0 | Doorgaande professionalisering van leraren en de rol van de lerarenopleidingen
Naar een Nationale Aanpak Professionalisering Leraren? | Anne-Fleur Kortekaas, Vrije Universiteit Amsterdam; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam | | | Keynote | Bekijk |
0 | Samen opleiden onderzoeken en professionaliseren in leernetwerken | Anouke Bakx, Fontys Hogeschool; Emmy Vrieling-Teunter, Open Universiteit | | | Keynote | Bekijk |
3 | Coachend opleiden met de NOA-Mindfolio reflecteren op professionele identiteitsontwikkeling | Lotte Peters, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA); Pettra van Beveren, Hogeschool Utrecht & NOA; Ranko Steusel, Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA) | 3 | Conceptmapping
Reflectie
Verbinding theorie-praktijk-persoon | Creëren: Workshop | Bekijk |
6 | Bruggenbouwers & Grensverleggers | Anton Boonen, Hogeschool Utrecht; Mirjan van der Ven, Hogeschool Utrecht | 2 | Professionele leernetwerken
School
Wijk & Gezin | Ontmoeten: Netwerkcafé | Bekijk |
11 | Het potentieel van vakgroepen secundair onderwijs als professionele leergemeenschappen. | Jasja Valckx, Universiteit Gent; Ruben Vanderlinde, Universiteit Gent | 4 | professionele leergemeenschappen
professionele ontwikkeling
vakgroepen | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
12 | Duaal Leren in de educatieve masteropleidingen: Vakgroepen als professionele leergemeenschappen | Jasja Valckx, Universiteit Gent; Ruben Vanderlinde, Universiteit Gent | 3 | Educatieve masteropleidingen
Werkplekleren | Ontmoeten: Poster pitch | Bekijk |
19 | Studentveerkracht: Samen met studenten tools ontwikkelen om te gebruiken binnen Samen Opleiden | Gerbert Sipman, Marnix Academie; Roeland van der Ploeg, Marnix Academie; Isis van Scheppingen, Marnix Academie; Matthijs Sangers, Marnix Academie; Thom Kooiman, Marnix Academie; Luc Harthoorn, Marnix Academie | 1 | Student als partner
Studentveerkracht | Creëren: Workshop | Bekijk |
33 | Samen leren in het onderwijscafé | Joris van Hamersveld, Hogeschool Windesheim; Heleen Vellekoop, Hogeschool Windesheim | 4 | onderwijscafé | Ontmoeten: Onderwijscafé | Bekijk |
47 | Lerarenopleiders en hun rol in opleiden tot onderwijsprofessionals met onderzoekend vermogen | Colleen Clinton, Hogeschool Inholland; Mascha Enthoven, Hogeschool Inholland Haarlem; Rianne Bosland-Meerding, Hogeschool Inholland Den Haag | 3 | onderzoekend vermogen
Reflectieve onderwijsprofessional
rol lerarenopleider | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
54 | Verdiepingscursus voor (beginnende) opleiders rekenen-wiskunde | Marjolein Kool, Hogeschool Utrecht; Michiel Veldhuis, Hogeschool IPABO & Marnix Academie; Ronald Keijzer, Hogeschool IPABO | 3 | rekenen-wiskunde | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
55 | ELWIeR: Onderzoeksnetwerk opleiders rekenen-wiskunde | Marjolein Kool, Hogeschool Utrecht; Michiel Veldhuis, Hogeschool IPABO & Marnix Academie; Ronald Keijzer, Hogeschool IPABO | 1 | rekenen-wiskunde | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
60 | Regionaal netwerk voor het opleiden van leraren in het gespecialiseerd onderwijs | Marc Karremans, Pabo Avans; Mayke Verhagen, Pabo Avans; Joyce Buter, Delta Onderwijs; Mart van Poppel, INOS; Sanne van Oorschot, KPO; Léanne Hartman, Koraal Groep; Sebastiaan den Breems, LPS | 2 | Gespecialiseerd Onderwijs
Samen opleiden
TOPClass | Ontmoeten: Poster pitch | Bekijk
Bekijk |
62 | Bijdrage van vakdidactische netwerken aan de kennisontwikkeling van docenten in opleiding | Hanneke Tuithof, Universiteit Utrecht & Hogeschool Utrecht; Wouter Smets, Karel de Grote Hogeschool | 1 | curriculumbekwaamheid
vakdidactische kennis
vakdidactische netwerken | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
66 | Teach what you preach; onderwijsontwikkeling middels complete co-creatie | Hannah de Boer, Hogeschool Rotterdam; Tamara de Vos, Hogeschool Rotterdam | 3 | Complete co-creatie
Duurzame onderwijsontwikkeling | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
67 | Innovaties in het onderwijs duurzaam implementeren: De rol van gespreid leiderschap | Marieke Thurlings, Eindhoven School of Education | 2 | leiderschap
verduurzamen | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
69 | Werken en leren verbinden bij de zij-instromer in een breed netwerk. | Hans Rader, Hogeschool Inholland; Emilie Holthuis, Hogeschool Inholland | 1 | Lerende professional
Verbinding
Zij-instromer | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
70 | Regionale kennisnetwerken: een routekaart naar nieuwe vragen | Bregje de Vries, Vrije Universiteit Amsterdam | 2 | kenmerken van netwerken
netwerkvormen en netwerkvorming
Review | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
72 | Responsiviteit in de lerarenopleiding: professionalisering gericht op begeleiding van studenten. | Anke Creutzberg, Marnix Academie; Marjolijn Peltenburg, Marnix Academie | 1 | Co-creatie
Responsiviteit
Storend leerlinggedrag | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
