitWorkshop Bekijk 452. Begeleiden van startende leraren in het basisonderwijs.
453De MuziekwerkplaatsCharlotte Dupuis, Thomas More Hogeschool
1
Muziekonderwijs,
Muziekwerkplaats,
Samen opleiden
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 453. De Muziekwerkplaats
454Diverse perspectieven op het lerarentekort in Almere: Resultaten van een verkennende studieEdith Roefs, Edith Roefs
1
Individuele presentatieINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 454. Diverse perspectieven op het lerarentekort in Almere: Resultaten van een verkennende studie
455Het Change Laboratory als interventie om een leercultuur te ontwikkelen op opleidingsscholenSiebrich de Vries, NHL Stenden Hogeschool; René Streutker, NHL Stenden Hogeschool
4
Change laboratory,
cultuur-historische activiteitstheorie
Symposium (onderzoek) Bekijk 455. Het Change Laboratory als interventie om een leercultuur te ontwikkelen
456De professionele identiteit van de ‘Wijktijdwerker’Suzanne Jansen, R-Newt; Naomi Mertens, Fontys Hogeschool
1
combinatiefuncties,
visitekaartje
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 456. De professionele identiteit van de ‘Wijktijdwerker’
457Partnerschap als leerlandschap | een brede blik op de rollen van opleiders bij Samen OpleidenMirella Verspiek, Platform Samen Opleiden & Professionaliseren; Janet Bootsma, Hogeschool InHolland; Maarten Haalboom, OmZin training
2
Rollen van lerarenopleiders,
Samenwerking,
Spel
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 457. Partnerschap als leerlandschap | een brede blik op de rollen van opleiders bij Samen Opleiden
460Samen opleiden op inhoud in de Ommelanden; daar mogen we best trots op zijn!Saskia Tuenter, Rijksuniversiteit Groningen; Judith Magnus, Winkler Prins
4
professionele identiteitsontwikkeling,
Werkplekcurriculum
Workshop Bekijk 460. Samen opleiden op inhoud in de Ommelanden
462Lever als lerarenopleider een bijdrage aan het geven van het vak Loopbaanbegeleiding door de studentMinette van den Bemd, BiOND; Martine Buijsen, BiOND
4
LOB (Loopbaanontwikkeling en -begeleiding),
Loopbaanbegeleiding
Posterpresentatie Bekijk 462. Lever als lerarenopleider een bijdrage aan het geven van het vak Loopbaanbegeleiding
463Didactiek van ontwikkeling onderzoekend vermogen; twee praktijkvoorbeeldenLidewij van Katwijk, NHL Stenden; Lisette Munneke, Hogeschool Utrecht
1
didactiek,
onderzoekend vermogen
Symposium (praktijk)INSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 463. Didactiek van ontwikkeling onderzoekend vermogen; twee praktijkvoorbeelden
464Internationale competenties voor de toekomstige leraren – inbedding in het curriculum en praktijkSimone Groeneveld, Windesheim/CILO netwerk; Koen de jonge, Nuffic & Erasmus+
3
internationale competentiesWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 464. Internationale competenties voor de toekomstige leraren – inbedding in het curriculum en praktijk
465Vanuit samenhang sturen op professionale ontwikkeling van lerarenopleidersBregje de Vries, Vrije Universiteit; Wilke van der Molen, Hogeschool VIAA; Marco Schaap, Hogeschool VIAA
4
Personeelsbeleid,
Professionalisering
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 465. Vanuit samenhang sturen op professionale ontwikkeling van lerarenopleiders
467Frisse blik: ontwikkelen van professionele beroepsidentiteit van zij instromers.Gerjon Elings, Marnix Academie / Penta Nova; Henriette Hoogenkamp, Marnix Academie / Penta Nova
4
zij instromersWorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 467. Frisse blik: ontwikkelen van professionele beroepsidentiteit van zij instromers.
468Hoe realiseren we een inclusiever lerarenopleiding waarin we diversiteitssensitief opleiden?Kennedy Tielman, Fontys Lerarenopleiding Tilburg
2
Diversiteitsensitief,
Inclusie
RondetafelgesprekINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 468. Hoe realiseren we een inclusiever lerarenopleiding waarin we diversiteitssensitief opleiden?
469Workshop Dialoogkaarten Inclusief OnderwijsSofie Sergeant, University of Applied Sciences Utrecht; Ariane van Dijk, Hogeschool Utrecht; Hanne Touw, Hogeschool Utrecht
1
Dialoogkaarten,
Inclusief Onderwijs,
Vertraagde Gesprek
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 469. Workshop Dialoogkaarten Inclusief Onderwijs
470Bestuursakkoord flexibilisering: van samen ontwerpen naar samen uitvoerenPettra van Beveren, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam; Marieke Van Geel, Universiteit Twente; Mark Boiten, 10voordeleraar; Mariska Krijgsman, Thomas More Hogeschool; Liesbeth Zijlstra, HvA; Gerrit Beunk, 10voordeleraar; Ilona van Heijst, Universiteit van Amsterdam; Bernadette Laudy, NHL Stenden; Marcel Lemmen, Hogeschool de Kempel; Dirkje van der Aa, Radboud Universiteit; Margreet van der Beek, Universiteiten van Nederland
2
intake,
leeruitkomsten
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 470. Bestuursakkoord flexibilisering: van samen ontwerpen naar samen uitvoeren
471Bestuursakkoord flexibilisering: van samen ontwerpen naar samen uitvoerenPettra van Beveren, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam; Marieke Van Geel, Universiteit Twente; Mark Boiten, 10voordeleraar; Mariska Krijgsman, Thomas More Hogeschool; Liesbeth Zijlstra, HvA; Gerrit Beunk, 10voordeleraar; Ilona van Heijst, Universiteit van Amsterdam; Bernadette Laudy, NHL Stenden; Marcel Lemmen, Hogeschool de Kempel; Dirkje van der Aa, Radboud Universiteit; Margreet van der Beek, Universiteiten van Nederland
2
intake,
leeruitkomsten
WorkshopINSERT PDF LINK"target="_blank"> Bekijk 471. Bestuursakkoord flexibilisering: van samen ontwerpen naar samen uitvoeren