73 | Begeleiden en beoordelen van ontwerpgericht onderzoek in studio’s | Marieke Thurlings, Eindhoven School of Education | 3 | educational design research | Ontmoeten: Wereldcafé | Bekijk |
74 | Regie over eigen leren via videobeelden. Studenten leren samen van videobeelden uit hun praktijk. | Monique Velthuyse, Marnix Academie; Meike Broecheler, Marnix Academie | 1 | leercultuur
videobeelden
zelfsturing | Creëren: Workshop | Bekijk |
75 | Van onderzoeker naar beginnende lerarenopleider: professionele ontwikkeling en verschillende actoren | Kevin Zweeris, ICLON; Loes de Jong, Universiteit van Amsterdam; Martine van Rijswijk, Universiteit Utrecht | 3 | leren in interactie
professionele ontwikkeling | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
76 | Opleidersnetwerk posthbo-opleiding rekencoördinator | Ronald Keijzer, IPABO; Belinda Terlouw, Hogeschool KPZ; Martine van Schaik, Marnix Academie | 3 | rekenen-wiskunde | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
78 | Hub onderwijs ontmoet onderwijs in het netwerk van leren. | Tamme Spoelstra, Hogeschool Viaa | 2 | Bedrijfsleven
Hubs
Netwerk leren | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
79 | De veranderende rol van de docent. Wat betekent dat eigenlijk voor jouw praktijk? | Barbara Roosken, Fontys Hogeschool | 1 | Gepersonaliseerd leren
Veranderende rollen
Wendbaar zijn | Creëren: Workshop | Bekijk |
80 | Hybride professionele leergemeenschappen voor het leren lesgeven tijdens stages | Alexander Schüler-Meyer, TU Eindhoven | 4 | Hybride Professionele Leergemeenschappen (PLG)
Practice-based teacher education | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
81 | Ontwikkeling online practicum voor a.s. leraren in een netwerk: match tussen inhoud en didactiek.. | Paul Hennissen, De Nieuwste Pabo; Ankie van de Broek, De Nieuwste Pabo; Marcel Graus, De Nieuwste Pabo | 3 | match
online
practicum | Creëren: Workshop | Bekijk |
82 | Team school: hoe leergemeenschappen bijdragen aan professionalisering | Wouter Schelfhout, Universiteit Antwerpen; Els Tanghe, Universiteit Antwerpen | 1 | professionele leergemeenschappen
teacher teams | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
83 | Het Kompas voor Verbindend Gezag | Marjon de Boer-Bruggink, Iselinge Hogeschool | 1 | Pedagogisch handelen
Verbindend Gezag | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
85 | Welke principes kunnen lerarenopleiders toepassen om agency bij leraren in opleiding te vergroten? | Elvira Folmer, HAN University of Applied Sciences; Kyle van den Langenberg, HAN University of Applied Sciences | 3 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
88 | Gezamenlijk op het goede spoor! | Petra ten Hagen, Stichting Opspoor; José Smeets, IPABO | 1 | afstuderen
ontwerponderzoek
spelend leren | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
90 | Begeleiding van de studie en loopbaanontwikkeling als rode draad van het onderwijs | Karina Baarda, Expertisepunt LOB; Douwe van der Hucht, Expertise LOB; Renske Dijkstra, MBO Raad | 3 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
94 | Didactisch redeneren in het perspectief van Duurzaam Leren en Onderwijzen. | Erik Meij, Hogeschool Windesheim; Anneke Smits, Hogeschool Windesheim; Heleen Vellekoop, Hogeschool Windesheim; Bruno Oldeboom, Hogeschool Windesheim | 3 | Leren van aanstaande leraren
Samen opleiden | Creëren: Workshop | Bekijk |
96 | Opleidings- en arbeidsmarktperspectief als samenhangend geheel | Janine Gerrits, Onderwijsbureau Twente; Anneloes Muller-van de Molen, Saxion; Hester Langkamp-Waanders, OPO-Hof van Twente; Edmée Suasso de Lima de Prado, Saxion | 2 | Kennisinfrastructuur | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
97 | Zorg dragen in team: studenten leerkrachten en lerarenopleiders leren van en met elkaar | Annelies Aerts, AP Hogeschool; Eva Faes, AP Hogeschool | 1 | Brede basiszorg
Collective Teacher Efficacy. | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
100 | Ontmoeten in gedeelde grenspraktijken: Wat werkt? | Marjolijn Peltenburg, Marnix Academie; Carolien Duijzer, Marnix Academie | 1 | Grenspraktijken | Ontmoeten: Open space | Bekijk |
104 | Together Everyone Achieves More:
Samen op zoek naar de werkende principes van inductie. | Gerrie Amperse, Opleidingsschool Utrecht-Amersfoort | 1 | Basisbekwaam
Startersbegeleiding
Werkplezier | Creëren: Workshop | Bekijk |
105 | Collectief leren binnen opleidingsschool IJmond; leren van studenten basisschoolteams en instituut | Lisa Kramer, Opleidingsschool Ijmond | 2 | Collectief leren
Collegiale consultatie
Leerteams | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
106 | Ervaringen kansen en uitdagingen van Interprofessioneel Samen Opleiden onder de loep | Anneloes Muller- van de Molen, Saxion; Marieke Krakers, Saxion; Anika Embrechts, ROC Twente | 3 | Leven Lang Ontwikkelen
Netwerkleren | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
110 | De vakgroep als netwerk: een inspiratiegids voor een intensief traject met vakgroepen op school
| Tobias Frenssen, UC Leuven-Limburg; Johan Ardui, UC Leuven-Limburg | 1 | Inspiratiegids | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
117 | Co-creatie als tool om tot een gemeenschappelijke taal op vlak van inclusie en diversiteit te komen | Elke Emmers, UHasselt; Liesbet Saenen, UHasselt; Reinhilde Pulinx, UC Leuven-Limburg | 3 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
118 | Leraren opleiden in Blended STEM | Iris Stiers, VUB; Renaat Frans, UC Leuven-Limburg; Katrien Vyvey, UC Leuven-Limburg | 3 | | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
120 | Ontwikkelen van taalprofessionaliteit in stedelijke lerende netwerken | Loes van Wessum, Hogeschool Windesheim | 1 | professionele ontwikkeling
Taalprofessionaliteit | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
121 | Grip op leren in lerende netwerken | Loes van Wessum, Hogeschool Windesheim; Warner Immink, Change Kitchen; Frank Groot, Prisma; Samantha Bouwhuis, Prisma | 1 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
122 | Leven lang ontwikkelen: via de APP direct zicht op de professionele ontwikkeling als leerkracht | Mieke Roos, Hogeschool van Amsterdam; Robert van Mulligen, Hogeschool van Amsterdam | 1 | professionele ontwikkeling | Creëren: Workshop | Bekijk |
125 | Leren stimuleren van professionele groei van leraren (in opleiding) door 2e orde leraren | Elly Loman, Hyperion Lyceum; Loes van Wessum, Hogeschool Windesheim; Karin Kwant, Prisma | 3 | boundary crossing | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
129 | Onderwijskansen in de lerarenopleiding: met hoge verwachtingen in het spotlicht | Heleen Versteegen, Sardes; Ton Klein, Oberon; Suzanne Gerritsen, Oberon | 3 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
130 | Leren in netwerken - Professionele leergemeenschap binnen het zij instroomtraject | Lisa Maas, IPABO; Bartjan Vollmuller, IPABO | 1 | Zij instroom | Creëren: Workshop | Bekijk |
134 | Interprofessioneel samenwerken als motor voor kwaliteitsvol en inclusief onderwijs. | Hannah Boonen, UC Leuven-Limburg; Sofie Van Eynde, UC Leuven-Limburg; Izabel Janssens, UC Leuven-Limburg | 4 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
138 | Brede Leergemeenschap: piketpaaltjes nodig of grenzen open? | Gert van der Horst, Hogeschool Windesheim | 1 | Brede leergemeenschap | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
142 | Samenwerken samen leren = motiveren | Marike ter Maat, Universiteit Twente; Chantal Scholten, Universiteit Twente | 4 | Professionalisering | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
147 | Ontmoet de Opleidingsschool Oostelijk Flevoland (OSOF) | Petra van Zijtveld, OSOF | 4 | Delen
Netwerken | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
149 | Het personeelstekort neemt toe de werkdruk wordt groter. Hoe kunnen wij docenten boeien én binden?
| Marlies van Gendt, ROC Midden Nederland | 3 | Beeldcoaching
Inductie
Professionaliseren | Creëren: Workshop | Bekijk |
150 | Vakleraar ‘in between’: netwerk voor de leraar bij de veranderende rol van de onderwijsprofessional | Johan Ardui, UC Leuven-Limburg; Tobias Frenssen, UC Leuven-Limburg; Laura Tamassia, UC Leuven-Limburg | 3 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
153 | Netwerk van bacheloropleidingen bereidt zich voor op Vlaams gemoderniseerd secundair onderwijs. | Tinne Van Camp, UC Leuven-Limburg; Anne Decelle, UC Leuven-Limburg; Leen Alaerts, UC Leuven-Limburg; Ruth Wouters, UC Leuven-Limburg | 3 | lerarenopleiding | Creëren: Workshop | Bekijk |
157 | Doornroosje: het belang van ‘waking up to the future’ voor opleiders | Amber Walraven, Radboud Universiteit; Bregje de Vries, Vrije Universiteit Amsterdam | 3 | adaptief vermogen | Creëren: Workshop | Bekijk |
158 | Videocoaching als intervisiemiddel over kwaliteitsvolle interacties in een student-leerkrachtnetwerk | Justine Pillaert, VIVES | 1 | Interactievaardigheden
Leerkrachten en studenten basisonderwijs
Videocoaching | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
159 | Regionale samenwerkingen inzetten binnen het leergebied Mens Natuur & Technologie in de Pabo | Petra Hauw, NHL Stenden; Jolien van Heerde, NHL Stenden; Age Wesselius, NHL Stenden | 2 | | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
162 | Betekenisvol onderzoek voor en door leraren: denken dialoog en doen. | Femke Bijker, Ellen van Wetter, Hogeschool Windesheim | 3 | Betekenisvol onderzoek | Verbeelden: Performance lecture | Bekijk |
167 | Kairos in de klas pedagogiek met hart hoofd en handen en voeten. | Monique van den Heuvel, Hogeschool Rotterdam | 1 | | Verbeelden: Performance lecture | Bekijk |
168 | Nascholing in de eigen klas. Samenwerking leerkrachten en expert-docenten voor beter rekenonderwijs. | Peter Langerak, Vrije Universiteit Amsterdam | 1 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
169 | Veerkrachtige leraren: begeleiden van de narratieve professionele identiteit van aanstaande leraren | Marieke Pillen, Hogeschool KPZ; Shirine Bousaid, Hogeschool KPZ; Lotte Mensink, Hogeschool KPZ | 1 | curriculumontwikkeling
professionele identiteitsontwikkeling | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
170 | EMPO opleidingsschool | Tjitske Bergsma, EMPO Opleidingsschool; Erna van Hest, Universiteit van Amsterdam; Anne-Fleur Kortekaas, Vrije Universiteit Amsterdam; Sabine Serveriens, Erasmus Universiteit Rotterdam | 4 | | Ontmoeten: Netwerkcafé | Bekijk |
171 | Kwaliteit leven lang ontwikkelen in netwerken met het Zelfevaluatiekader Samen Opleiden | Jeannette Geldens, Hogeschool de Kempel - Opleidingsnetwerk Samen Opleiden, Helmond; Peter Ruit, Driestar Educatief - Samen in Ontwikkeling (SAM), Gouda; Herman Popeijus, Hogeschool de Kempel, Helmond; Dionne Donlou, Opleidingsnetwerk Samen Opleiden, Helmond; William Meuleman, Samen in Ontwikkeling (SAM), Gouda | 1 | Zelfevaluatiekader | Creëren: Workshop | Bekijk |
174 | Werken met praktijkgemeenschappen - Thomas More Hogeschool Iselinge Hogeschool De Kempel | Haitska de Visser, RVKO; Hester Ijsseling, Thomas More Hogechool; Jannette Prins, Thomas More Hogeschool; Marjon de Boer-Brugging, Iselinge Hogeschool; Sophie Verhoeven, De Kempel | 4 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
178 | Co-creatie-wiel: Tool voor het bepalen van de kwaliteit cocreatieve samenwerking in jouw netwerk | Emely Meijerink, Scholengroep Carmel Hengelo; Corry Ehlen, Cocreata Sittard | 4 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
180 | Naar een beter welzijn van aankomende leraren en hun leerlingen | Joris Bal, The Lab of Life; Fieke Koolen, Fontys Hogeschool | 3 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
181 | Wat is de betekenis van een responsief curriculum voor lerarenopleiders? | Rieke van Bemmel, Instituut Archimedes & Hogeschool Utrecht | 3 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
182 | Creëer goed klimaat voor samenwerken aan verandering: Innovatief creatief samenwerkklimaat | Ellen Nillezen, Marnix Academie; Willemijn Schless, Marnix Academie | 3 | Samenwerkingsklimaat
Veranderkracht | Creëren: Workshop | Bekijk |
185 | Een doorbraak in professionalisering van leraren? Een nieuwe aanvraag voor het Nationaal Groeifonds | Jan van Tartwijk, Universiteit van Utrecht; Fred Janssen, Universiteit Leiden; Helma Oolbekkink-Marchand, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam; Anje Ros, Fontys Hogeschool | 2 | Nationaal Groeifonds
Opleiding en nascholing
Voortgezette ontwikkeling van leraren | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
187 | Ontwikkelingsgerichte Peer Review – netwerken in het kwadraat! | Mirella Verspiek, Platform SO&P; Gea Spaans, Platform SO&P; Miranda Timmermans, Marnix Academie | 1 | Landelijke kwaliteitsontwikkeling | Creëren: Workshop | Bekijk |
189 | Lesson Study voor gedragsvraagstukken | Sui Lin Goei, Hogeschool Windesheim; Monique Nelen, Hogeschool Windesheim | 1 | Gedragsvraagstukken
Lesson Study | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
193 | Werk maken van gelijke kansen: De inbedding in het curriculum van de lerarenopleiding | Fabian van Aarle, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Edwin Buijs, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Esther Keun, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Marijke van Vijfeijken, Hogeschool Arnhem Nijmegen | 1 | lerarenopleiding | Creëren: Workshop | Bekijk |
195 | Kritische geletterdheid: elkaar ontmoeten via young adult literatuur | Monique Leijgraaf, IPABO; Inouk Boerma, IPABO | 3 | lerarenopleiding | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
197 | De meerwaarde van 'Samen': hoe drie verschillende partnerschappen elkaar aanvullen en versterken | Erwin Haandrikman, Hogeschool Windesheim; Froukje Bos, Hogeschool Windesheim | 4 | | Ontmoeten: Carrousel | Bekijk poster ROZ
Bekijk poster wpb-ers
Bekijk poster WPL1
Bekijk poster peerreview |
199 | Op naar toekomstbestendig HR beleid: Wat kunnen we van elkaar leren? | Piety Runhaar, Wageningen Universiteit | 1 | Doorgaande professionele ontwikkeling van leraren
Samen opleiden en professionaliseren | Creëren: Workshop | Bekijk |
201 | Kunstdocent in het PO: een kwaliteitsimpuls én oplossing? | Inger van Til, Hanzehogeschool; Elsje Huij, Hanzehogeschool | 2 | basisonderwijs
Kunstvakdocent
leertraject | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
203 | Een conversational framework als handvat voor curriculum alignment | Jael de Jong, Hogeschool Windesheim; Aziza Mayo, NIVOZ; Nynke Verdoner, Hogeschool Leiden; Peter van Olst, Driestar Educatief; Leone de Voogd, NIVOZ; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam; Ina Cijvat, Hogeschool van Amsterdam | 3 | Agency
Dialoog | Creëren: Workshop | Bekijk |
204 | Klassenmanagement op de werkplek: hoe kun je aanstaande leraren daarbij ondersteunen? | Tom Adams, Fontys Hogeschool | 1 | Werkplekleren | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
205 | Discrepanties in perspectief. Het voeren van een constructieve dialoog in een lerend netwerk. | Arda Oosterhoff, NHL Stenden | 1 | Constructieve dialoog
Pedagogisch-didactische discrepanties | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
206 | Ontwikkelen van professioneel leiderschap van de leraar. Een nood-zaak voor de toekomst. | Arda Oosterhoff, NHL Stenden | 3 | Agency
Professionele identiteit | Ontmoeten: Netwerkcafé | Bekijk |
208 | Persoonlijke visieontwikkeling binnen het netwerk SCOPE | Tonnis Bolks, Hogeschool Viaa | 1 | persoonlijk meesterschap
visieontwikkeling | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
209 | Praktijkgericht onderzoek: focus op eigen leraarschap in plaats van onderzoek | Anneke Smits, Hogeschool Windesheim | 3 | Leerkrachthandelen
Praktijkgericht onderzoek | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
210 | Netwerken van schoolleiders zijn nuttig | Roel Schoonveld, Schoonveld Adviezen | 1 | | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
211 | Betekenisvol praktijkgericht onderzoek in onderwijs door vormgeving en afstemming met de praktijk | Henriëtte Pauwels, Hanzehogeschool; Theresa Kleefsman, Hanzehogeschool; Elsje Effting, Hanzehogeschool | 3 | Betekenisvol
Praktijkgericht onderzoek | Verbeelden: Film | Bekijk |
213 | Krijg de wind in de zeilen van je professionele ontwikkeling tot leerkracht. | Roy Heiner, Team Heiner; Hans Drost, Hogeschool Windesheim; Bart-Jan Wolters, Hogeschool Windesheim | 1 | Ook buiten de campus
Professionele ontwikkeling student
Studentbegeleiding | Ontmoeten: Korte presentatie en gesprek | Bekijk |
214 | Niets doen is geen optie! Aandacht voor huiselijk geweld en kindermishandeling in de opleiding | René van Vianen, Hogeschool Arnhem Nijmegen | 3 | | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
216 | Inclusive Language workshop: Bewust aan de slag met inclusiviteit | Saskia Stollman, TU Eindhoven | 3 | Diversiteit
Inclusie | Creëren: Workshop | Bekijk |
217 | Gebruik van Augmented Reality en Virtual Reality in het vormgeven van een hybride lerarenopleiding. | Anne-Margreet Pol, Hogeschool Windesheim; Suzanne Pinkster-Schalken, Hogeschool Windesheim | 3 | beroepsonderwijs | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
219 | Podcastserie ‘Minder uren betere lessen?’: samen leren in PO/VO en de rol van opleiders | Ina Cijvat, Hogeschool van Amsterdam; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam | 1 | | Ontmoeten: Discussie | Bekijk |
220 | Brede Leergemeenschap: van instituut naar opleidingsschool | Doreen Hamer, PART2 & Hogeschool Windesheim | 3 | | Ontmoeten: Presentatie + Q&A | Bekijk |
223 | Bildung burgerschap en nu? Onderwijs voor straks! | Jan Beukelaar, FC-NHLS Opleidingsschool; Hugo Pont, FC-NHLS Opleidingsschool | 3 | | Ontmoeten: Discussie na korte intro | Bekijk |
226 | Causale diagrammen: inzicht in patronen die samen leren in netwerken kunnen stimuleren of belemmeren | Ina Cijvat, Hogeschool van Amsterdam; Marco Snoek, Hogeschool van Amsterdam | 3 | duurzame professionele cultuur
samen leren/ontwikkelen | Creëren: Workshop | Bekijk |
227 | Dialoog over ontwikkelen van vakoverstijgende- versus vakspecifieke didactiek van MenM-vakken | Hans Palings, Fontys Hogeschool; Koen Hoondert, Universiteit Utrecht; Dorien Doornebos-Klarenbeek, Fontys Hogeschool; Hanneke Tuithof, Universiteit Utrecht & Hogeschool Utrecht; Jefta Bego, Fontys Hogeschool | 3 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
230 | Leesvaardig van peuter tot adolescent: werkplaats onderwijsonderzoek in de regio | Hilde Kooiker, HZ University of Applied Sciences | 2 | regionale samenwerking | Ontmoeten: Intervisie | Bekijk |
231 | Samenwerken aan een duurzame professionalisering van leraren | Lore Van Melkebeke, KU Leuven; Katrien Kempeneers, KU Leuven | 2 | Professionalisering
Regionale samenwerkingsverbanden | Ontmoeten: Discussie | Bekijk |
235 | Leesbevorderende professionals opleiden: Hogeschool KPZ en bibliotheek Stadkamer werken samen | Maarten Keppel, Stadkamer Zwolle; Annemarie Regeling, Hogeschool KPZ | 1 | Leesbevordering | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
237 | Onbegrensd taalleren met tekstloze prentenboeken vanuit educatief partnerschap | Lotte Mensink, Hogeschool KPZ; Wenckje Jongstra, Hogeschool KPZ | 1 | educatief partnerschap
interprofessionele samenwerking
taalstimulering | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
238 | Een levensvatbare formatieve evaluatietool om video-rijke reflectie van leraren te verbeteren. | Sara van der Linden, Universiteit Twente | 3 | Docent-reflectie
Formatieve evaluatie | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
240 | De rol en werkzaamheid van digitale technologie op en in onderwijsnetwerken | Liam Bossant, Hogeschool VIVES; Stijn Coussement, Hogeschool VIVES | 4 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
244 | Educatief-regionale samenwerking: door de bomen het bos... | Joke Kiewiet-Kester, Hogeschool Arnhem Nijmegen | 2 | ecosysteem
organisatienetwerk
regio | Creëren: Workshop | Bekijk |
246 | Terugdringen Tekorten Techniekdocenten denkkracht gevraagd voor toekomstgericht opleiden in de regio | Michel Greven, Hogeschool Windesheim; Thomas Aafjes, Hogeschool Windesheim | 2 | Duurzaam en flexibel opleiden | Ontmoeten: Netwerkcafé | Bekijk |
247 | Een warme relatie met ieder kind: leren met elkaar in school en opleiding | Anke Creutzberg, Marnix Academie; Annerieke Boland, IPABO | 1 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
248 | De oriëntatiekaart als basis voor leernetwerk van studenten op de school in beide contexten | Elles van den Anker, Marnix Academie; Joyce Hagen, Marnix Academie | 1 | Oriëntatiefase | Creëren: Workshop | Bekijk |
249 | Samen professionaliseren van startende leraren | Maaike Vervoort, Saxion; Christine Kemmeren, Saxion | 1 | Inductie
Levenlang leren | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
252 | Creëren: Workshop Van prachtmens naar prachtdocent | Jeanine Drost, Hogeschool KPZ; Diana Dekker, Hogeschool Windesheim; Hendrik Leppink, Hogeschool Viaa | 3 | Inductieperiode
Professionele identiteit
Starterscoach | Creëren: Workshop | Bekijk video |
253 | Sleutelmomenten en Sleutelfiguren: Samenwerken en samen leren in heterogene onderzoeksgroepen | André Nusselder, Marnix Academie; Carolien Duijzer, Marnix Academie | 1 | Onderzoeksgroepen | Ontmoeten: Kampvuursessie | Bekijk |
255 | Een lerarenopleiding als learning community voor studenten en lerarenopleiders | Marike Klomp, Hogeschool Windesheim; Alwin Truin, Hogeschool Windesheim; Marlies ter Beek, Hogeschool Windesheim | 3 | Student Voice | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
257 | Change agents voor gelijke kansen: een evaluatie van een module voor PO-leraren | Marijke van Vijfeijken, Hogeschool Arnhem Nijmegen | 3 | Gelijke kansen
Sociale rechtvaardigheid | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
259 | Perspectieven op de kwaliteit van lerarenopleiders | Helma Oolbekkink-Marchand, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Els Tanghe, Universiteit Antwerpen; Bob Koster, Fontys Hogeschool | 3 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
260 | Co-teaching met de pedagoog het bundelen van krachten in de groep! | Rosalina Boer-Wirken, HZ University of Applied Sciences | 3 | | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
261 | De overgang van PO naar VO: een voortdurend gesprek met elkaar? | Rosalina Boer-Wirken, HZ University of Applied Sciences | 1 | | Creëren: Arenagesprek | Bekijk |
262 | Werken met projecten | Michel van Ingen, Fontys Hogeschool; Nanke Dokter, Fontys Hogeschool | 2 | Pabo | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
265 | De werkplaats: praktisch gereedschap voor docentprofessionalisering | Karin Messelink, Landstede; Jenny Terpstra-Tromp, Hogeschool Windesheim | 4 | | Ontmoeten: Discussie n.a.v. praktijkvoorbeeld | Bekijk |
266 | Student als assessor in programmatisch toetsen | Marlies ter Beek, Hogeschool Windesheim; Marike Klomp, Hogeschool Windesheim; Alwin Truin, Hogeschool Windesheim | 1 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
268 | Hoe vmbo-leraren en hbo-lerarenopleiders samenwerken aan bildung in professionele leergemeenschappen | Hanke Drop, Hogeschool Utrecht | 3 | Bildung
vmbo | Creëren: Workshop | Bekijk |
272 | Portretten van innovatieve opleidingspraktijken: een eerste schets | Ingrid Paalman-Dijkenga, Hogeschool Viaa; Frank Crasborn, Fontys Hogeschool; Herma Jonker, Hogeschool Windesheim; Quinta Kools, Fontys Hogeschool | 2 | Responsief opleiden
Samen vernieuwend opleiden
Vernieuwen in netwerken | Inspireren: Symposium | Bekijk |
275 | Het bestaansrecht van zwaarwegende beslissingen in de lerarenopleiding ter discussie gesteld. | Jan Bransen, Radboud Universiteit; Linda Jakobs, HAN University of Applied Sciences | 3 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
276 | Kiezen voor kansen:daar kun je morgen mee beginnen! | Cilia Born, Bureau Born | 3 | | Ontmoeten: Netwerkcafé | Bekijk |
279 | Gezamenlijk opleiden in het noorden naar inclusiever onderwijs: GO! Samen anders leren kijken | Anke de Boer, RENN4; José Middendorp, NHL Stenden; Ninja van der Honing, Hanzehogeschool | 2 | | Ontmoeten: Netwerkcafé | Bekijk |
281 | Teacher Tapp: hulpmiddel voor professionele ontwikkeling van leraren | Amber Walraven, Radboud University | 3 | Professionaliseren
Reflectie
Tool | Creëren: Workshop | Bekijk |
282 | Waarderen van informele betekenisvolle leerervaringen op de leerwerkplek met een Reflectie App | Tom Adams, Fontys Hogeschool | 1 | Informeel leren
Reflectie
Werkplekleren | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
284 | Methodologisch netwerken: het dominante verhaal doorbreken via storytelling | Zena Bani, IPABO; Lisanne Plutschouw, IPABO; Nina Hosseini, IPABO; Monique Leijgraaf, IPABO | 3 | Counternarratives
Kenniskring | Verbeelden: Performance lecture | Bekijk |
288 | Jouw rol in de regio | Mark Boiten, Hogeschool Windesheim; Ricus Dullaert, Rijksuniversiteit Groningen | 2 | lerarenopleidingen
regio | Creëren: Workshop | Bekijk |
292 | Sámen meer Muziek .. hoe kunnen generalisten en specialisten optimaal met elkaar samenwerken? | Johan Sterken, NHL Stenden | 3 | | Ontmoeten: Interactieve presentatie | Bekijk |
298 | Compact organiseren geeft ruimte voor focus op inhoud | Michiel Notten, STAIJ; Bart Joosse, ASKO; Anneke van der Linde, Hogeschool van Amsterdam | 4 | kwaliteitsontwikkeling
peerreview | Ontmoeten: Korte presentatie en gesprek a.d.h.v. reflectievragen | Bekijk |
301 | Ontwikkelen van nieuw werkplekcurriculum in samenwerking tussen hogeschool en werkveld | Erik Buchner, Hogeschool Viaa | 1 | | Ontmoeten: Discussie | Bekijk |
302 | Digitale tool voor het begeleiden van netwerkleren op de pabo | Rina Mentink, Marnix Academie; Marieke Stienstra, Marnix Academie; Emmy Vrieling-Teunter, Open Universiteit; Jolanda de Putter, Marnix Academie | 4 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
303 | KPZ raakt! Hoe toets je Persoonlijke Professionele Ontwikkeling in een doorgaande lijn? | Daphne Duijvestijn, Hogeschool KPZ; David Pereboom, Hogeschool KPZ | 3 | Toetsing | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
304 | (Van) RAP naar een educatieve regio | Jorien van Heerde, Hogeschool KPZ; Ingrid Lammerse, Hogeschool KPZ | 2 | Aanpak lerarentekort | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
305 | Interprofessioneel samenwerken in kindcentra | Trynke Keuning, Hogeschool KPZ; Emma Nitert, Hogeschool KPZ | 1 | interprofessioneel samenwerken | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
306 | Netwerkend met Computational Thinking. Vakoverstijgend opleiden van lerarenopleiders. | Sharon Calor, Hogeschool van Amsterdam; Josefien Sweep, Hogeschool van Amsterdam; Albert Logtenberg, Hogeschool van Amsterdam | 3 | Computational Thinking
Vakoverstijging | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
308 | Het ontwikkelen en versterken van differentiatievaardigheden bij leraren (in opleiding) | Marjoleine Dobbelaer, Hogeschool Arnhem Nijmegen; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ; Marieke van Geel, Univeristeit Twente & Hogeschool KPZ | 3 | basisonderwijs | Creëren: Workshop | Bekijk |
309 | Ontwikkelgesprekken voor een integrale begeleidings- en beoordelingspraktijk | Richard van den Berg, Academie Tien; Theo van den Bogaart, Hogeschool Utrecht; Martine van Rijswijk, Universiteit Utrecht | 4 | partnerschap | Creëren: Workshop | Bekijk |
310 | Interprofessioneel samenwerken in interprofessionele leerteams | Ingrid Paalman-Dijkenga, Hogeschool Viaa; Lianne Post, Hogeschool KPZ; Carolien van Riswijk, Iselinge Hogeschool; Trynke Keuning, Hogeschool KPZ; Emma Nitert, Hogeschool KPZ | 4 | boundary crossing | Inspireren: Symposium | Bekijk presentatie van C. van Riswijk
Bekijk presentatie van L. Post |
311 | TalentKrachtig Netwerkleren: Van en met elkaar leren in de onderwijs-zorg(opleidings)praktijk. | Carla Geveke, Hanzehogeschool; Marjan van Dijk, Hanzehogeschool; Mariska de Peuter, Hanzehogeschool | 1 | Netwerkleren
Talentontwikkeling | Creëren: Workshop | Bekijk |
314 | Pedagogische kring
| Janneke Hoekman, Hogeschool Rotterdam; Mariëlle Theunissen, Hogeschool Rotterdam | 3 | Bezinning op handelen
Pedagogische waarden | Ontmoeten: Pedagogisch bezinningsgesprek | Bekijk |
315 | TELL: Teacher Educator Living Library | Pettra van Beveren, Hogeschool Utrecht & NOA | 3 | connectivity
ontmoeten | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
319 | Buiten de lijntjes kleuren: een opleidingsoverstijgende creatieve benadering van kritisch denken | Claartje van Tongeren, Hogeschool van Amsterdam; Monique Pijls, Hogeschool van Amsterdam | 3 | kritisch denken | Verbeelden: Performance lecture | Bekijk |
322 | Samen en met autonomie leren door docenten met de professionele leraarontwikkel tool (PLOT) | Tamara Platteel, Universiteit Leiden | 1 | Autonomie | Creëren: Workshop | Bekijk |
324 | Een exclusief Anmsterdams netwerk | Anton Okkels, Altra Onderwijs en Jeugdzorg; Karen Slot, Hogeschool van Amterdam | 1 | Meer inclusief oinderwijs
Netwerk | Ontmoeten: Korte presentatie en discussie | Bekijk |
326 | Toolkit samen innoveren in een innovatieteam | Anje Ros, Fontys Hogeschool; Henderijn Heldens, Fontys Hogeschool | 1 | | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
327 | Ready set go! Samen opleiden ontwikkelen vanaf de start | Ingrid Paalman-Dijkenga, Hogeschool Viaa; Linda de Haan, Stichting De Akker; Chris Dam, Stichting De Akker; Wilke van der Molen, Scope Samen Opleiden & Hogeschool Viaa | 2 | | Inspireren: Presentatie en spel | Bekijk |
328 | Vroege werving van studenten in de RAP; van vo scholier naar lerarenopleiding | Laura Staman, RAP regio Zwolle | 2 | regionale samenwerking | Creëren: Workshop | Bekijk |
329 | Meerstemmigheid en waardengedrevenheid bij frictie tussen ouders en leraren. | Pieter Boshuizen, Thomas More Hogeschool | 4 | Consortiumonderzoek
Samenwerking met ouders
Waardengedrevenheid | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
330 | Bildung in beroepsonderwijs: een mixed methods onderzoek naar de voorbeeldfunctie van vmbo-docenten | Wouter Sanderse, Universiteit voor Humanistiek; Margot Joris, Universiteit voor Humanistiek | 3 | vmbo | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
332 | Onderzoekend vermogen zichtbaar maken | Lidewij van Katwijk, NHL Stenden | 1 | Formatief evalueren
Ontwikkelingsgericht | Creëren: Workshop | Bekijk |
333 | Vitale Teach: een video-annotatietool die duurzame feedbackpraktijken faciliteert | Karolien Keppens, Universiteit Gent; Lisa Herman, Universiteit Gent; Ruben Vanderlinde, Universiteit Gent | 1 | Feedback
Lesgeefgedrag | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
334 | Vormgeven van contextrijk leren voor aanstaande leraren
| Bob Koster, Fontys Hogeschool | 1 | Contextrijk leren
Werkplekleren | Creëren: Workshop | Bekijk |
335 | Begeleiders en opleiders en hun rol in het begeleidingsnetwerk rondom zij-instromers. | Ilona van Heijst, Universiteit van Amsterdam | 1 | second -career teachers | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
336 | Integraal aanbod: Handelen in de klas en interprofessioneel samenwerken rondom kinderen met ASS. | Carla Geveke, Hanzehogeschool; Marjan van Dijk, Hanzehogeschool | 4 | Handelen in de klas
Onderwijs en zorg | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
339 | Onderwijs en Technologie als een netwerk van docent-onderzoekers | Daphne Rijborz, IPABO; Anouk Wezendonk-Brouwer, Marnix Academie; Frank Coenders, Hogeschool de Kempel; Michiel Veldhuis, IPABO | 4 | onderwijs
onderzoek
technologie | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
340 | Diversiteit en de identiteit van Vrijeschoolonderwijs: Een avontuur in balans | Anna van der Want, Hogeschool Leiden | 3 | Diversiteit | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
341 | Onderzoekend vermogen van de lerarenopleider | Anna van der Want, Annelies van der Graaf, Hogeschool Leiden | 3 | | Creëren: Workshop | Bekijk |
348 | Regionale samenwerking in muziekonderwijs voor studenten en het werkveld | Gertrude Pieters, Hogeschool KPZ; Johan Sterken, NHL Stenden | 2 | Interregionale samenwerking
Muziekonderwijs | Verbeelden: Film | Bekijk |
349 | Floreraar?! Verken je veerkracht | Marjon Fokkens-Bruinsma, Rijksuniversiteit Groningen; Saskia Tuenten, Rijksuniversiteit Groningen; Michelle Gemmink, Hogeschool KPZ | 1 | Samen opleiden
Veerkracht
Welbevinden | Creëren: Workshop | Bekijk |
350 | Beroepsbeelden en ontwikkelbehoeften van leraren PO VO en MBO | Marjanne Hagedoorn, Landstede Groep | 2 | Beroepsbeelden
Ontwikkelbehoeften | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
351 | Hoe zorg je ervoor dat je studenten in balans blijven tijdens de opleiding/loopbaan als docent! | William Buys, Fontys Hogeschool | 1 | In balans blijven
Loopbaanleren van docenten | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
352 | Samen opleiden: gelijktijdig leren door school- en instituutsopleiders ook bij flexibilisering | Carry Quint, Haarlemmermeerlyceum & Universiteit Utrecht; Erwin de Vos, Hogeschool Leiden; Martine Derks, Velon; Pascale Lucassen, Platform Samen Opleiden en Professionaliseren; Wilma Weekenstroo, WFWijz; Mariëlle Theunissen, Hogeschool Rotterdam; Lieke Kievits, Alkwin Kollege; Dirkje Zwama, ROC Rijnijssel Opleidingsschool; Femke Gerritsen, Bonhoeffer College AOS; Régie Driessen, Opleidingsschool Midden-Brabant; Miranda Timmermans, Marnix Academie | 3 | Flexibilisering
Gelijktijdig leren
Samen opleiden | Creëren: Workshop | Bekijk |
353 | Nederland en Vlaanderen ontmoeten elkaar met Lesson Study | Siebrich de Vries, Rijksuniversiteit Groningen; Sui Lin Goei, Hogeschool Windesheim; Iris Willems, Hogeschool Antwerpen & Universiteit Antwerpen | 3 | Kennisdeling
Kennisontwikkeling | Ontmoeten: Netwerkcafé | Bekijk |
354 | EVC- en vrijstellingenbeleid in netwerken | Liesbeth Zijlstra, Hogeschool van Amsterdam; Gerrit Beunk | 1 | Flexibilisering
Handreiking
Intaker | Creëren: Workshop | Bekijk |
356 | Werken met leeruitkomsten en landelijke leeruitkomstgebieden | Veronique Senne, Hogeschool Leiden; Régie Driessen, Opleidingsschool Midden-Brabant; Eize Stamhuis, Hogeschool Viaa; Mariska Krijgsman, Thomas More School; Bernadette Laudy, NHL Stenden | 3 | Flexibilisering
Samen opleiden | Creëren: Workshop | Bekijk |
357 | Handreikingen voor professionaliseren van lerarenopleiders tav flexibilisering | San van Eersel, Hogeschool Windesheim; Quincy Elvira, Universiteit van Amsterdam; Dian van Limpt, Fontys Hogeschool; Bob Koster, Fontys Hogeschool; Mariëlle Theunissen, Hogeschool Rotterdam; Pettra van Beveren, Hogeschool Utrecht & NOA | 3 | Flexibilisering
Ontwerphandreiking
Professionaliseren | Ontmoeten: Open space | Bekijk |
358 | Harmonisatie van routes naar het leraarschap | Marcel Lemmen, Hogeschool de Kempel; Frank Sengers, Hogeschool van Amsterdam | 3 | | Ontmoeten: Rondetafelgesprek | Bekijk |
359 | Samen leren en onderzoeken in de onderwijsonderzoekswerkplaatsen van POINT: Hoe dan?! | Anouke Bakx, Fontys Hogeschool; Kim Smeets, Stichting Boom | 4 | Drie O’s: onderzoek
onderwijs
Onderwijsonderzoekswerkplaats
POINT: Passend Onderwijs Ieder Nieuw Talent | Inspireren: Individuele presentatie | Bekijk |
360 | Flexibel Opleiden | Pettra van Beveren, Hogeschool Utrecht & NOA; Peter Lorist, Hogeschool Utrecht; Ines Hukic, Windesheim; Brigitte Klein Bog, Klein Bog Educatie | 1 | Biografie
Loopbaan-denken | Creëren: Workshop | Bekijk |